Nekromanti [Äventyrssommar] Trassel - Du är en sån klant!

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,349
Location
Malmö
Det här är lite en fortsättning på min tidigare tråd om exploderande komplikationer i Äventyrssommar - eller Trassel som det kom att kallas.

För de som inte orkar läsa den andra tråden - Trassel är en slags karmamekanik där man kan välja att skjuta problem från misslyckade slag på framtiden med en chans att komma undan problem - delvis åtminstone. Men har man otur (slår 12 på 2t6) så får man all olycka över sig på en gång - och ju fler man undvikit, desto värre blir det.

Vad jag hade funderingar på var att baka in lite lätt arketyptänk i mekaniken. I korthet: hur brukar saker gå snett för den här äventyraren? Tanken är att SL/spelare kan ha något att utgå ifrån för konsekvenser. Några idéer:

Klant: Du tappar saker, går in i väggar och snubblar - det kan vara för att du är ouppmärksam, tankspridd eller trött, men du är helt enkelt klantig. Det här gör att de som känner dig kan vara lite extra försiktiga och överbeskyddande, eller att de ser till att de har en låda för att se efter dina blessyrer när du är i närheten. Även känt som: Klumpig, tankspridd, tummen mitt i handen, osmidig, ouppmärksam.

Oaktsam: Du har sönder saker ofta - alldeles för ofta. Du kanske är oförsiktig, inte bryr dig om saker eller lider av en underlig otur som drabbar saker i närheten av dig. Hur som helst är det få som vill låna saker till dig och dina föräldrar är tveksamma när det gäller att köpa dyra saker till dig. Även känt som: Marodör, oförsiktig, prylbane.

Självgod: Du har ett självförtroende som är större än din förmåga. Du tar onödiga risker och vill ofta visa dig på styva linan. Det här kan göra det svårt för dig att skaffa vänner om du är för utåtriktat med det, att många tycker att du aldrig lyssnar på vad de säger eller att dina vänner jämt försöker "trycka ner dig" när de tycker att du håller på att ta dig vatten över huvudet. Även känt som: Egotrippad, kaxig, showoff.

Som hjälp funderade jag på att utgå ifrån tre kategorier om jag kör på det här: (inre)Personlighet, Kroppsliga, Yttre.

Tankar? Åsikter?


Äventyrssommar!
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Jag vet inte om man ens skall lägga det på någon rollperson. Personligen tycker jag bättre om det som något flytande otursmoln som trasslar till det, inte att någon får skulden för att mekaniken säger att man är klumpig.

Återkommer när hjärnan startat, känner mig exeptionellt trögtänkt idag.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,349
Location
Malmö
McFisk said:
Jag vet inte om man ens skall lägga det på någon rollperson. Personligen tycker jag bättre om det som något flytande otursmoln som trasslar till det, inte att någon får skulden för att mekaniken säger att man är klumpig.
Nu förstod jag inte riktigt. Tanken här var att när en person misslyckas och tar sina konsekvenser (vare sig det är via 12-slagsexplosionen eller frivilligt) så har man det här för att få idéer på hur det kan ha gått snett. Det är inte så att en person som är klumpig får skulden när den som är självgod råkar ut för Trassel.

(Jag hade f ö tidigare funderingar på att baka i någon mindre-meta-variant med någon form av nyckelord - hur man hanterar Trassel då utan att SL visar - typ: "olyckskorp"(Trasselutlösning så fort som möjligt), "balanserad" (tar konsekvenser ungefär när de kommer till mitten, 3-4 eller nåt såmt...) och "livsfarlig"(sparar alltid Trassel och hoppas på det bästa). Lite osäker på bästa lösningen där - man skulle kunna baka in det i oturs-dragen på nåt sätt t ex, eller sköta det på något annat mer abstrakt sätt.)
 
Top