Nekromanti Äventyrsupplägg: Greve Solstjärnas hus.

Eon-Viktor

Veteran
Äventyret som jag håller på att förbereda kommer att utspela sig i Soldarn, runt midvintertid på greve Pedjer Solstjärnas herrgård och omnejd. (i trakten kring Hadarlons Skogar). Greven har bjudit in till ett stort kalas för att fira sin 55-årsdag och högborna gäster från hela landet är på väg. Äventyret är avsett för 3 spelare, men kan anpassas för att passa 1-4. Det är ett så kallat spindelnätsäventyr, utan givna lösningar eller slut (jag har dock planerat att det ska bli ett slags klimax på festkvällen). Istället är det uppbyggt runt ett antal karaktärer med olika mål.

DRAMATIS PERSONAE

Rollpersonerna kommer att vara följande:

Cronvald Solstjärna, grevens ende och äldste son. 20 år

Didrik Silversparre, Cronvalds bäste vän sen barndomen och son till baron Arthur Silversparre. 20 år

Billing ”Acquilon” Ansgarsson, en fattig kavaljer som har husrum och uppehälle på herrgården eftersom hans sällskap uppskattas av Cronvald och grevinnan Regina. 35 år

Övriga aktörer:
Greve Pedjer Solstjärna, 55 år.
Grevinnan Regina Solstjärna, 43 år.
Baron Ivor Sol och Måne, 47 år. En usurpant
Rogan Sol och Måne, 23 år. Ivors son
Mattis Joarsson, 48 år. Ledare för bönderna
Den fantastiske Excelsius, 30 år. Vandrande trollkonstnär (falsk charlatan)
Disa Wackt, 17 år. Cronvalds tillkommande (Möjlig som rollperson)
Diana Solstjärna, 16 år. Cronvalds lillasyster
Nore Baltsarsson, 29 år. Vaktchefen för herrgården. (Möjlig som rollperson)

div. gäster, bönder, tjänare och annat.

Jag har tänkt mig att det ska utspela sig under några dagar, från det att Didrik anländer fram till själva festkvällen då det ska nå något skags klimax.

Jag har helt enkelt gjort så att jag skapade ett antal SLP:er med olika intressen:

Baron Ivor Sol och Måne: Hans mål är att få Arthur Solstjärna avsatt så att någon från hans ätt kan ta över grevskapet (och med det beskattningen av lydande baronier). Han skyr inga medel, men han vill att det ska gå snyggt till och förstår att det inte duger att lönnmörda grevens familj. De måste smutskastas och hamna i onåd hos Rikskonungen. Hans främsta medel för detta ändamål är de missnöjda bönderna.

Ofrälste bonden Mattis Joarsson: Han är ledare för bönderna i byarna Forshaga och Åsfäste som ligger nära herrgården. Bönderna är mycket upprörda över att greven håller stor fest mitt i vintern när de själva lever på svältgränsen efter sommarens missväxt. Det kan gå så långt att de samlar en pöbelhop för att plundra herrgården, men riktigt så arga är de inte (än).

Greve Pedjer Solstjärna: För greve Solstjärna är det mycket viktigt att behålla anseende bland sina likar, och vill inte vika för böndernas gnäll då han har en stark tro på ståndsamhället och att det skulle vara en katastrof att börja rucka på dess fundament. Om bönderna får en ynnest kommer de ha luktat blod och kommer snart kräva flera och snart bli odrägliga, och hela samhället kommer att lida.

Baron Vidar Solstjärna: Han vill hjälpa bönderna i sitt baroni (som ligger i Pedjers grevskap). Det enda lagliga och normativt korrekta han kan tänkas göra är att bedja Greve Solstjärna om att beskatta honom mindre så att han själv kan ta ut lägre skatter från jordbruket. Vidar är själv född ofrälste men adopterades av Baron Njord Solstjärna och Baronessan Joanna när han var spädbarn. Nu är de döda och han regerar nu baroniet.

(Blivande) baron Rogan Sol och Måne: Han vill hjälpa sin far med störtandet av greve Solstjärna, samt stjäla Cronvald Solstjärnas blivande hustru Disa för egen räkning.

Den fantastiske Excelsus: En charlatan som försöker nästla sig in hos familjen Solstjärna och vinna deras gunst med sina trolleriknep och spådomar. Han och Acquilon är bittra rivaler.

Rollpersonernas inledande mål/intressen:

Cronvald: Att hjälpa sin far så gott han kan men samtidigt hjälpa folket som lider nöd. Att avstyra Rogans försök att stjäla Disa ifrån honom. Att hjälpa Didrik.

Didrik: Att få sin och Cronvalds familjer att sluta bråka med varandra (politisk konflikt). Att hjälpa Cronvald. Att få Cronvalds lillasyster Diana att bli förälskad i honom samt få föräldrarnas välsignelse till giftemålet.

"Acquilon": Att få stanna kvar som permanent gäst i Solstjärnas hem. Att hjälpa de unga med sina kärleksbekymmer. Att avslöja Excelsius ”magi” för det bluffmakeri han är säker på att den är och säkra sin plats som grevinnan Reginas gunstling.

I övrigt så pågår just nu i Soldarn lite politiska oroligheter, den mäktiga ätten Silversparre är missnöjda med Rikskonung Leijon. Det har inte blossat ut i våld än, men läger är spänt och alla rustar upp. Ätterna Wackt och Solstjärna är de som stödjer konungen starkast vilket medför vissa problem för Cronvald och Didrik. Det mesta av pratet runt middagsbordet rör detta hotande inbördeskrig, och folk i allmänhet är oroliga för vad det kan innebära.

En kväll kommer rollpersonerna på något sätt (kanske genom att råka tjuvlyssna på två personer som samtalar) att Baron Ivor har lömska planer på gång. Mer än så får de inte veta här, utan får försöka luska ut det själva. Men han planerar att hetsa bönderna mot greven så att de antingen bränner ner grevegården och kastar ut Solstjärna ur länet eller tvingar honom att ta till vapenmakt mot bönderna och därmed visa sig oduglig som regent över dem.

Greve Solstjärna vill dock inte höra talas om att någon konspiration från sin trogne vän Ivor vore möjlig, och anser att de unga ska se till att bekanta sig mer med alla de storheter som kommer på besök. Detta blir något de får försöka lösa själva, och med festen i antågande är hela huset i full fart...

Så långt har jag kommit hittills, jag skulle gärna ta emot förslag på dramatiska vändningar, bomber, fler motiv och så vidare.

Runt slutet har jag tänkt mig att det kan utmynna i en duell mellan Cronvald och Rogan, ett bondeuppror med facklor och högafflar, en slädjakt där någon för bort någon, en flykt från grevskapet eller kanske ett bröllop.