Nekromanti Äventyrsspels Sagan om ringen

McAber

Varulv
Hej!

Jag läste någonstans att äventyrsspels variant av Sagan om ringen - rollspelet var rätt usel. Jag är emellertid intresserad av att få en något mer nyanserad bild. Så om någon kan berätta för mig vari uselheten består och om spelt trots allt har några förtjänster skulle jag vara tacksam.

/McAber

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag svarar väl här också, även om jag redan gjort det på sveroks forum:

1) Reglerna var knöliga och omständiga. Det krävdes massor av tabeller och prylar för att göra det som Drakar och demoner (eller vilket annat spel som helst) klarade av att göra med bara ett tärningsslag.

2) Det var rätt opedagogiskt upplagt och skrivet.

3) Och framför allt: Den värld som reglerna beskrev var inte den som Tolkiens böcker utspelade sig i. Reglerna var anpassade till ett vanligt fantasyspel à la Dungeons & Dragons, inte till Tolkiens Midgård.

/tobias

Kropotkin

Warrior
Den värld som reglerna beskrev var inte den som Tolkiens böcker utspelade sig i.
Jag ägde spelet, men spelade det aldrig - antagligen för att jag inte fattade reglerna som var någon absurd bantning av MERP. Men jag har alldeles för mig att den visst beskrevs som ett spel för Midgård, även om det inte fanns mycket kampanjmaterial att tala om. Däremot släpptes det la en del moduler.

Grog

Swordsman
1) Reglerna var knöliga och omständiga. Det krävdes massor av tabeller och prylar för att göra det som Drakar och demoner (eller vilket annat spel som helst) klarade av att göra med bara ett tärningsslag.
Nja, SoR klarade allt med ett tärningsslag, men ett sjukt massa bläddrande i tabeller. DoD behövde flera tärningslag, men de var enkla och gick ofta fortare än SoR. Jag tog upp SoR som ett exempel på ett dysfunktionellt spel med en gammal spelare för ett tag sedan och han hävdade precis motsatsen. Smaken är som baken.

På de andra punkterna, speciellt den tredje kan jag inte annat än instämma till fullo.

Eksem

Champion
Det som menas är väl snarare att regelsystemet rimmade ganska illa med Tolkiens Midgård. Jag skall inte säga att det passade katastrofalt illa, för det tycker jag inte, men nog fanns det olikheter alltid.

Främst och oftast nämnt är magisystemet, som ligger mycket långt från magin i böckerna.

Själv tycker jag att de grafiska och specifika resultattabellerna för strider inte alls matchar hur striderna beskrivs ut i Tolkiens böcker.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Min huvudsakliga invändning var att den svenska bearbetningen var så slarvigt gjord att det krävdes åtminstone en sida med felrättningar i Sinkadus för att regelsystemet skulle gå ihop hyfsat.

Jfr. ett nytt datorspel som måste uppdateras två gånger för att inte bugga ur mitt i bana ett eller en bil som levereras med med trasiga däck och läckande kylare.

Dewil

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Min erfarenhet av SRR är: Jag har spelat kampanj. Jag har läst reglerna. Jag har spellett enstaka äventyr.

SRR är en översättning, och i viss mån en modifiering, av ICEs spel MERP. I översättningen så råkade man ta sönder en del regler, men det är inte så illa att det blev ospelbart. Reglerna är annorlunda, iaf för dagens rollspelare med sina välpolerade spel, men de som kommer från EON känner nog igen sig rätt väl i skadesystemet (som är det som folk oftast rackar ner på vad gäller SRR (eller EON för den delen :)).

Själv tycker jag att det är ett bra stridssystem som iofs kostar lite, men ger stor behållning. Man har en stridspool som man får dela i anfall och försvar. Sedan slår man en t100, lägger till sin anfallsdel och drar ifrån motståndarens försvarsdel, och läser av i rätt tabell. Och här är det listiga! Tabellen har olika fält för olika typer av rustningar, så det finns en poäng i att ha rätt vapen mot rätt rustning. Sånt som gärna går förlorat i DoD och liknande system. Dessutom har man ju taktiska möjligheter att vara väldigt offensiv eller defensiv eller nått mitt-emellan. Dessutom innehåller skadetabellerna beskrivande texter som beskriver de olika skadorna, god hjälp till spelledaren som vill inspireras i sina beskrivningar, annars är det bara att läsa upp dem rakt av, om man vill köra mer åt det "speliga" hållet.

Det är ett levelsystem, med allt vad det innebär. Men kunde man leva med DoD6 eller D&D så...

Vad gäller världen så står det inte så mycket alls i grundboken, lite kort sammanfattning av Tolkiens värld och det nödvändigaste om de olika folkslagen. Till spelet finns det dock en hel massa moduler och äventyr, både de svenska översättningarna (med stats för DoD också) och en hel massa på engelska. Det jag sett av äventyren var med samtidens mått lysande, med våra ögon, tja.. det har ett lite annat fokus än böckerna/filmerna, men om det bara kräktes upp handlingen från dem igen så skulle det väl inte vara nån större poäng med att läsa dem. :)

--

Skall man spela det idag?

Tja, vill man bara ha ett Sagan om Ringen-spel så är mitt tips Deciphers LotR, det är iofs också out of print, och erratat är på 11 sidor, men det är modernare än SRR, och har ett riktigt mysigt magisystem.

Vill man göra en djupdykning i rollspelens historia och spela lite "riktigt rollspel" med tärningar, pizza, cola och orcbankande, ja då är det lysande. Man hinner både questa/rollspela och köra en eller två hyffsade strider på en kväll. Och vill man gå vidare så finns både det engelska orginalet MERP att tillgå och pappa Rolemaster om man vill öka detaljnivån ytterligare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad reglerna säger och vad världsbeskrivningen säger är ofte två helt olika saker. Det spelar ingen roll hur farlig en dolk påstås om reglerna säger att den bara gör 1T4+1 i skada, till exempel.

Visst påstår texten att spelet utspelar sig i Tolkiens Midgård, men det kan man inte tro när man ser att ungefär varannan rollperson är magikunnig, även på riktigt låga nivåer, och att de kan använda sig av magi som vattenstråle och gå på vatten. Det är ganska fjärran från Härskarringen där de enda som använder magi är Gandalf, Saruman, Elrond, Galadriel och möjligen ringvålnaderna -- samtliga extremt mäktiga individer -- och den magi de använder sig av är av en helt annan natur.

(För övrigt är SRR en översättning av MERP som är en bantning av Role-Master.)

/tobias

Wyldstorm

Swordsman
Ett svagt irrellevant inlägg:
Vad jag minns om spelet är inget positivt, men i nostalgiruset minns jag tävlingarna att slå fram ett alternativ på de synnerligen onda fummeltabellerna:
"Du halkar på den osynliga, inbillade & synnerligen döda sköldpaddan".

Det var det mest positiva med spelet, denna galghumor när ens karaktär förmodligen dör.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Tja, vill man bara ha ett Sagan om Ringen-spel så är mitt tips Deciphers LotR, det är iofs också out of print, och erratat är på 11 sidor, men det är modernare än SRR, och har ett riktigt mysigt magisystem."

Mitt tips är Legends of Middle-Earth, vilket har fördelarna att det är såväl bra som gratis. Riktigt bra, hyfsat regellätt spel.

Saxifrage

Hero
Själv tycker jag att de grafiska och specifika resultattabellerna för strider inte alls matchar hur striderna beskrivs ut i Tolkiens böcker.

"Huvudet rullade ner i ett hål, och han hade därmed uppfunnit golf" (eller vad det står). Låter väl rätt mycket som ett resultat ur kritisk huggskada-tabellen? :gremwink:

Men sure, om vi pratar annat än Bilbo så håller jag med.

/Sax, som tycker att Midgårdshäftet trots allt har rätt skön känsla, liksom "Lommarna vid långklippan"

Johan K

Gammal & dryg
Så om någon kan berätta för mig vari uselheten består
Svaret på frågan, enligt mig, är reglerna.
De är konstiga, röriga, oförståbara helt enkelt. Jag fattade dem inte riktigt när jag började -86 & nu när jag läsde dem för ett atg sedna så hängde jag fortfarnde inte riktigt med där.
Dock så är själva världen klart godkänd, det får jag säga.

Pom

Swashbuckler
Reglerna var omständliga men rätt trevliga. Det enda som ibland blev konstigt var (som andra nämnt) magisystemet, där artillerimagi var ytterst lättillgängligt (folk sprutade vatten, ljus och allt möjligt).

Vad gäller världen så översattes inte så väldigt mycket av ICEs material. Men det materialet i allmänhet var mycket välgjort. ICE tog utgångspunkten att Midgård var MYCKET större än den del som Tolkien visade i Sagan om ringen. De hittade därför på alla möjliga intressanta kulturer, figurer och platser av "ickekanonisk" art. Jag tycker de i många fall klarade balansgången mellan Tolkiensk känsla, påhittighet och allmän konsekvens mycket bra. Deras beskrivning av de nio ringvålnadernas bakgrund är ett utmärkt exempel på detta (att de glömde bort att de redan namngett en sådan jäppe i en tidig modul var mer ett olycksfall i arbetet).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, tänker du spela det? Bara att köpa.

Tänker du ha det som hyllvärmare? 4cm box för 100 pix, det är 2500kr/m...

Organ

Out of time, out of mind
En hundring är det definitvt värt. Mer om skicket är riktigt bra.

/Anders