Nekromanti [Äventyrssommar] Idétråden

Max Raven

T12-kultist
Eftersom inte alla idéer och funderingar förtjänar en hel tråd för sig själva skapar en tråd där jag och andra lägger in idéer och funderingar vad gäller Äventyrssommar.

En mycket god idé framfördes av krank på GothCon: Att ge möjlighet att döpa om färdigheter.Från min sida känns det här givet - färdighetskapitel kommer ha ett omnämnande och färdigheter kommer ha förslag på alt-namn.

En fundering jag haft är kring "nyckelord" - alltså ord som beskriver äventyrarna på något sätt. Lite osäker på hur de skulle spela in - att ge en uppfattning/bild av RPn känns nästan som det främsta syftet. En möjlighet är att göra som med Panty Explosion Perfects details - där detaljerna gav bonus på slag - men jag är inte helt såld på den tanken. I vilket fall så skulle jag, om jag hade de här "nyckelorden"(detaljer?) ha med en ganska bred lista med förslag - saker som personlighetsdrag, fysiska detaljer, o s v. Funderingen jag hade var att man kunde ha "tuff" och "rund" tillsammans med "hund" - utan egentligt för- och nackdelstänk.

Äventyrssommar WIP-version.

Max Raven

T12-kultist
Närvarande format på färdigheter:

Bygga koja
Bra när man vill bygga den perfekta kojan eller vindskyddet - eller sätta upp ett tält! Med den här färdigheten kan du bygga allt det här och upptäcka och reparera saker som är fel - till exempel läckor.
Andra namn: Arkitekt, Husbyggare.

Alltså:
Namn
Beskrivning
Namnförslag: (andra namn)

Övervägde att ha lite flavourtext till varje mellan Namn och Beskrivning. Om någon är bekant med Adventure! ST så på det viset - fast med Fem/Ungdomsdeckarstuk.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Övervägde att ha lite flavourtext till varje mellan Namn och Beskrivning. Om någon är bekant med Adventure! ST så på det viset - fast med Fem/Ungdomsdeckarstuk.
Jag är för! Adventure! är spelet som fick mig att gilla listor när de är välgjorda. Framför allt listan med förmågor där är ju helt lysande; jag kände inför varenda en att jag ville skapa en rollperson med eller kring förmågan. Även typ "okänslig mot temperaturförändringar", annars en rätt värdo förmåga.

Och det var helt klart de lysande flavourtexterna som gjorde't.

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Max Raven said:
Jag är för! Adventure! är spelet som fick mig att gilla listor när de är välgjorda. Framför allt listan med förmågor där är ju helt lysande; jag kände inför varenda en att jag ville skapa en rollperson med eller kring förmågan. Även typ "okänslig mot temperaturförändringar", annars en rätt värdo förmåga.

Och det var helt klart de lysande flavourtexterna som gjorde't.
Hade några tankar kring flavourtexten. Borde de vara delar ur ett sammansatt narrativ på något sätt, diverse spridda situationer med en begränsad rolluppsättning, eller mer eller mindre frikopplade sekvenser?

Jag lutar åt spridda situationer med några återkommande rollpersoner, men är lite osäker. Ett sammanhängande narrativ känns ganska... Krångligt att få ihop för mig just nu. Och det blir mindre roligt om jag klipper, klistrar in och kapar i färdighetslistan senare...

Edit: Jag har faktiskt ett par flavourtexts som är hyfsat klara - behöver bara föra över dem från mitt block så...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
[Hade några tankar kring flavourtexten. Borde de vara delar ur ett sammansatt narrativ på något sätt, diverse spridda situationer med en begränsad rolluppsättning, eller mer eller mindre frikopplade sekvenser?
Frikopplat, tycker jag. Narrativ kan man ha på andra ställen; i beskrivning/illustration av färdigheter etc tycker jag att man ska fokusera på att visa en bredd på situationer och personer. När jag läste Adventure! så kom jag på en ny rollperson för varje färdighet jag läste citatet eller texten till, liksom. Det är det jag tycker man ska sikta mot...

Max Raven

T12-kultist
Ny idé: 'Formulär' för spelgruppen.

Där man kan ha viktiga saker nedskrivna, som vad gruppen heter, högkvarter, chiffer/koder, äventyr/triumfer, erfarenhetspoäng etc.

Max Raven

T12-kultist
Introduktion med rollspelsexempel av något slag känns som en bra idé:

Gillar Panty Explosion Perfect/oWoD Changelings varianter med serier som demonsterar. Samtidigt så är jag lite dålig på att rita. DoD '87 som jag har en textvariant som i "Fasornas skog" - choose your own adventure helt enkelt. Tyckte det var ett kul grepp för att förklara hur grejer fungerar. Skulle kanske funka?

Idé #2 (obs, förlagd lite längre fram): Äventyr med förskapade RP till - så man skulle kunna sätta igång och spela äventyret direkt. Man kanske inte ens skulle behöva huvudboken? Hm. Beroende på hur enkelt systemet är... Kanske någon avskalad sammanfattning med i äventyret i sig...

Max Raven

T12-kultist
Se bilden till Kullamannen här.
Något sånt tänkte jag mig till mitt omslag - som finns som urusel streckgubbsbild här.

Hm. Kan säkert göras bättre.

Max Raven

T12-kultist
Ny fundering: kategorisering av färdigheter. Hjälper till då man får lättare att hitta färdigheterna. (Givetvis finns en snabbreferenslista först)

Lockad att försöka få Bad Machinery-killen till omslaget, men han gör bara egna karaktärer...

Någon som har förslag vad gäller illustratörer, eller för den delen formulärmakare? :gremwink:

Max Raven

T12-kultist
Här är hela den nuvarande färdighetslistan, inom två grova kategorier:
Kroppen
Blåljuga
Bråkstake
Hålla andan
Karta och kompass
Klätterapa
Krokodiltårar
Kuta
Liten och smidig
Simma
Stark som en liten björn
Tyst som en mus

Prylar
Busfällor
Bygga koja
Cykla
Fippla och mecka
Första hjälpen
Klyftig
Packmästare
Paddla
Pennkniv
Plugghäst
Rida
Segla

Två frågor:
#1: Någon som kan komma på någon färdighet som saknas till ett ungdomsdeckarspel? Jag har övervägt t ex djurvän, men i övrigt kommer jag inte på så mycket.
#2: Några förslag vad gäller färdighetskategorier? Någon form av sortering skulle göra boknavigeringen enklare för de som ska spela.