Nekromanti Äventyrssommar: Det som är kvar...

Max Raven

T12-kultist
Kort-kort: Äventyrssommar bör vara klart till nästa år.

Jag har nyligen sett över Äventyrssommar lite nyligen. Rent textmässigt och regelmässigt är jag hyfsat nöjd - det är inte Det Perfekta Spelet, men någonstans får jag leva med att jag kanske får återvända till det i framtiden och revidera. Kanske efter Äventyrsnatt. Men - jag har en del saker som behövs ordnas för att jag ska sätta deti tryck:
  • Illustrationer. Ständigt dessa illosar. Min artistiska förmåga är, på ren svenska, dålig. Jag har i omgångar letat efter folk, men jag är dålig på att hitta illustratörer som har den typ av stilar som jag tycker skulle fungera till Äventyrssommar.
  • Mysteriekapitlet kommer förändras en del. Tidigare var detta riktat till spelledaren, men jag har en plan på att bygga ett mysteriekapitel där spelarna får ut hur man löser mysterier och några lösa standardstrukturer som både spelledare och spelare kan utgå ifrån. Jag kommer nog ha kvar mallar för typer av äventyr i en eller annan form, men betydligt öppnare sådana. Det här kapitlet (som i princip ersätter det tidigare spelledare/mysteriemakare-kapitlet) kan betyda att andra delar av grundboken måste revideras.
  • En eller flera äventyr. Tanken är att de dels ska illustrera hur man bygger (ok) mysterier för spelledaren och vara hyfsat enkla att plocka upp och börja spela.
  • Revidering av text.
  • Layout.
Så i ordning behöver jag göra följande: Rota efter illustratörer/få fram illustrationer, disponera och skriva ett kapitel, skriva äventyr och revidera texten som helhet. Hitta illustratörer är väl just nu min största huvudvärk, följt av att skriva mysteriekapitlet. De andra delarna oroar mig egentligen inte.
Min tidsuppskattning på det kvarvarande arbetet är ungefär en till två veckor för det sista kapitlet (jag har en outline men behöver gräva i innehåll lite) och ett halvår för att hitta illustratörer och ordna fram illustrationer. Revidering av text och layout kan till viss del ske under tiden illustrationerna ordnas. Mitt största bekymmer just nu är tid och till viss del pengar - jag har för tillfället 3-4 timmar pendling per dag i samband med jobbet, vilket är lite uttröttande. När jag skaffat boende närmre så blir det bättre på den fronten. För tillfället har jag ingen deadline på det här. Det skulle förstås vara trevligt att ha ett färdigt spel i tryck till Jul eller GothCon nästa år. Med lite tur och disciplin bör jag ha en i princip färdig bok till hösten (så när som på illustrationer).

Så typ... 2040 någon gång, mellan tummen och pekfingret. ;)