Min erfarenhet av SRR är: Jag har spelat kampanj. Jag har läst reglerna. Jag har spellett enstaka äventyr.
SRR är en översättning, och i viss mån en modifiering, av ICEs spel MERP. I översättningen så råkade man ta sönder en del regler, men det är inte så illa att det blev ospelbart. Reglerna är annorlunda, iaf för dagens rollspelare med sina välpolerade spel, men de som kommer från EON känner nog igen sig rätt väl i skadesystemet (som är det som folk oftast rackar ner på vad gäller SRR (eller EON för den delen
).
Själv tycker jag att det är ett bra stridssystem som iofs kostar lite, men ger stor behållning. Man har en stridspool som man får dela i anfall och försvar. Sedan slår man en t100, lägger till sin anfallsdel och drar ifrån motståndarens försvarsdel, och läser av i rätt tabell. Och här är det listiga! Tabellen har olika fält för olika typer av rustningar, så det finns en poäng i att ha rätt vapen mot rätt rustning. Sånt som gärna går förlorat i DoD och liknande system. Dessutom har man ju taktiska möjligheter att vara väldigt offensiv eller defensiv eller nått mitt-emellan. Dessutom innehåller skadetabellerna beskrivande texter som beskriver de olika skadorna, god hjälp till spelledaren som vill inspireras i sina beskrivningar, annars är det bara att läsa upp dem rakt av, om man vill köra mer åt det "speliga" hållet.
Det är ett levelsystem, med allt vad det innebär. Men kunde man leva med DoD6 eller D&D så...
Vad gäller världen så står det inte så mycket alls i grundboken, lite kort sammanfattning av Tolkiens värld och det nödvändigaste om de olika folkslagen. Till spelet finns det dock en hel massa moduler och äventyr, både de svenska översättningarna (med stats för DoD också) och en hel massa på engelska. Det jag sett av äventyren var med samtidens mått lysande, med våra ögon, tja.. det har ett lite annat fokus än böckerna/filmerna, men om det bara kräktes upp handlingen från dem igen så skulle det väl inte vara nån större poäng med att läsa dem.
--
Skall man spela det idag?
Tja, vill man bara ha ett Sagan om Ringen-spel så är mitt tips Deciphers LotR, det är iofs också out of print, och erratat är på 11 sidor, men det är modernare än SRR, och har ett riktigt mysigt magisystem.
Vill man göra en djupdykning i rollspelens historia och spela lite "riktigt rollspel" med tärningar, pizza, cola och orcbankande, ja då är det lysande. Man hinner både questa/rollspela och köra en eller två hyffsade strider på en kväll. Och vill man gå vidare så finns både det engelska orginalet MERP att tillgå och pappa Rolemaster om man vill öka detaljnivån ytterligare.