Nekromanti Äventyrsspånande: En julsaga

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
  • Witch Quest står högt i kurs. Snälla häxor som har katter. Kiki's Delivery Service RPG (med serienumren bortfilade). Gärna som parspel, en katt och en häxa i varje par. Skitbra när man har fem spelare, not.
  • Inget monsterbankande. Krasst sett är elände inte önskvärt, speciellt inte om någon på den goda sidan utsätts för det.
  • Mysterier, gåtor/pussel och mystiska platser står högt i kurs.
  • Reglerna ur Itras By är poppis.

Chryckan

Swordsman
Kör en klassiker.
3 stycken spöken besöker häxorna en efter en och delar med sig av sina bästa recept att tillaga Tiny Tim som julskinka.

Pom

Swashbuckler
Lösa idéer:

- En ritual måste genomföras under vintersolståndet annars försvinner solen för alltid. Några seniora häxor kanske pysslar med det men får förhinder.
- Klura ut ett sagoväsens sanna namn. Djur i närheten erbjuder ledtrådar om man utför diverse tjänster åt dem.
- En kvast är på rymmen och kastar snöboll när man kommer för nära. Får den bara rasa av sig i ett rejält snöbollskrig kommer den lydigt tillbaka.
- Katt och häxa byter skepnad med varandra när de går genom ett buskage. För att byta tillbaka måste de gå igenom ett annat buskage av samma art. Det enda buskaget inom rimligt avstånd håller på att avverkas av en fattig familj som desperat behöver bränslet.
- En synsk lax kan ge vitala råd på färden. Men laxen är infrusen i en bottenfryst sjö.

solvebring

Superhero
En ritual måste genomföras under vintersolståndet annars försvinner solen för alltid. Några seniora häxor kanske pysslar med det men får förhinder.
Jag gillar också den idén. Vill härleda detta till midvinterfirande. Min första tänkte är något åt det här hållet:

Något är fel med solen. Dagarna blir allt mörkare men det är inte bara för att det är vinter. Nej, solen håller på att slockna. Kanske är det någon lite fixad saga a la ultra version av Jolner (Oden i julskepnad) som blivit vred och ställt till med något. De äldre häxorna tar sig för att fixa det. Något går snett och de äldre häxorna råkar ut för något som förhindrar dem. Detta hör ihop med solen och midvinter-ritualer, som måste kirras för att de äldre häxorna ska kunna räddas.

De unga häxorna måste alltså:
Rädda solen och samtidigt de äldre häxorna. För att göra detta krävs tre häxor med katt (dvs med kompletta krafter). Alltså måste de finna katten åt den tredje häxan innan något annat kan gå av stapeln.

Cybot

Mest spelbar
wilper said:
Den femte spelaren får spela en häxa som ännu inte hittat sin katt (alla nyblivna häxor skickas ut på en quest för att hitta sin katt direkt när de är färdiga). Kanske har den tredje häxan lyckats förtrolla sig till ett djur (korp?) och behöver hitta en egen katt för att kunna trolla sig rätt igen.
Självklart är det ju formeln FÖR att hitta katten som har slått snett. Så istället för att hitta en katt så blev häxan vad en katt gillar att hitta. En Urgullig skogsmus.
Vilket kanske inte är det bästa när det är häxornas motsvarighet till en studentfest, och alla häxor man känner kommer (och deras katter, dåligt läge för en häxa förvandlad till skogsmus).

Och det blir värre. Inte nog med att deras bästa vän är nu en skogsmus, hon måste också komma på ett sätt att förvandla sig tillbaka. Vilket inte är det lättaste när ens händer ser ut så här.
Och i och med att häxstudenten (som alltid inträffar vid midvintersolståndet) är om bara ett par dagar är det bråttom. Inte nog med tid för att lära sig på det gamla hederliga sättet. Men i en värld med häxor, varför kan det inte finnas magikunniga möss? Någon som kan hjälpa vår häxa att kasta magi på musvis?

solvebring

Superhero
Och om du spelar nutid så tycker jag att du ska mixa vår värld med saga.

Kanske måste man ta sig bortom en barriär, till just "sagans land" för att komma åt källan till problemet?
Vägen dit skulle kanske kunna vara en gammal igenbyggd del av tunnelbanan - gamla rälsar som tar sig någon helt annanstans?

Naturligtvis måste det finnas vinterinspirerade vägvisare, ledtrådsdroppare och allmänna störmoment. Jag kommer att tänka på en snögubbe (levande givetvis), en vinterdryad, en gammal vis korp, en bryggerimästare till faun, en skog där det alltid är sommar, en magisk brunn, en julbock - möjligen vred och farlig, nordanvinden, isstatyer, ett spökande skidhotell.

Mja, det är vad jag kan droppa lite spontant som dyker upp i huvudet då jag tänker snö och vinter.

wilper

Jag har tänkt på det där, obestämd nutid är juste. Då kan man slippa mobiltelefoner, men folk kan ändå vara civiliserade. Och stickade vinterkläder+pälsar är sagomys.

wilper

Det är väl nästan anständighetsnivån på det hela. Om man tappar kunskap ur forumet får man katten höra av sig och berätta vad man gjorde med den. :)

solvebring

Superhero
wilper said:
Jag har tänkt på det där, obestämd nutid är juste. Då kan man slippa mobiltelefoner, men folk kan ändå vara civiliserade. Och stickade vinterkläder+pälsar är sagomys.
Låter fint tycker jag. Det är nog ungefär så jag själv skulle föredra att ha format det, alternativt förlagt det i ett fiktivt 50-tal eller liknande. Fast det är nog för att jag gillar femtiotalet rent stilmässigt.

Det är väl nästan anständighetsnivån på det hela. Om man tappar kunskap ur forumet får man katten höra av sig och berätta vad man gjorde med den. :)
=) Ja det tycker jag nog!

Lycka till btw, det lät riktigt trevligt så jag hoppas att ni verkligen får det ruskigt trevligt också.