Nekromanti [Äventyrssommar] Personlighet

Max Raven

T12-kultist
Som en rollspelshjälp har jag alltid gillat WWs "personlighet". Till äventyrssommar funderade jag på något liknande, men i pojkäventyrens anda.

Jag tänkte mig två aspekter. Den första är baserad på arketypen, rollen, personlighetsdrag. Låt oss kalla den Typ för tillfället*. Man är en Typ - frågan är förstås "Vad är du för en typ?" Här borde man få in saker som Messerschmitter, Tuff, Blyg, Snacksalig o s v. Något enkelt drag som märks mest med karaktären.

Den andra aspekten är Vändning*. Här handlar det om hur man kommer att bete sig när det kommer till kritan. Saker som "men/och"+ "modig", "dum", "självsäker", "en räddhare"/"harig", "munvig", "snackar för mycket", "klumpig". De ska lägga till något till karaktären som ligger lite djupare.

Typiskt för de exempel jag läst av genren** är att t ex den kaxige oftast följer upp någon elak/kaxig kommentar med någon fadäs. Andra jag tänker på är t ex den unge pojken i Kullamannen som upptäcker ett par viktiga saker men hälften av tiden verkar vara där för att säga för mycket till någon eller störa de andra.

Hm. Men nåt sånt - de kommer inte styra hur spelarna agerar, de är till för att ge lite av en idé vad det är för karaktär de spelar. Lite osäker om det behövs något mer eller om det behövs ändras. Tänkte låta det vara ganska enkelt - inga willpower-krusiduller eller så***.

Vad tycks?

*Jag ursäktar eventuella lama namn med att jag är trött och snart ska sova****.

**"Ungdomsmysterier" kan man kanske kalla genren? Exempel är Fem, Mystiska Tvåan, Kullamannen, Kråkguldet, Betongrosorna, Hotell Gyllene Knorren... Ungdomsböcker där huvudpersonerna är barn/ungdomar som löser mysterier.*****

***Tror bland annat att det inte blir något sånt willpower-grejs heller. Det känns lite kontra ÄvSo:s hyfsat minimalistiska tänk.

****Även om jag vet att det är svårt att komma på namn för mig ibland ändå.

*****Vilket inte hindrar mig från att leka med genren en del. Om jag är hyfsat klar med systemet etc tills GothCon (hoppas jag vara) så fråga mig om ett scenario jag gärna kan speltesta med. Resten är en överraskning. :gremwink:

Max Raven

T12-kultist
Har för övrigt funderat på bild, till boxen kanske - skuggorna av en fyra ungdomar/barn plus hund som faller på en lummig grönska.

Kanske.

Max Raven

T12-kultist
En sak som jag tänkte på men nog inte framförde var att jag tänkte att Vändning är något som jag tänkt sällan ska inträffa - max kanske en gång per session. Om man vill ha karaktärsutveckling så kan man förstås ändra på Typ och Vändning.

Så är idén bra, bu eller meh?

/Vincent som behöver fixa ett temahäfte till sina elever till nästa vecka också... Och ha nåt utkast klart till imorgon. Och undrar om det finns någon omröstningsfunktion...

rjonas

Hero
Så typ... Man har ett kort med lite stats och en fin bild på sin rollfigur. En gång per session får man vända kortet och på baksidan har man lite andra stats och på bilden är ungen lite smutsigare?