Nekromanti Äventyrsskrivande

King Kromm

Hero
Nå, problemet i sig är nu inte problemet med att skriva äventyr, inte i grundoch botten, men nu är det så att jag fick en liten äventyrs/minikampanj ide som jag funderat lite på, och har kommit fram till att jag vill skriva och publisera nånstans på nätet, men det hör itne hit, och du undrar kanske varför inte detta hamnar i rollspelsmakande?? Jag också, men nu e det ju till eon så... Men vad vill folk se i äventyr/minikampanjerm jag har redan grundiden å lite annat, men inte tillräckligt mycke mat på benen än, alltså skulle det va kul å få höra vad folk vill ha... Dessutom skulle det va kul om nån frivilligt ville agera bollplank, vill inte skriva om äventyret, iaf inte nu, eftersom det säkert finns massa spelare här också... Så, kort och gott, något frivilligtbollplank och vad folk vill i äventyr? Vad dom "måste" inntehålla och vad som absolut inte får vara med...

Perenna

Swordsman
Inte 'high fantasy', inget 'storslaget', och man klarar sig alldeles utmärkt utan att ha med det där 'obligatoriska monstret'...

King Kromm

Hero
Var går gränsen för "high fantasy" och "storslaget" i dina ögon?? För även om jag hade en liknande syn, vilket jag bara tillvis del har, så har vi garanterat inte samma "gräns"

Perenna

Swordsman
Var går gränsen för "high fantasy" och "storslaget" i dina ögon??

Fantasyäventyr behöver inte gå ut på att rädda världen, rädda riket, eller ens att rädda en hel by...

Sedan tror jag mig ha läst i så gott som alla fantasyrollspel att monster och magiska föremål skall vara väldigt sällsynta, men ändå kan jag inte minnas att jag skulle ha sett ett enda publicerat äventyr som saknar dessa.

King Kromm

Hero
Sedan tror jag mig ha läst i så gott som alla fantasyrollspel att monster och magiska föremål skall vara väldigt sällsynta, men ändå kan jag inte minnas att jag skulle ha sett ett enda publicerat äventyr som saknar dessa.
Där håller jag nog med... Har nog inte sett det heller... Men hur ställer du dig till exempelvis "vanlig" magi och dess utövare??

Perenna

Swordsman
Där håller jag nog med... Har nog inte sett det heller... Men hur ställer du dig till exempelvis "vanlig" magi och dess utövare??

Magi fungerar alldeles utmärkt, så länge vi håller oss borta från den 'stora, hemska, elaka och fruktansvärt onda ärkemagikern' som alltför ofta fungerar som 'slutboss' :gremsmirk:

Sedan kan jag väl påpeka att ett troll, eller en och annan lägre vandöd är okej, så länge de inte dyker upp i varje äventyr. Jag är främst emot den stora mängden 'riktiga monster', som drakar, mantikoror, gripar och liknande, som brukar dyka upp i äventyr.

Perenna

Swordsman
Det är ju det som är fantasy..

...att det finns fler magiska föremål än antal dagar som äventyret tar?

MovinGalt

Warrior
Själv har jag nästan aldrig med magiska föremål... tycker för det första att de är för bra och för det andra glömmer jag bort att de finns :gremgrin:

Perenna

Swordsman
Själv har jag nästan aldrig med magiska föremål... tycker för det första att de är för bra och för det andra glömmer jag bort att de finns

Kalas!
Hur är det med monster?

Perenna

Swordsman
Tja... ovanligt det med till största del... men det är bara för att mina spelare (karaktärer) får spö av sådana

Heh... Det beror väl på hur många de är? :gremwink:

MovinGalt

Warrior
Heh... Det beror väl på hur många de är?
Jo...Men de fåtal gånger jag har försökt att slänga på dem ett monster har de sprungit sin väg eller dött...och då känns det lite menningslöst att pajja hela äventyret genom ett möte på en landsväg :gremcrazy:

Perenna

Swordsman
Jo...Men de fåtal gånger jag har försökt att slänga på dem ett monster har de sprungit sin väg eller dött...och då känns det lite menningslöst att pajja hela äventyret genom ett möte på en landsväg

Använder Dina monster landsvägar? :gremwink:

MovinGalt

Warrior
Använder Dina monster landsvägar?
Den "mörka-elaka-monsterfyllda-och-onda-skogen" ligger ju precis vid landsvägen, och helt plötsligt när RP strosar där så hoppar det fram ett Hyggelmonster och börjar bitas bland dem. Jag brukar iaf aldrig ha med monster inne i städer, byar eller slott :gremwink:

Perenna

Swordsman
Den "mörka-elaka-monsterfyllda-och-onda-skogen" ligger ju precis vid landsvägen, och helt plötsligt när RP strosar där så hoppar det fram ett Hyggelmonster och börjar bitas bland dem. Jag brukar iaf aldrig ha med monster inne i städer, byar eller slott

Så monstren finns inte djupt inne i den mörka och otillgängliga skogen, utan sitter vid utkanten?
Fast det är klart, kommer det mat gående med jämna mellanrum, så... :gremwink:

MovinGalt

Warrior
Mina monster är minsann smarta, + att de kanske går en "landsväg" rakt genom den mörka skogen, och monstrerna då befinner sig mitt i skogen? :gremgrin:

Perenna

Swordsman
Mina monster är minsann smarta, + att de kanske går en "landsväg" rakt genom den mörka skogen, och monstrerna då befinner sig mitt i skogen?

Då är monstren i alla fall mycket smartare än de dumma matbitarna, som fortfarande uppehåller och använder en landsväg som går rakt genom den stora, mörka, ondskefulla och monsterfyllda skogen, och dessutom precis via genvägen vid monstrens lya :gremgrin:

MovinGalt

Warrior
Re: Äventyrsskrivande (rejält OT måhända?) =)

Då är monstren i alla fall mycket smartare än de dumma matbitarna
Precis. Det är därför jag inte använder monster särskilt mycket. :gremlaugh:

Perenna

Swordsman
Re: Äventyrsskrivande (rejält OT måhända?) =)

Precis. Det är därför jag inte använder monster särskilt mycket.

Hehe... Var det där en pik inför spelarna? :gremwink: