Nekromanti [Äventyrssommar] PODOT eller hur jag lärde mig...

Max Raven

T12-kultist
...att sluta oroa mig och skapa en hiskelig hybrid av BRP och andra system.

tl;dr: Se längst ner.

Har haft en del funderingar kring system till Äventyrssommar. Det har varit en del kring BRP, men för att de ska fungera smidigt krävs nästan roll-under och effekt, vilket gör karaktärsgenerering lite långsamt för min smak (jag gillar plug-and-play). PODOT är en möjlig lösning jag kom fram till:

④ ⑥ ⑧ ⑩ ⑪
<ul style="list-style-type: disc">[*] Cirklar ovan är de som finns på en färdighet
[*] Ifylld cirkel ger dess färdighetsvärde.
[*] 2t6 används som bas och läggs ihop.
[*] Man ska slå under eller lika med sitt värde.
[*] Summan man får är effekten.[*] Slår man över sitt värde Kompliceras saker och ting.
[*] 12 är fummel. Slå på fummeltabell.
[*] Barn har 1 cirkel ifylld som standard (4 i värde alltså), Vuxna 2.
[*] Barn har 2 på 2 eller 1 på 3.[/list]

Ex:
Spelare: Max Raven
Karaktär: Mulle

Mekare: ④ () ⑧ ⑩ ⑪
Mulle är alltså rätt bra på bilar, göra slangbellor och fällor och sånt. Hans google-fu må vara svag, men han vet att slänger man socker i bränslelocket, då kör inte bilen långt.

Med reservation för finjusteringar i de faktiska värdena och tärningar som används. T6 känns rätt bra, men 4 kan vara lite lågt som startvärde.

Funderar lite på vad slå över bör göra. Komplikationer känns som det givna - jag funderar på något åt mouse guard/Lady Blackbird-hållet. Man misslyckas inte med det man gör, men Någonting Händer. Fummel skulle då kunna vara faktiska misslyckanden, även om det nu känns lite tårta på tårta.

Har en del funderingar på strid och undersökningar. Tar de senare.

Jag har lite bekymmer - det känns som att jag kan börja luta åt att spelet blir kanske lite mer abstrakt och mindre pick up and play. PODOT, Komplikationer, Strid... Säg gärna ifrån om det blir lite för mycket mojs för potentiella spelare.

Om man är intresserad av min glaciala framfart så finns finns en del av Äventyrssommar synligt här. WIP-version.

Kommer att lägga till en del tidigare nämnda saker och lite nyare påfund efterhand.

tl;dr: PODOT är ett slå-under-system där färdighetsvärdena höjs i trappstegsformat.
④ ⑥ ⑧ ⑩ ⑪
"Misslyckat"->Komplikationer.

/Vincent: You ain't seen...