Nekromanti [Äventyrssommar] Vad har du i din ficka?

Max Raven

T12-kultist
Denna post kommer jag att ställa två frågor i:
1) Vilka saker skulle passa i en utrustningslista för äventyrare i Fem-böcker-stil?
2) Skulle utrustningssystemet kunna förbättras eller göras på ett annorlunda (bättre) sätt?

Efter att ha funderat en del så överväger jag nu ett annat upplägg på färdigheten "Packmästare". Istället för att man slår för att se om man har rätt utrustning så är min nya idé att färdigheten lägger till "utrymme" - RP som har den är helt enkelt bättre på att packa ner saker i fickor, ha kläder med fler fickor, klarar av att bära fler saker, etc. Jag tänkte mig att det skulle se ut ungefär så här:

Varje rad är en sak - i vissa fall kanske någon form av paket/kit - som kan vara bra att ha med sig på äventyr. Man får två rutor i grund - nog för t ex smörgås och ficklampa - och packmästare ger ytterliggare plats. Listan som den ser ut nu kommer att behöva revideras, även om jag kör med den här idén rakt av, av flera anledningar. Den är mest för att ge ett hum av hur jag tänkt.

Jag tänkte mig att varje pryl får ha en viss maxvikt/volym, vilket är inräknat i utrustningslistorna. Det här är inte tänkt att stoppa RP från att bära runt plankor eller andra, större grejer, utan visar vad de "har med sig".

Frågorna jag har är alltså:
1) Vilka saker skulle passa i en utrustningslista för äventyrare i Fem-böcker-stil?
2) Skulle utrustningssystemet kunna förbättras eller göras på ett annorlunda (bättre) sätt?

Tell

Hero
ingen aning. emellertid vill jag gärna läsa spelet när du är klaren

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kikare,
pennkniv,
chokladkaka,
block med penna,
koppel - till hunden.

Chryckan

Swordsman
Hade en gång en gammal soloäventyrsbok med Fem gänget.
Den hade en liknade grej för att hålla reda på prylarna man hittade eller hade med sig.

För övrigt så om du ska ha äventyr i stil med fem-gänget så bör du ha med en rejäl matsäck och mackor m.m.

Det enda de där ungarna gör att äta.

solvebring

Superhero
Jag tycker att det som andra sagt är bra. Har inte mycket att tillägga...

Kniv (gärna av mindre slag med flera verktyg, fällbara)
Snöre (nystan med flera meter)
Kikare
Anteckningsblock
Penna
Ficklampa
Förstoringsglas
Tandstickor/stormtändare
Random småtilltugg
Karta över trakten (typ kommunkarta eller något)

KamiFisk

Hero
Ficklampa
Tändstickor
Asfaltskritor
Linjal
Swizzarmy kniv
Rep
Plastpåse
lagom stor ficksten
Batterier
Hand/smink spegel
Läskflaska i glas
En näve spik och hammare (Bra för koj bygge)
Förstoringsglas
Lupp
Fiskelåda
Metspö

Finns ju massor man vill ha med sig.

Max Raven

T12-kultist
chryckan said:
Hade en gång en gammal soloäventyrsbok med Fem gänget.
Den hade en liknade grej för att hålla reda på prylarna man hittade eller hade med sig.
Ha ha! Där ser man. :gremlaugh:

chryckan said:
För övrigt så om du ska ha äventyr i stil med fem-gänget så bör du ha med en rejäl matsäck och mackor m.m.

Det enda de där ungarna gör att äta.
Ja, böckerna är ju barn av sin tid, lite som japansk matlagningsmanga.

En sak här - jag är lite osäker hur jag ska hantera större prylar - kanske mer informellt? De kan ha med sig en massa grejer, men när de lämnar cyklarna/lägret/etc så är det lite mer petigt vad de tar med sig.

Kanske större saker som ryggsäckar, hinkar, metspö, fältkök, tält o s v. självreglerar sig en del dock - tar upp händer, tröttar ut, är svåra att röra sig med... Ska de ha någon slags "stora prylar"-lista? Hmm.

Arfert

Facit
Begränsa det till max tre stora prylar per person, om man har ryggsäck och en fri hand.

Möller

Hubert Hortlax
Max Raven said:
Happ, där dödade man sin tråd igen. :gremfrown:
Du är listig du, bara för dethär så måste jag ju svara!

Jag börjar med »Packmästare«. Vad är äventyrssommar för dålig fantasy egentligen? Ungdomar på äventyr är väl knappast mästare i något =) Namn och begrepp är dock inte lätt. Prylpackare? Prylsamlare?

Iövrigt så känns ditt regelsystem lite väl trad-simigt. Utrustningslistor kan vara trevligt, men särskilt i samband med bärförmåga tror jag det lätt blir tråkigt. Det måste vara väldigt tydligt att en utrustningslista aldrig är komplett.

Sett till den motsvarande litterära genren har inte ungarna så mycket utrustning, så att försöka simulera rätt. Men skapa regler som förbjuder rollpersonerna att kånka runt ryggsäckar överallt tror jag inte på. Det känns som spelare men framförallt spelledare istället borde ha riktlinjer. Som Han skriver är meta-spelande för att följa genren inte något dåligt.

Dessutom är jag inte säker på att strikta regler på vad man har och inte har är jättebra. Istället skulle jag föreslå något i stil med att spelarna får välja och beskriva en ska som rollpersonen har, men att det inte nödvändigt vis betyder att det är allt hon har. Jag tror inte jag är ensam om att ha upplevt problemlösningsscener som helt stannat upp när spelarna fått en fix idé vad de måste göra, men saknar pinalen för att kunna göra det. Det vore inte fel med en väg ut.

Arfert

Facit
Man kanske ska titta på it's in the trunk-regeln i Supernatural RPG... Där man slår om man har med sig not speciellt utöver det mest nödvändiga som man har uppskrivet.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Bra listor. Jag skulle lägga till:
- Slangbella
- Sytråd och harts
- Litet, störigt musikinstrument (munspel!)
- Stenar att kasta macka / förnedra tjocka poliser med
- Tennsoldater / andra leksaker
- Skolbok (eller bunte, med läderrem runt)

Max Raven

T12-kultist
Möller said:
Iövrigt så känns ditt regelsystem lite väl trad-simigt. Utrustningslistor kan vara trevligt, men särskilt i samband med bärförmåga tror jag det lätt blir tråkigt. Det måste vara väldigt tydligt att en utrustningslista aldrig är komplett.
Bärförmåga? Det har jag väl inte med? :S (Oviktig kommentar)

Möller said:
Sett till den motsvarande litterära genren har inte ungarna så mycket utrustning, så att försöka simulera rätt. Men skapa regler som förbjuder rollpersonerna att kånka runt ryggsäckar överallt tror jag inte på. Det känns som spelare men framförallt spelledare istället borde ha riktlinjer. Som Han skriver är meta-spelande för att följa genren inte något dåligt.

Dessutom är jag inte säker på att strikta regler på vad man har och inte har är jättebra. Istället skulle jag föreslå något i stil med att spelarna får välja och beskriva en ska som rollpersonen har, men att det inte nödvändigt vis betyder att det är allt hon har. Jag tror inte jag är ensam om att ha upplevt problemlösningsscener som helt stannat upp när spelarna fått en fix idé vad de måste göra, men saknar pinalen för att kunna göra det. Det vore inte fel med en väg ut.
Hm, skära ner på listan kanske, låta de extra slotsen från packmästare vara kvar, och kanske göra något i stil med vad Arfert säger - slå för att se om man har med sig det som inte är listat, om man inte specifikt sagt att man har med det?

Frågan är om det är fel att säga blankt nej till ryggsäckar i reglerna, utom i specialfall. Det kanske inte behövs för många grupper å ena sidan, å andra sidan kommer jag ihåg flera spel där många spelare kört enligt principen "utrustad till tänderna". Avsaknad av bärförmåga och användning av "slots" tänkte jag skulle motarbeta det här en del.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Hm, skära ner på listan kanske, låta de extra slotsen från packmästare vara kvar, och kanske göra något i stil med vad Arfert säger - slå för att se om man har med sig det som inte är listat, om man inte specifikt sagt att man har med det?
Det här tycker jag är bra. Man har liksom ett "defaultset", som dels är problemlösande/förutseende men också lite "signatur". Samtidigt är man inte helt handfallen om ett problem skulle kräva nåt annat; det har man ju i fickan/ryggsäcken.

Kanske avgör ryggsäck eller inte hur stor bonus man får på slaget? Eller så kan man slå fram större saker?

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Max Raven said:
Det här tycker jag är bra. Man har liksom ett "defaultset", som dels är problemlösande/förutseende men också lite "signatur". Samtidigt är man inte helt handfallen om ett problem skulle kräva nåt annat; det har man ju i fickan/ryggsäcken.

Kanske avgör ryggsäck eller inte hur stor bonus man får på slaget? Eller så kan man slå fram större saker?
Låter bra. Ryggsäcksbonusen känner jag mig lite tvekande till, då måste det nästan balanseras med problem på kuta etc (annars har vi snart en hög med ungar som drar med sig 10 kilo packning överallt :gremfrown: ) - det blir komplicerat. Fast man kanske kan ha det på ett ställe - i utrustningsdelen då.

Hade någon tanke om att ledtrådar (som man kan bära med sig) givetvis är undantag. Men av någon anledning har jag fått för mig att jag vill ha de på separata kort, vilket torde göra saken tydligare i så fall.

Möller

Hubert Hortlax
Max Raven said:
Bärförmåga? Det har jag väl inte med? :S (Oviktig kommentar)
Bärförmåga behöver väl inte vara en regel som säger exakt hur många kg du får bära? Jag tycker nog att det vi diskuterar är bärförmåga. »Kan jag bära denhär?« »Nej, enligt reglerna«. Som sagt är jag generellt emot dem, lite sund bedömning brukar räcka upplever jag. För att simulera genren i äventyrssommar är jag dock villig att medge att något ändå kanske behövs.

Max Raven said:
Även Gumshoe har en sådan regel. Jag tror jag gillar den (jag har dock inte testat, den är inte viktig i MCB där detektiverna förväntas ha det mesta ändå).

Vill man bli av med slumpen kan man »tomma rutor« som man, med gruppens godkännande, får fylla i när man vill. Skickliga ynglingar har då fler tomma rutor att i efterhand fylla med grejer.

Max Raven said:
Frågan är om det är fel att säga blankt nej till ryggsäckar i reglerna, utom i specialfall. Det kanske inte behövs för många grupper å ena sidan, å andra sidan kommer jag ihåg flera spel där många spelare kört enligt principen "utrustad till tänderna". Avsaknad av bärförmåga och användning av "slots" tänkte jag skulle motarbeta det här en del.
Dethär låter som något som behöver speltestas ^^

Annars gillar jag »mjuka« regler som t.ex. i Dogs of the Vineyard-hacket The Prince's Kingdom. Att det finns ett litet kapitel, kanske bara en sida, med tips till spelarna. Som presenterar genren. Där det står att spelledaren konstruerar äventyren med utgångspunkt i att rollpersonerna inte kånkar runt på stora sylådor och gamla förgasare.

Max Raven

T12-kultist
Möller said:
Bärförmåga behöver väl inte vara en regel som säger exakt hur många kg du får bära? Jag tycker nog att det vi diskuterar är bärförmåga. »Kan jag bära denhär?« »Nej, enligt reglerna«. Som sagt är jag generellt emot dem, lite sund bedömning brukar räcka upplever jag. För att simulera genren i äventyrssommar är jag dock villig att medge att något ändå kanske behövs.
Ah, tänkte efteråt att du menade något sånt. Hängde dock upp mig på den traditionella "viktlistan". Mea culpa. Tack för att du nämnde det, i vilket fall. Gick till mitt dokument för att kolla och det slutade med att jag satt och knåpade med det en stund. :gremlaugh:

Möller said:
Även Gumshoe har en sådan regel. Jag tror jag gillar den (jag har dock inte testat, den är inte viktig i MCB där detektiverna förväntas ha det mesta ändå).

Vill man bli av med slumpen kan man »tomma rutor« som man, med gruppens godkännande, får fylla i när man vill. Skickliga ynglingar har då fler tomma rutor att i efterhand fylla med grejer.
Ah, det här låter vettigt.

Möller said:
Det här låter som något som behöver speltestas ^^
Av flera grupper där de nästan bara läst boken. :gremsmile:

Möller said:
Annars gillar jag »mjuka« regler som t.ex. i Dogs of the Vineyard-hacket The Prince's Kingdom. Att det finns ett litet kapitel, kanske bara en sida, med tips till spelarna. Som presenterar genren. Där det står att spelledaren konstruerar äventyren med utgångspunkt i att rollpersonerna inte kånkar runt på stora sylådor och gamla förgasare.
Hm, någon slags Do:s and Don't:s-lista, eller någon slags kort övergripande förklaring av genren? Låter som en bra idé. Innan reglerna kanske.