Det här är lite en fortsättning på min tidigare tråd om exploderande komplikationer i Äventyrssommar - eller Trassel som det kom att kallas.
För de som inte orkar läsa den andra tråden - Trassel är en slags karmamekanik där man kan välja att skjuta problem från misslyckade slag på framtiden med en chans att komma undan problem - delvis åtminstone. Men har man otur (slår 12 på 2t6) så får man all olycka över sig på en gång - och ju fler man undvikit, desto värre blir det.
Vad jag hade funderingar på var att baka in lite lätt arketyptänk i mekaniken. I korthet: hur brukar saker gå snett för den här äventyraren? Tanken är att SL/spelare kan ha något att utgå ifrån för konsekvenser. Några idéer:
Klant: Du tappar saker, går in i väggar och snubblar - det kan vara för att du är ouppmärksam, tankspridd eller trött, men du är helt enkelt klantig. Det här gör att de som känner dig kan vara lite extra försiktiga och överbeskyddande, eller att de ser till att de har en låda för att se efter dina blessyrer när du är i närheten. Även känt som: Klumpig, tankspridd, tummen mitt i handen, osmidig, ouppmärksam.
Oaktsam: Du har sönder saker ofta - alldeles för ofta. Du kanske är oförsiktig, inte bryr dig om saker eller lider av en underlig otur som drabbar saker i närheten av dig. Hur som helst är det få som vill låna saker till dig och dina föräldrar är tveksamma när det gäller att köpa dyra saker till dig. Även känt som: Marodör, oförsiktig, prylbane.
Självgod: Du har ett självförtroende som är större än din förmåga. Du tar onödiga risker och vill ofta visa dig på styva linan. Det här kan göra det svårt för dig att skaffa vänner om du är för utåtriktat med det, att många tycker att du aldrig lyssnar på vad de säger eller att dina vänner jämt försöker "trycka ner dig" när de tycker att du håller på att ta dig vatten över huvudet. Även känt som: Egotrippad, kaxig, showoff.
Som hjälp funderade jag på att utgå ifrån tre kategorier om jag kör på det här: (inre)Personlighet, Kroppsliga, Yttre.
Tankar? Åsikter?
Äventyrssommar!
För de som inte orkar läsa den andra tråden - Trassel är en slags karmamekanik där man kan välja att skjuta problem från misslyckade slag på framtiden med en chans att komma undan problem - delvis åtminstone. Men har man otur (slår 12 på 2t6) så får man all olycka över sig på en gång - och ju fler man undvikit, desto värre blir det.
Vad jag hade funderingar på var att baka in lite lätt arketyptänk i mekaniken. I korthet: hur brukar saker gå snett för den här äventyraren? Tanken är att SL/spelare kan ha något att utgå ifrån för konsekvenser. Några idéer:
Klant: Du tappar saker, går in i väggar och snubblar - det kan vara för att du är ouppmärksam, tankspridd eller trött, men du är helt enkelt klantig. Det här gör att de som känner dig kan vara lite extra försiktiga och överbeskyddande, eller att de ser till att de har en låda för att se efter dina blessyrer när du är i närheten. Även känt som: Klumpig, tankspridd, tummen mitt i handen, osmidig, ouppmärksam.
Oaktsam: Du har sönder saker ofta - alldeles för ofta. Du kanske är oförsiktig, inte bryr dig om saker eller lider av en underlig otur som drabbar saker i närheten av dig. Hur som helst är det få som vill låna saker till dig och dina föräldrar är tveksamma när det gäller att köpa dyra saker till dig. Även känt som: Marodör, oförsiktig, prylbane.
Självgod: Du har ett självförtroende som är större än din förmåga. Du tar onödiga risker och vill ofta visa dig på styva linan. Det här kan göra det svårt för dig att skaffa vänner om du är för utåtriktat med det, att många tycker att du aldrig lyssnar på vad de säger eller att dina vänner jämt försöker "trycka ner dig" när de tycker att du håller på att ta dig vatten över huvudet. Även känt som: Egotrippad, kaxig, showoff.
Som hjälp funderade jag på att utgå ifrån tre kategorier om jag kör på det här: (inre)Personlighet, Kroppsliga, Yttre.
Tankar? Åsikter?
Äventyrssommar!