Nekromanti Äventyrssommar: Otur och Dåliga saker

Max Raven

T12-kultist
  • Vinna utmaningen och dra sig ur (vinna armbrytningen, rida ifrån rivalen, bedöva skurken så att man kommer undan)
  • Slå igång motståndarens otur precis som om hon hade slagit 12 på sitt slag. Detta kan man bara göra om ens effekt är lika med eller lägre än motståndarens nuvarande värde i Otur. Se färdighetens lista för vad som kan hända.

Max Raven

T12-kultist
Hade en tanke under natten.

Känns som att jag nästan skulle vilja ha någon form av slump på vad man råkar ut för - alltså inte bara när. I så fall hade jag ett par idéer:

1) Slå lika med eller under otur, läs av tabell för det du slår (så man kan ha 12 i otur och få resultat från 6-9-kategorin). Hamnar man över händer inget. Problem: Med 2t6 hamnar man mycket i mitten. Risken att få småsaker eller värre blir inte bra. En lösning blir att använda 1t12 (som en slags oturstärning), men jag ville undvika exotiska tärningar. :\ En annan lösning vore slå 1t6+6. Hrm.

2) Slå på tabell och lägg till otur. Problem: Är ett annat system när resten av spelet följer "slå under, läs av". Känns onödigt krångligt.

Fast saken är förstås den att när man får 12 (eller någon slår under ens otur i en utmaning) är slumpmässigt i sig. Det är bara att det här skulle kunna höja spänningen lite till, eftersom man inte vet vad man får.

Max Raven

T12-kultist
Är lite inne på alternativ 1(1t12:a, oturstärning), med följande modifikation: Slår man högre än sin otur inträffar det man har i Otur. Ex:
Katja har 6 i otur och slår 12 när hon försöker klättra uppför en vägg. Hon slår på Oturstabellen för Klätterapa och får 8. Eftersom hon bara har 6 så händer det som står där: Hon tappar nästan greppet och river loss en bit av väggen, som faller mot hennes kamrater nedanför.