Nekromanti Äventyrssommar: Skapa äventyr

Max Raven

T12-kultist
Min Mysteriemakare har legat i träda ett tag - har inte använt den "skarpt" än, utan bara testat för att svänga ihop något litet. Det finns en del smärre modifieringar som den behöver, fler kommer kanske fram senare.

I vilket fall funderar jag på att ändra på den en del.

Grundidén är att man har en (ganska bred) typ av standardmysterium. Mysteriemakarens formulär ger lite detaljer kring detta, med några ledtrådar och kryddor. I Skattjakt, t ex, söker gänget efter en skatt, där finns skurkar och där finns, iaf just nu, bybor (neutrala SLP). Skatten kan vara en gammal piratskatt eller stulna dokument och en krydda kan vara att skurkarna inte är de riktiga skurkarna.

Jag har en "standardhandling" till i åtanke, Brottet, där skurkarna har någon form av brott och Gänget(RP) kommer i vägen på något vis. Jag funderar också på en variant av Skattjakt, Hemligheten, där dynamiken skulle bli lite annorlunda.

Ändringar
Min första fundering är om jag skulle ta bort linjer och göra det mindre rigidt. Jag är inte säker på hur bra det skulle fungera för nybörjare.

En annan fundering är att jag skulle ändra om "tankekartan" till någon form av fyll-i-löpande text (en texpassage för skatten, en för skurkar, en med andra SLP:er). Det skulle bli mer rigidt, och ta en del jobb, men kanske funka bättre? Osäker.

En annan väg att gå kan vara den som jag nämnde i den här tråden, det vill säga ett platsbaserat upplägg med utplacering av ledtrådar. Denna kan dock paras ihop med den ursprungliga mysteriemakar-delen, som ger en uppfattning om vad som pågår "bakom scenerna". Frågan jag ställer mig där är dock om det kanske blir lite väl mycket grejer.

Lite spridda tankar där. Är det någon som har något att säga om det här? Kan Mysteriemakaren fungera, behöver den en del förändringar eller är det en ren Don Quijote-idé som jag borde lägga ner?