Den vanliga början på ett fantasyäventyr i rollspel känner nog många till - "Ni sitter vid ett bord i värdshuset när en främling kommer fram till er..." eller i den stilen.
Nu tänker jag inte racka ner på den stilen - det finns inget fel med att använda klyschor för att starta äventyr, som jag ser det. Men det är lite krångligare för ungdomsdeckare - det finns inte en "standardsituation" på samma sätt, som jag stött på.
Eller ja, det finns ju på sätt och vis en. Följande är mina tankar vad gäller motsvarigheten:
"Ni har precis fått era tält i ordning när..." och sedan en krok där äventyret sätts igång. Vad jag är inne på här är att många ungdomsdeckare börjar på en främmande plats, ofta är de ute och tältar eller i en främmande stuga. Mysteriet börjar i regel där - allt innan etablerar vilka huvudpersonerna är, vart de reser och varför.
Egentligen har man utrymme för att ha en "utbyggd" början där RP skickas iväg till platsen för äventyret. Men det är lite "onödigt" för äventyret, på samma sätt som hur gruppen träffades innan värdshuset ofta slätas över eller täcks senare.
Spelarna kan förstås göra som de vill - det här är för att hjälpa de som inte riktigt vet hur de ska börja, inte stoppa någon från att spela på sitt sätt.
Åsikter? Andra förslag?
Nu tänker jag inte racka ner på den stilen - det finns inget fel med att använda klyschor för att starta äventyr, som jag ser det. Men det är lite krångligare för ungdomsdeckare - det finns inte en "standardsituation" på samma sätt, som jag stött på.
Eller ja, det finns ju på sätt och vis en. Följande är mina tankar vad gäller motsvarigheten:
"Ni har precis fått era tält i ordning när..." och sedan en krok där äventyret sätts igång. Vad jag är inne på här är att många ungdomsdeckare börjar på en främmande plats, ofta är de ute och tältar eller i en främmande stuga. Mysteriet börjar i regel där - allt innan etablerar vilka huvudpersonerna är, vart de reser och varför.
Egentligen har man utrymme för att ha en "utbyggd" början där RP skickas iväg till platsen för äventyret. Men det är lite "onödigt" för äventyret, på samma sätt som hur gruppen träffades innan värdshuset ofta slätas över eller täcks senare.
Spelarna kan förstås göra som de vill - det här är för att hjälpa de som inte riktigt vet hur de ska börja, inte stoppa någon från att spela på sitt sätt.
Åsikter? Andra förslag?