Hade en tanke under natten.
Känns som att jag nästan skulle vilja ha någon form av slump på vad man råkar ut för - alltså inte bara när. I så fall hade jag ett par idéer:
1) Slå lika med eller under otur, läs av tabell för det du slår (så man kan ha 12 i otur och få resultat från 6-9-kategorin). Hamnar man över händer inget. Problem: Med 2t6 hamnar man mycket i mitten. Risken att få småsaker eller värre blir inte bra. En lösning blir att använda 1t12 (som en slags oturstärning), men jag ville undvika exotiska tärningar. :\ En annan lösning vore slå 1t6+6. Hrm.
2) Slå på tabell och lägg till otur. Problem: Är ett annat system när resten av spelet följer "slå under, läs av". Känns onödigt krångligt.
Fast saken är förstås den att när man får 12 (eller någon slår under ens otur i en utmaning) är slumpmässigt i sig. Det är bara att det här skulle kunna höja spänningen lite till, eftersom man inte vet vad man får.