Nekromanti Äventyrssommar: Världen i bilder

Max Raven

T12-kultist
Har så lätt börjat leta efter illustratörer till Äventyrssommar. Det har inte varit lätt att hitta konstnärer - förmodligen letar jag på fel sätt, känner fel folk, det vanliga.

Är inne på en estetik so, liknar H. Baldorf Bergs bilder

Till omslag tänkte jag mig först något liknanden Kullamannens bild, fast i sommarskogsmiljö - sommarskymning och de långa skuggorna faller på grönskan. Barnen och ungdomarna är inte tydliga - deras skuggor är de man ser mest av. Och skuggan av en liten hund.

Sedan såg jag att John Allison, som gör Scarygoround, gick att hyra in. Och den här:

Bad Machinery & Wood Beasts by scarygoround
Vilket fick mig att tänka att något sånt där hade inte varit fel. Mest har jag tvekat med att kontakta denne av samma anledning till att jag inte tagit kontakt med andra än:

Jag inte är exakt säker på vad jag vill ha i bilderna, vilken storlek som behövs, vad jag kan förväntas betala och hur det är med mina möjligheter att använda bilderna för promo, boxart etc.

Skulle jag kunna få lite hjälp? Har problem när det gäller inspiration/bildidéer, hur det fungerar med illustrationer i vanliga fall och bra/passande illustratörer. Tack på förhand!

Zimith_UBBT

Warrior
Skulle jag vara som du skulle jag nog skrappa 50-talsestetiken. Förstå mig rätt, jag tycker den skulle passa skitbra och vara jättecool men om målgruppen är barn så kolla in hur samtida (nutida) barn- och ungdomsböcker ser ut. Med det i åtanke så passar Allisonboken bättre. Jag vet att många författare har japanskt inspirerade omslag och bilder men det kanske blir lite off? Besök det lokala biblioteket och kolla in ungdomsböcker där.

Personligen älskar jag Helena Willis illustrationer, t.ex. Olga & Stefan Per Gustavsson gör också bra bilder (böckerna om prinsessor). Kolla också Barnens bibliotek och Läs för katten.

Arfert

Facit
Här är jag tvärt emot! Kör på 50-tal så det bara ryker! Både min son ( när han var i den åldern) och min dotter älskade det... och Kullamannen/kråkguldet var rätt in i vebon... Att det utspelar sig "förr" signalerar för dem att det handlar om äventyr, det var en mer spännande tid, nästan mytologisk. Och även för en äldre målgrupp är det rätt.

solvebring

Superhero
Arfert said:
Här är jag tvärt emot! Kör på 50-tal så det bara ryker! Både min son ( när han var i den åldern) och min dotter älskade det... och Kullamannen/kråkguldet var rätt in i vebon... Att det utspelar sig "förr" signalerar för dem att det handlar om äventyr, det var en mer spännande tid, nästan mytologisk. Och även för en äldre målgrupp är det rätt.
+1

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
solvebring said:
Arfert said:
+1
skulle gärna åxå vilja sätta ett + där men om det är tänkt att de yngre ska spela det då kan man nog bara glömma det där gammel tjöret, tror inte att det funka speciellt bra.
Visst finns det dom ungarna som tycker att det pappa/mamma/papma gillar är tokkoolt och gillar att läsa allt möjligt, men de flesta ungarna är nog inte så... tyvärr :gremsmile:

Men riktar sig spelet mest mot gubbs och gumms så blir det ju toppenfint

Arfert

Facit
Hans E Magnusson said:
solvebring said:
Arfert said:
+1
skulle gärna åxå vilja sätta ett + där men om det är tänkt att de yngre ska spela det då kan man nog bara glömma det där gammel tjöret, tror inte att det funka speciellt bra.
Visst finns det dom ungarna som tycker att det pappa/mamma/papma gillar är tokkoolt och gillar att läsa allt möjligt, men de flesta ungarna är nog inte så... tyvärr :gremsmile:

...och Narniafilmen floppade? Jag har ju inte gjort en marknadsundersökning, men byggt på barn jag känner så går verkligen den gamla stilen hem. De tycker det är fantasieggande.

solvebring

Superhero
Hans E Magnusson said:
solvebring said:
Arfert said:
+1

Nej, jag håller med Arfert, av egen erfarenhet. Jag är född 1987. Jag är med andra ord ett litet kiddo i det här sammanhangen.

När jag fick tag på min fars gamla äventyrsböcker var jag inte så värst gammal, men inte alltför liten heller. Jag tror jag läste de där böckerna någonstans kring åren innan tonåren (och fan vad jag blir sugen på att läsa dem nu bara för det).

Nå, en del av grejen med det här var ju att det var gammalt. Det var liksom en del av spänningen i de här böckerna - dels att böckerna i sig var gamla och liksom öppnades som en sorts vördade stilikoner, liksom att settingen i böckerna numera är historisk och därför sätter den där underbara tonen vi ofta förmedlar med äventyrsböcker och mysdeckare.

Kort sagt - för mig går genren och dess design liksom hand i hand, samtidigt som det är en del av upplevelsen. Svunna tider är ju liksom lite exotiska på något sätt.

/solvebring som har goda minnen av Fem och Tvillingdetektiverna.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Arfert said:
Hans E Magnusson said:
solvebring said:
Arfert said:
+1

...och Narniafilmen floppade? Jag har ju inte gjort en marknadsundersökning, men byggt på barn jag känner så går verkligen den gamla stilen hem. De tycker det är fantasieggande.
Tror att det nog var mer TROTS den gamla stilen

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Och tekniskt sett så floppade Narnia-filmen. Bolagen var inte nöjd med intäckterna, så istället för att filmatistera alla böckerna bestämde man sig för att skära ned de till tre. Så, dålig liknelse. Jag tror mer på Hans i det här fallet faktiskt - men får erkänna att jag PERSONLIGEN föredrar den gamla stilen till spelet. Men jag är inte ett barn.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Robert Jonsson said:
Jag tror mer på Hans, han är så jävla snygg och stilig. Hans vishet är vi ju alla så avundsjuka på. Jag tycker faktiskt att han förtjäna Rollspelsdraken nästa år.
Medhåll :gremsmile:

Arfert

Facit
OT: Första Narniafilmen gick jättebra i Sverige. Det var det årets överraskning och julblockbuster. De andra filmerna gick sämre, beroende av att tvåan var ocharmig.

Arfert

Facit
...nope, tror fortfarade att barn älskar "förr i tiden" ...det är ett vanligt grepp för att markera just äventyr, i allt från Kalle och chokladfabriken till Min granne Totoro. (studio Ghibli är skitbra på just "förr i tiden").. Och saker som Saltkråkan funkar oerhört bra trots att det borde vara helt ute.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Nej, jag håller med Arfert, av egen erfarenhet. Jag är född 1987. Jag är med andra ord ett litet kiddo i det här sammanhangen.
81:a, här. Och samma här.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
...nope, tror fortfarade att barn älskar "förr i tiden" ...det är ett vanligt grepp för att markera just äventyr, i allt från Kalle och chokladfabriken till Min granne Totoro. (studio Ghibli är skitbra på just "förr i tiden").. Och saker som Saltkråkan funkar oerhört bra trots att det borde vara helt ute.
Indeed.

Och... Jag vet inte, är inte "det var en gång, för länge sedan" fortfarande rätt uppskattat som sagogrepp? Eller?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
krank said:
Och... Jag vet inte, är inte "det var en gång, för länge sedan" fortfarande rätt uppskattat som sagogrepp? Eller?
Jopp hos dom som läser sagorna, alltså föräldrarna (för sina barn.)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nu talade jag iofs. globalt sett... Kanske ssvenska ungar är annorlunda. Det har jag sämre koll på.

Arfert

Facit
Robert Jonsson said:
Och tekniskt sett så floppade Narnia-filmen. Bolagen var inte nöjd med intäckterna, så istället för att filmatistera alla böckerna bestämde man sig för att skära ned de till tre. Så, dålig liknelse. Jag tror mer på Hans i det här fallet faktiskt - men får erkänna att jag PERSONLIGEN föredrar den gamla stilen till spelet. Men jag är inte ett barn.
...konstaterar att alla är barn inombords, och att ni måste tro på det ni gillar. Våga det. Då vet ni att jag har rätt. :gremwink:

solvebring

Superhero
Arfert said:
+1

... Yeah, och det går för all Astrid Lindgren för den delen. Inte bara Saltkråkan.

/solvebring som förövrigt inte anser att bolagens åsikter om intäkter är särskilt vidarekommande. De kan gå med fet vinst, men uppnår de inte förväntade antal miljoner så tjurar de ändå.

Max Raven

T12-kultist
Arfert said:
... Ghibli-estetik skulle inte vara fel heller.

I valet och kvalet, ja :gremsmile:

När det gäller bilder från förr - I ärlighetens namn är jag inte såld på Kråkguldets bild, Goonies ser jag hur det tilltalar även om det inte är min kopp té. Det är alltså inte uteslutande gammal stil som jag gillar. :gremsmile:

Det känns som valet är mycket mellan en "aktiv" bild och något som utstrålar en mer mystisk stämning, kanske med mindre dynamik i sig.

Som sidospår: Jag tror faktiskt det finns en möjlig publik bland yngre spelare också, av mina informella omnämnanden av vad jag jobbar på. Fast frågan är väl om de skulle köpa några ex, med tanke på att jag nog kommer ha en avskalad gratis pdf online också, och utan exponering i affärer, ja... Då är det ryktesvägen som gäller, och då letar de nog reda på pdf:en istället, om de överhuvudtaget bryr sig. :gremsmile:

Det finns inte någon som har en stil mellan Ghibli och 50-tals-Fem-omslag? :gremwink: