Nekromanti Äventyrssommar: Reglerna i korthet

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
En av de saker jag gjorde när jag skapade reglerna var att skapa en nedkortad version. Tanken är att man som spelare ska kunna kolla på en sida och sitt rollformulär och ha rätt bra koll på reglerna. Främst är det tänkt som referens (som en del brädspel har) men åtminstone en person har sagt att de tyckte de fattade reglerna från att bara läsa dem, vilket jag ser som positivt. Är det något mer som jag borde ha med här, eller räcker det? Något som borde tas bort eller omformuleras (tänk på att mellanstadiebarn är en potentiell, om liten, målgrupp)? Kanske en lista med komplikationer borde finnas i närheten?

Appendix 1: Reglerna i korthet
Spelreglerna kan snabbt beskrivas så här:

<ul style="list-style-type: disc">[*] Slå 2T6 och jämför med vad du har i din färdighet (se vad som står på tärningarna och lägg ihop).
Markerad ruta vid din färdighet ger ditt färdighetsvärde. Man har värdet i kolumnen längst till vänster om man inte har lagt några poäng på en färdighet. De här sifforna - 5, 7, 8 eller 9 - ska du slå under. [*] Om du slår över ditt färdighetsvärde:
Lyckas du alltid med att få tag på ledtrådar.
Kan du välja:

Skjuta konsekvenser på framtiden (öka Fara med 1)
eller
drabbas av Förvecklingarna direkt (Se vad som händer i situationen och säg något som börjar hända - välj att slå ett slag på en färdighet för att undvika och lägg till din nuvarande Fara - om du slår över Färdigheten så jämför med Förvecklingstabellen och bestäm något passande som händer tillsammans med spelledaren. Efteråt har du 0 i Fara).

Slår du 12 måste du ta Förvecklingar direkt - gör som när man väljer att drabbas av Förvecklingar självmant. [*]Effekt används när något är svårare än vanligt. Det är vad tärningarna visar, så länge som man lyckas med ett slag.
I en Utmaning vinner den som har högst effekt och lyckas med sitt slag.
Om effekten är lika stor så vinner den med högst färdighetsvärde.

Vissa saker kan ge bonus på ens effekt. Bonusen läggs till efter man kollat för lyckat slag.[*]Samarbete betyder att ni lägger till 1 till effekten per extra deltagare för färdighetslaget. Ledaren slår mit sitt värde.[*]Barn - RP - har första kolumnen i sin färdighet som de måste slå under(d v s 5 i minsta värde), Vuxna - många SLP - har andra (7).[*]Barn börjar 2 färdigheter med 2 ifyllda rutor (som de ska slå under 7 i) och en färdighet med 3 (slå under 8 ).[/list]
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ser väl bra ut.

Jag hade inte riktigt insett hur du kombinerade undersökande färdigheter med ett twist-tänk, ser rätt trevligt ut. Som spelledare skulle jag eventuellt ha lite svårt att hantera det - det kan bli krystat om man behöver twista ofta. Men man kan kanske uppmana sina spelare att skjuta på förvecklingarna.

Dessutom spelar det väl roll vad man betraktar som en ledtråd, färdigskrivna GUMSHOE-scenarion kan ju ha säg 3-4 ledtråds-bitar att hitta med Rättsmedicin på en enda kropp. I Äventyrsspel kanske man nöjer sig med att rulla en gång för samma mängd information.

Jag förstår inte riktigt de två sista punkterna på listan. De rör väl skapandet av rollpersoner? Behöver det vara där?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Möller said:
Ser väl bra ut.

Jag hade inte riktigt insett hur du kombinerade undersökande färdigheter med ett twist-tänk, ser rätt trevligt ut.
Tackar. :gremlaugh:
Möller said:
Som spelledare skulle jag eventuellt ha lite svårt att hantera det - det kan bli krystat om man behöver twista ofta. Men man kan kanske uppmana sina spelare att skjuta på förvecklingarna.

Dessutom spelar det väl roll vad man betraktar som en ledtråd, färdigskrivna GUMSHOE-scenarion kan ju ha säg 3-4 ledtråds-bitar att hitta med Rättsmedicin på en enda kropp. I Äventyrsspel kanske man nöjer sig med att rulla en gång för samma mängd information.
Ja, det har jag inte sagt, men tror jag får trycka på att en plats/ett sökområde ger en mängd information - man kan inte "portionera ut" ledtråden från skattkistan, den medvetslöse människan på stranden, o s v. Jag frångår lite GUMSHOEs nivåer av ledtrådar här, för att göra det lite enklare.

Jag lutar mot trycka mot att inte slå om det inte är spännande - vilket iofs gör undersökande färdigheter mer lama. Fast faro-mätaren och förvecklingar kan ge intressanta saker som händer där också - helt absorberad framför datorn, med utskriften i hand så känner de plötsligt en lång, kraftig karls hand på sin axel... :gremsmile:

Får också se om jag kan fixa "Förveckla tidigt, förveckla ofta"-syndrom. Det är lite av ett problem just nu. :gremfrown:

Möller said:
Jag förstår inte riktigt de två sista punkterna på listan. De rör väl skapandet av rollpersoner? Behöver det vara där?
Halvt om halvt, antar jag. En kort notis om att RP oftast slår 5 eller under medan vuxna SLP slår 7 eller under räcker kanske. :gremsmile:

Märkte också att Utmaningar-beskrivningen var lite daterad. Hopps.
 
Top