Nekromanti Äventyrsskapande

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Fick en liten idé..kanske dålig, men vill ändå höra.

Det var att om man är en 5-10 personer som skriver ett äventyr (alt kampanj)...

Den 1:a skriver inledningen på t.ex. en A4, därefter får nr 2 läsa detta, skriva sin sida, sedan nr 3...osv... när den sista har skrivit sin sida, börjar man om. Skulle faktiskt vara kul och se var ett sådant äventyr slutar någonstans... Alla författarna kan ju ha olika idéer, och sluta på ett helt annat sätt än den som inledde äventyret hade tänkt sig...

Äventyret skulle anpassas till flera system t.ex. Eon och Dod eller så...när det gäller SLP-data och liknande.

Riddaren - drabbad av fundera för mycket syndromet
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Risken med detta är väl att handlingen kan bli ganska splittrad (såvida det inte är en samspelt skrivargrupp)

Ridijeck
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,938
Location
Barcelona
Det kräver ju att man tar tillräckligt mycket ansvar för det gemensamma projektet för att inte vända handlingen från den förre författarens bidrag helt bara för att det inte passar ens egna nycker.

/Dnalor
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,938
Location
Barcelona
En kompis och jag funderade på att göra en sorts stafettkampanj. Man spelledde vartannat äventyr, och när man spelledde så fick ens egen rollperson vara SLP. På så sätt turades man om, och sedan hade man ett gäng andra spelare som inte var med och gjorde äventyren.

/Dnalor
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Eonstaden

Samma tanke hade jag innan jag grundade projektet "eonstad" till Eon. Jag hade baktanken om ett äventyr med detta vände över till en kampanjvärld, eftersom om alla skriver på en och samma äventyr vet man inte vad man får för utgångspunkt, eller så blir det oseriös röra.
Har jag rätt?

- Frank, håller den röda tråden i sina äventyr
 
G

Guest

Guest
Ett bättre sätt vore nog att göra som antologiböckerna, dvs att dela en plats, kanske en stad, och sen göra egna äventyr till den, ett i taget så att nästkommande kan anpassa sitt äventyr till tidigare. Då kan man till och med ha olika spelsystem så länge de ligger på liknande mäktighetsnivå.

-Warduke
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag tror jag redan försökte med det på gamla forumet. men det spårade ut ganska omedelbums. Ingen fattade riktigt vad jag vill komma till. Jag anser dock att ideen inte är dålig. Men är behäftad med ett par problem som nedastående stadförslag kanske kan lösa. Inget är omöjligt, och jag tror ändå bäst effekt vore om man var ett stort antal där man fick olika parallella förslag till intriger eftersom man tänker så olika. Då kan också utvecklas intriger som passar olika människors spelstil...

Lady Silver Wolf
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Re: Eonstaden

Om du syftar på staden så säger jag att vi bara bygger upp ett stad- precis som flera bygger Lego tillsammans. Alla skapar sitt eget hus och placerar den någonstans i staden.
Frågan återstår dock. Vem vet när/om det blir en röra?

- Frank, sätter ihop
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra ide !

Det låter som en bra de tycker jag !! Man får ju helt klart en variation på det hela.
Nackdelen kommer när man ska spela det och man kommer till det kappitel som en själv har skrivit. Man vet ju då alla fällor och svårigheter och då kanske kringår dessa.
Men annars så är det en kanonide !
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
nja..

det låter som en kul ide med kan no bli svår att realisera, då urflippningsfaktor (vilket ord) kan växt extremt.

om det är en liten grupp, säg 3 pers, kan det nog funka.

(o0)
/1i\
 
Top