Nekromanti Äventyrsspel? Sinkadus?

scottie

Veteran
Hej, jag älskade rollspel när jag var yngre och har länge funderat på vad som hände med Äventyrsspel och Sinkadus? Och tidningarna som respektive förlag gav ut?
Illustratören Jens Prenke, är han över huvud taget ett namn i rollspels-Sverige?
Tacksam för svar.

Arfert

Facit
Äventyrsspel blev Target Games (som försvann för ett antal år sen, det kan man ju skriva hur mycket som helst om)... och man la ner Sinkadus - som Target producerade - när försäljningen sviktade pga att intresset för rollspel minskade i Sverige pga en massa olika saker, bl.a. konkurrensen från dataspelen...

Rosen

Myrmidon
Illustratören Jens Prenke, är han över huvud taget ett namn i rollspels-Sverige?

Knappast inom rollspelshobbyn, fast såvitt jag vet jobbade han som serietecknare för några år sedan.

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jens Prenke jobbade bara några månader hos Target (IIRC under 1987), där han illustrerade Marsklandet och ytterligare någon enstaka produkt. Sedan gick han vidare till en reklambyrå och försvann bortom horisonten.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Och sedan var han under sluter av nittiontalet gymnasielärare åt mig! Vi hade honom i grafisk form har jag för mig (spelar ingen roll vilket ämne det var, vi ritade ändå bara serier, hur kul som helst i varje fall).

Vi var skitimpade över att han hade illustrerat DoD. Trevlig prick det där..

- Vulf

Staffan

Myrmidon
Nja, om jag inte har helt fel för mig så hette de Target Games hela tiden, Äventyrsspel var bara det varumärke de använde för att sälja rollspel under (precis som Casper var det varumärke de använde för att sälja "traditionella" spel). Däremot så fick väl namnet "Target Games" lite mer emfas i samband med att man blev mer utrikesinriktade.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nja, om jag inte har helt fel för mig så hette de Target Games hela tiden, Äventyrsspel var bara det varumärke de använde
Stämmer bra det. Det är en vanlig msisuppfattning att det var tvärtom.

Saxifrage

Hero
Marsklandet

Gjorde inte Nils Gulliksson illustrationerna i Marsklandet? Jag minns särskilt en najad som gjorde mina spelare alldeles vansinniga... (särskilt som en av dem spelade en ung och stilig alv :gremsmile:)

Mmm, Marsklandet... kanske den mysigaste modul som gavs ut till DoD?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Marsklandet

Gjorde inte Nils Gulliksson illustrationerna i Marsklandet?
Han gjorde ett par bilder, men inte mer än tre-fyra stycken vill jag minnas.

/tobias

Staffan

Myrmidon

Jag tror jag kommer ihåg den illustrationen... det var den med ett strategiskt placerat vasstrå, va?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Prenke var huvudillustratör. Jag tror att Nisse gjorde några enstaka för att fylla ut tomt utrymme.

Rosen

Myrmidon
Dagens small world

Vi var skitimpade över att han hade illustrerat DoD. Trevlig prick det där..

Har aldrig träffat honom, men jag har sett hans namn dyka upp ibland i spel- och seriesammanhang under åren.

Anledningen att jag alls minns det är att jag tror jag fick ett brev från honom i lågstadiet... När vi gick i tredje klass var det nåt nationellt skolprojekt där di små barnen skulle uppmuntras att skaffa sig brevkompisar på andra orter. Vi fick skriva ihop varsitt kort brev, där vi också skulle ange våra intressen o dyl, sedan fick några lärare nånstans agera matchmakers och distribuera breven enligt 'dataträffen'-metoden.

Han som jag fick brev från, och som jag antar hade fått mitt, hette just Jens Prenke. Det var ett så udda namn så jag la det genast på minnet - däremot svarade jag aldrig på det, och han skickade aldrig något mer till mig heller (liksom 98% av eleverna i projektet, antar jag). Vete tusan om jag inte har kvar det i nån kartong med gammalt skol-junk...

--
Åke

Hunk

Hero
TAMB Äventyrsspel HB

Nja, om jag inte har helt fel för mig så hette de Target Games hela tiden, Äventyrsspel var bara det varumärke de använde för att sälja rollspel under (precis som Casper var det varumärke de använde för att sälja "traditionella" spel).
Om inte jag minns fel, så var de första Drakar och Demonerprylarna utgivna av TAMB Äventyrsspel HB. En sak jag alltid (i alla fall nästan) varit nyfiken på är vilka som gömde sig bakom initialerna i TAMB. Mina gissningar är:
T: Thor
A: ???
M: Malmberg
B: Berndahl

Har jag rätt? Vem var A:et?