Niklas73 said:
Hej, jag tänker börja med att återupprepa mitt mantra att det är synd att vi är så dåliga på att svara jämfört med förr i världen. Trist på wrnu.
1) Jag gillar oturspotten. Men en fråga. Är det så att du misslyckas med en handling OCH dessutom får otur? Det ser jag som en lite tråkig dubbelbestraffning.
Ja, så är det - ungefär. Oturen i sig gör ingenting förrän man triggar den - då ger den förvecklingar. Eftersom det är låg chans att trigga förvecklingar (1 av 36 möjliga utfall) så tar man en chans om man inte väljer att slå igång oturen själv. (För de som vill att spelledaren ska hålla i metapluppande så har jag anvisningar för det där man i förväg säger när man vill trigga oturen själv - typ när man når sista av nivå 1, nivå 2, aldrig etc).
Mitt system har alltså likheter med ditt system, förutom att komplikationerna triggas mer sällan, men i gengäld blir potentiellt mer och mer allvarliga.
Sen kan man aldrig misslyckas att få tag i en ledtråd - dock byggs Otur på som vanligt.
2) Förvecklingar. Det låter ju som vad jag döpt till komplikationer. I mitt system så lyckas du alltid (eller nästan men skit i det nu) men med mer eller mindre allvarliga komplikationer. Komplikationerna behöver inte vara direkta eller ens bokföras. Du kan se till att ställa till det för gruppen lite längre fram. Det kommer 5 vakter isf för 3. Det gör det svårt för dig att köpa bort detta med erfarenhet men du löser edt med att förvecklingen kallas Det okända. RP ver aldrig vad det innebär och kan bli et viktigaste att få bort.
Sen försöker jag vara noga med att försöka koppla komplikationen till händelsen. Om RP lyckades ta sig förbi ett larm med komplikation så kan en direkt komplikation vara man skadar sig och en komplikation av varianten "Det okända" att det här drar till sig fler vakter än vad du tänkt dela ut i rum X cirka 15 min längre fram i spelet.
På det här sättet kan du koppla förvecklingar till även svårkopplade förvecklingar som informationssökning genom att vara lite kreativ. En förveckling för informationssökning kan vara att spelarna får fel namn (de missuppfattar informationen) vilket leder till en förveckling i äventyret.
Bra tankar! Har varit inne på tankar i de leden och de känns rätt. Desinformation är väl det enda jag är lite fundersam vad det gäller. Vill inte komplicera mysterier i onödan.
Men det finns alltså två vinklar man kan utgå ifrån vad gäller komplikationer/förvecklingar - färdigheten (typisk grej i stridsfummel/krit-tabeller) eller sammanhanget. Jag har fokuserat mycket på det tidigare och har kanske stirrat mig blind på det aningen. Får ta och revidera lite.
Tack så mycket!