Nekromanti Äventyrsspel...vad hände?

NilsK

Ligist
Äventyrsspel mer eller mindre var rollspelshobbyn under det glada åttiotalet (och en bit in på nittiotalet). Maestros Anders Blixt och Erik Granström hänger ju här ibland men vad hände med de andra som skrev för ÄS?

Typ

Henrik Strandberg (var överallt ett tag)
Olle Sahlin
Marcus Thorell
Roger Undhagen
Mikael Stenmark
Fredrik Malmberg
Nisse Gullikson
och eehh..alla de andra som jag inte kommer ihåg nu

Vad gör de idag? Nån fortfarande aktiv? Tycker det är märkligt tyst om många av de gamla rävarna idag.

Hur hängde förresten bolaget ihop med Tradition?

Nån som har ngt spännande att berätta? Av nostalgiarkeologiska skäl om inte annat.

Mekanurg??

/Niles

Troberg

Sinister eater
Fredrik Malmberg
Hörde en Fredrik Malmberg på radio idag, som representant för rädda barnen (eller möjligen röda korset). Vet dock inte om det är densamme.

Hur hängde förresten bolaget ihop med Tradition?
Tradition sålde deras grejor, precis som ett antal andra handlare. Jag tror inte det var mer än så.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja

Av en slump var jag på en krog i Stockholm i torsdags, och där fanns inte mindre än sex som var med på den tiden närvarande (inte de som listas nedan, bara Nisse, Stenis och Sjöberg)

Fredrik Malmberg äger Conan.
Stenmark och Gulliksson sitter på Hidden och utvecklar dataspelskoncept.
Strandberg är nog fortfarande på Electronic Arts, tror jag.
Marcus Thorell driver dataspelsproduktionsstudio med Johan Sjöberg.
Undhagen har jag ingen aning om, men han droppade ur redan efter Dimön eller nått sånt.
Sahlin jobbar som översättare. Och lajvar fasligt mycket.

Det är inte så att det är märkligt tyst, det är bara det att de flesta av dem är i dataspelsbranschen, och därifrån får man inte så mycket info, om man inte träffar personerna själv då och då.

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tradition sålde deras grejor, precis som ett antal andra handlare. Jag tror inte det var mer än så.
Då tror du väldigt fel.

Fredrik Malmberg och Co köpte Tradition (då en liten tennsoldat- och spelbutik på Österlånggatan i Gamla stan) redan innan Äventyrsspel och Drakar och Demoner. Det var just det faktum att de sålde Prince August gjutformar som gjorde att Jan Edmans säljare tittade in en dag och försökte få dem intresserade av gjutformar för fantasyfigurer. De började prata om spel som man kunde använda figurerna till och hux flux hade DoD-samarbetet mellan Jan Edman och Äventyrsspel fötts.

Så Tradition ägdes av Target Games under ganska många år.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Tja

Fredrik Malmberg äger Conan.
Vi hade ju just den diskussionen på Rollspelsmakande och jag ser ingen anledning att Smaugs irrläror skall spridas mer än nödvändigt.

Fredrik Malmberg äger Paradox Entertainment. De har registrerat ett varumärke med lydelsen Conan och propagerar för att de äger barbaren med samma namn. Det är ju så uppenbart osant att jag tycker inte vi behöver hjälpa dem att sprida den propagandan. Sist jag kollade hade han minst tvåsiffrigt på färdigheten Bluffa, så jag tror inte han behöver någon hjälp. :gremwink:

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Fredrik Malmberg och Co köpte Tradition (då en liten tennsoldat- och spelbutik på Österlånggatan i Gamla stan) redan innan Äventyrsspel och Drakar och Demoner. Det var just det faktum att de sålde Prince August gjutformar som gjorde att Jan Edmans säljare tittade in en dag och försökte få dem intresserade av gjutformar för fantasyfigurer. De började prata om spel som man kunde använda figurerna till och hux flux hade DoD-samarbetet mellan Jan Edman och Äventyrsspel fötts.
Å fan, där ser man. Det visste jag inte.

Hade jag åtminstone rätt i min radioteori?

Hunk

Hero
Hade jag åtminstone rätt i min radioteori?
Njae, det tror jag inte heller... Misstänker att det är en helt annan Fredrik Malmberg, som en gång i tiden var förbundsordförande i Liberala Ungdomsförbundet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kanske inte, men det kan vara kul...

...att veta att de i alla fall betalat dyrt för vad de tror är alla rättigheter till Conan.

Tror jag i alla fall. Theo vill inte säga hur mycket, men han brukar inte ljuga mig rakt upp i ansiktet, så nått har de nog pröjsat. Så jag tror att Paradox tror att de äger Conan, och jag tror att Paradox har betalat en rund summa för att tro det.

Jag har svårt att tro att Paradox byggt hela den licensieringsgrejen på att Theo och Fredrik satt på krogen och sa "du, ingen äger ju Conan, kan inte vi låtsas att vi gör det, och sen lura alla i hela världen att de måste betala till oss för att använda Conan-figuren!".

Fast å andra sidan har jag inte haft så mycket med Fredrik att göra... :gremlaugh:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Kanske inte, men det kan vara kul...

Jag har svårt att tro att Paradox byggt hela den licensieringsgrejen på att Theo och Fredrik satt på krogen och sa "du, ingen äger ju Conan, kan inte vi låtsas att vi gör det, och sen lura alla i hela världen att de måste betala till oss för att använda Conan-figuren!".
Nu känner jag ju inte Theo, men det vore inga problem för Fredrik att köra en sådan vals.

Notera att det svenska varumärket Conan är registrerat 1980. Det är ju långt, långt innan Paradox bildades, innan Äventyrsspel bildades, innan Magic World blev Drakar och Demoner, till och med innan Arnold Schwarzenegger blev Conan.

Det vore kul att kolla upp vem det var som lämnade in den ursprungliga ansökan till PRV. Jag skulle inte bli förvånad om det var en kortväxt kille från Kisa. :gremgrin:

/Mikael

DODswe4

Hero
Re: Kanske inte, men det kan vara kul...

Har ni tänkt på att Conan kanske anses vara nån som inte kan ägas?
Han har kanske funnits för länge för det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det kan ju vara så att …

… Conan Properties Inc. äger rättigheterna att göra t.ex. film, serier, spel och merchandising av Conan. Det är ju ingen omöjlighet.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Det kan ju vara så att …

Conan Properties Inc. äger rättigheterna att göra t.ex. film, serier, spel och merchandising av Conan. Det är ju ingen omöjlighet.
Om du med Conan menar Robert E Howards Conan, barbaren från Cimmeria, så bör det vara omöjligt eftersom de berättelserna är allmängods. Vem skulle de ha fått dessa rättigheter av? Om hur skulle de kunna hindra någon annan från att göra fler berättelser - antingen det är i form av serier, filmer eller spel? Det är ju som om Warner Bros nu skulle hävda att ingen annan kan göra film, serier, spel eller merchandising av Troja eller Illiaden.

När CPI stämde Mattel för He-Man var det endast seriefiguren Conan de gjorde gällande att Mattel hade plagierat, inte barbaren som sådan. Ändå ogillades åtalet. CPI:s rättigheter var alldeles för svaga den gången. Domaren konstaterade bland annat att den förlaga de båda (CPI och Mattel) använt, REH:s berättelser om Conan, sedan länge var allmängods och att det därför inte kunde sägas att Mattel kopierat just CPI:s figur.

/Mikael - värnar om upphovsrätten, båda sidor av den

Rosen

Myrmidon

Back in the old days var det allmän vetskap att Tradition ingick i Target-koncernen, men det är påtagligt många som inte känner till det längre. Jag lurk-läste en tråd om just Äventyrsspel på Trads klotterplank häromåret, där någon inflikade i förbifarten: "Jaja, men de och Tradition har väl aldrig haft nåt med varandra att göra" -- och ingen sa emot honom.

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nån som har ngt spännande att berätta? Av nostalgiarkeologiska skäl om inte annat.

Mekanurg??
Jag har föga spännande att berätta. De som var med då och som jag jag fortfarande vet något om lever rätt så vardagliga liv.

Erik Granström är marknadschef på ett företag som gör mjukvara. Dessutom skriver han fantasyromaner.

Olle Sahlin är projektledare på en översättningsbyrå.

Gunilla Jonsson & Michael Petersén jobbar på SF-bokhandeln i Gamla stan.

Mats Blomqvist är bibliotekarie i en Stockholmsförort.

Leif Eurén arbetar med IT-frågor på ett svenskt hi-tech-företag.

Ann-Sophie Qvarnström driver en silversmedja i Visby.

Jag är vetenskapsjournalist hos Statens strålskyddsinstitut och där skriver jag om sådant som informationsöverföring genom sekler när det gäller djupförvar av kärnavfall eller om mätning av radioaktiva partiklar i stratosfären med J32 Lansen. På ledig tid knackar jag fortfarande ner diverse spelgrejor till Gondica och Lemuria och publicerar dem på Rävspels sajt eller i Fenix.

NilsK

Ligist

Oldtimer,

Vadan detta korståg mot Malmberg & Co? Anar jag en fejd från den gamla goda tiden ? :gremwink:

Det är väl inte konstigare än att Sagan om Ringen förvaltas av Tolkien estate som delar ut licenser till höger och vänster (eller har jag fel nu...)?

Var det du som drev Titan Games f.ö?

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Det är väl inte konstigare än att Sagan om Ringen förvaltas av Tolkien estate som delar ut licenser till höger och vänster (eller har jag fel nu...)?"

Men Tolkien har inte varit död i ens 50 år, än mindre 70, så hans verk borde väl knappast vara allmängods i vilket fall (eller har jag fel nu?).

NilsK

Ligist
Tack för svaren.

Det var ju en smula deprimerande att många gått till datorspels branschen, men det är klart, där kan man kanske tjäna ihop till sitt levebröd med lite tur.

Förresten när var det du slutade jobba för dom?

NilsK

Ligist
Nä du har säkert rätt. Ville mest veta varifrån agget mot Herr Malmberg kom ifrån.