Nekromanti Äventyrsspel i Conan 1991

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag har kommit över en skatt.

Jag sitter och sorterar gamla nummer av Conan Barbaren, nämligen, från sjuttiotalet och framåt, och när jag kom till nittiotalet stannade jag vid omslaget till #2 1990, som pryds av en stor, röd rubrik:
LÄR DIG SPELA ROLLSPEL

Inuti tidningen finns en artikelserie från Äventyrsspel, och när jag bläddrar igenom några till tidningar (bla. #5 1991, den med en MEGATÄVLING med PRISER MÄN DÖTT FÖR, första pris tre Drakar & Demoner-boxar, stadsmodulen Krilon och ett ’ENORMT BRÄDSPEL’ vid namn Fantasy Warriors, ett av kraven för att vinna tävlingen (som har sammanlagt 50 priser) är att spela in sin version av det cimmeriska stridstjutet på kasett och bifoga med tävlingssvaren...) så fortsätter artikelserien om rollspel genom åtminstone något/några år. I numret med tävlingen finns en artikel skriven av Jens Boström som behandlar ’Stämning i rollspel’, efter en kort notis om olika spelstilar (Verklighetssimulering, problemlösning, betoning på stämning). Artikeln innehåller spelexempel, tex:

SL: Mannen synar dig från topp till tå med sina genomträngande svarta ögon. Han fnyser till. Jag ger aldrig logi åt främlingar – särskilt inte m de bara vill ha tak över huvudet! Med dessa något kryptiska ord slänger mannen igen dörren med ett kraftfullt brak och ni hör hur dörren reglas.
Nathan: Det var det fräckaste! Som om vi skulle vara kringvandrande rövare! [sagt lite halvhögt och med lite irritation i rösten]. Kom, Tohm! Vi sticker ifrån de här ogästvänliga trakterna.
Tohm: Jag nickar sömnigt till svar.

Efter artikeln har ’Jerker Jarl’ tagit över ’Sir Martin har ordet’-kolumnen och skrivit om ’Det finns rollspel och det finns Rollspel...’ där han presenterar sitt favoritrollspel Hârnmaster, och avslutar med en fråga till läsarna och ber dem skriva in om vilket rollspel de föredrar.
Sedan får vi lite fina bilder på Conan, och sedan är det serier igen.

Efter #6 1991 verkar det bli tunnare med läsarmaterialet, däremot, och de gröna läsarsidorna är borta ett tag. Men för allas trevnad har jag scannat sidorna i #2 1990 med den första Äventyrsspelsartikeln jag hittade, och länkar dem här, de var lite för stora för att bifogas/infogas snyggt:
http://xhakhal.reprobate.se/conanartikelp1liten.jpg
http://xhakhal.reprobate.se/conanartikelp2liten.jpg

Om det här hamnat i fel forum ber jag på ursäkt i förhand, det verkade bara vettigast här.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jo, de körde några nummer med rollspelsinfo. Jag prenumererade på Sinkadus vid den tiden, och vill minnas att jag fick nummer ett av Conan, den med hela Hyperborea beskriven som en promotiongrej.

Botulf

Hero
Minns även att det fanns med läsarbrev med förfrågningar om DoD stats för Conan. Tror dom svarde något i stil med: "stark, smidig, bra på vapen och lite tjuvfärdigheter", men avrådde från att använda Conans namn i rollspel för då kunde det vara varumärkesintrång :gremwink:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ja, det där samarbetet mellan Satellitförlaget och Äventyrsspel var lite skojigt.

Conanredaktören Henrik Hårdråde är densamme som den Henrik Nilsson (numera Brandendorff) som varit med och skrivit Metropolis till Kult (och finns avbildad i Riotminds »Snösaga«). Och den Jerker Jarl som skrev rollspelssidorna i Conan är identisk med Äventyrsspels Jerker Sojdelius (som om jag inte minns fel även gjorde en sejour hos Semic [som ägde Satellitförlaget]). De båda är f.ö. long time buddies (och har delat arbetsplats med såväl vår egen Magnus Seter som illustratören extraordinaire Peter Bergting).

Hängde ni med?

Rickard

Urverk speldesign
Wulfrik said:
Minns även att det fanns med läsarbrev med förfrågningar om DoD stats för Conan. Tror dom svarde något i stil med: "stark, smidig, bra på vapen och lite tjuvfärdigheter", men avrådde från att använda Conans namn i rollspel för då kunde det vara varumärkesintrång :gremwink:
I en av mina tidningar fanns det faktiskt DoD-stats på Conan.

/Han som äger typ två Conan-tidningar

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Ascoolt :gremlaugh:

Jag var två år gammal -91, så det här är ingenting jag har något minne av förstås, så det är lite som att höra sagor om hur det var när farfar var liten för min del :gremwink: Även om det gör en lite glad att hitta gamla Conan i min pappa bilmekanikerns garage, som han helt enkelt inte haft hjärta att slänga.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Xhakhal said:
[…] så det är lite som att höra sagor om hur det var när farfar var liten […]
Det där spädde ju inte på min åldersnoja … :gremwhistle:

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Äsch, var inte sådan nu. Du är född -69, så du är faktiskt hela två år yngre än min mamma.