Nekromanti Äventyrsuppslag **Spoiler för mina spelare**

Rickard

Urverk speldesign
När jag ändå postade ett inlägg på rollspelsforumet så tänkte jag posta ett här.. Dock så kommer jag inte på något att skriva om.. Jag skulle kunna fråga vad ni tycker om reglerna för att knäcka andra magikers kod i deras formelsamling eller problemet som jag brottas med när det gäller att slänga ihop vissa färdigheter (som problemet jag har om jag ska slänga ihop Smyga, Finna Dolt och Låsdyrkning till en färdighet och vad jag isf. skulle kalla den.. Inbrott?).. Näe.. Jag tror istället att jag helt enkelt copy-pastar så slipper jag formulera mig i denna sena timme.. När jag kollade igenom några av mina DoD-anteckningar för någon dag sedan så stötte jag på några äventyrsuppslag som jag skrivit ihop under några månader.. Jag fick då tanken om jag skulle delge mig av dem på forumet någon gång... Så nu har det tillfället kommit:

<CENTER>** FET SPOILER FÖR MINA SPELARE --- skippa läsa det här nedan! **</CENTER>

"Jaha", tänker ni nu kanske? "Ska Han fortsätta skriva? Men vad fa-an.. Kom till skott, då! Han skrev ju att det var en sen timme och att det inte skulle komma mycket text.".. Nåja.. Heheeeh.. Hrmm.. Jag ville också få med att om det är det något som ni spinner loss på så dra gärna ett inlägg om det, eller fråga om det är något som ni vill att jag ska utveckla.. Det här är bara mina anteckningar som ska få mig att komma ihåg allt jag tänkt ut.. Jag brukar i regel ha det mesta i huvudet..

<CENTER>**~~**~~**~~**~~**
** ~Nu börjar det~ **
**~~**~~**~~**~~**</CENTER>
Kommer in och ser en man huvförklätt hängande huvud som mumlar något högt, en servitris kommer till honom för att ta bort en en ölsejdel och han fångar in henne i sina armar. Hon gör motstånd, river honom på kinden och mannens huva faller från huvudet under striden. RP:na känner igen mannen från tidigare.
Den försupne mannen har ett problem.

Avslutningen på ett äventyr
En man och en kvinna kommer in till RP:na som sitter på ett värdshus. Tänkte inte vara klyschig =).
" Jag har letat efter er. Jag vill att ni ska döda min dotter. "
Mannen känner igen rollpersonerna från ett annat uppdrag som de fått från en stadsvaktkapten. De såg honom när köpmannen tittade fundersamt på RP:na

Adelsman ser flicka i gycklarsällskap och blir förälskad. Jätten i sällskapet som är småförälskad i flickan blir avundsjuk medan hans bror är väldigt nära kompis med henne.
Gycklarna ska också ha en dvärg med.
I alla fall så måste gycklarna ge sig iväg för att de snott en massa saker och adelsmannen följer efter men blir förgiftad och faller ihop och det sista han ser är jätten som håller om gycklartjejen.
Rollpersonerna hittar den stackars mannen och deras örtmästare tar hand om honom. Han ger A. en avkok samt massor utav vatten för att dryga ut giftet. Alternativt så är örtmästaren RP:nas vän och kanske uppdragsgivare om ingen i gänget är örtmästare.
A. får lida svårt av giftet och det tar en hel vecka innan han blir någorlunda återställd. A. har då funktionsnedsättningar (SMI-3, KAR-1) och tappat minnet.
En tid senare får A. syn på gycklarflickan när hon är på väg ut genom ett fönster till ett hus som hon gjort inbrott i och står helt paralyserad. Flickan stannar till en sekund i igenkännande.
A. kan vara en rollperson och antingen börjar han liggandes på backen utan namn förgiftad eller så kan man spela igenom det som hände innan.

När spelarna ska göra nya gubbar så skriv ett frågeformulär till deras RP och maila dem så de får lite tid på sig att svara. Ha lätta frågor och gå på mer svårare för att varva ner med lätta igen.
Typ av frågor. Var/hur lever föräldrarna, syskon och goda vänner. Varför har RP:n den personlighetsdragen. Vad har denne gjort innan hon började äventyra. Varför har denne såna färdighetsvärden som den har. Har RP:n eller dess familj någon hemlighet. Räkna upp 1-3 minnesvärda stunder i RP:ns historia. Vad tror RP:n att den gör om 5 år, har den några planer alls. Vad driver RP:n att äventyra.
Ge några situationer som spelaren får sätta sig in i hur RP:n skulle reagera.

En tjuv som kan kampsport.

En fiende som har samma epitet som rollpersonen.. De kan få läsa lite om sin fiende vars namn de inte vet och när det står RP:ns namn...? Jo, tänk dig.

Ett äventyr slutar abrupt utan att spelarna fattar något.
Äventyret efter slutar också abrupt.
MEN! Nästa spelmöte så börjar de där de slutar och det hela blir en uppföljare (jagar slutboss igen, etc)

Låt de färdas i multiversum och dyka ner i en öken. De kommer träffa på ett repulsarfordon med en översättningsrobot (C3-PO). En gammal man sitter i den. Magi fungerar inte och inte heller vilda förmågor. Shamaner däremot känner en stor mängd aura (Kraften).

Tänk ut två händelser och fråga varför de händer. Byt plats med svaren för händelserna och ett äventyr har uppstått.

En krog som inte har en lönnfet krogsvärd. Kanske hans 16-20-åriga son vikarierar. Inte en stallpojke utan en 45-60 årig man med en träpinne (inte käpp). Ingen utkastare förrän spelarna frågar.
SLP som frågar RP:na efter pers., om de vill investera sina pengar, värden synar RP:nas vapen, bonde flyttar sig när han ser RP:na, de erbjuds *hrm* "tjänster".

Ett äventyr som har olika slut beroende på vad spelarna gör/kommit på/dragit slutsatser.

De ska ner i en naturlig (sprick)grotta, urholkad av vatten. Det finns stalagmiter och stalaktiter.
De ska efter en magiker. De ska få två lösningar på ett problem, ett som tar lång tid och ett som tar kort tid. (ta på de fyra sidorna).
De ska möta en orch i en dungeon som kommer stapplande mot dem med pil i ryggen, antagligen förgiftad. Om någon är ensam med orchen så kommer denne knocka RP:n, ta dess penningpung och sticka iväg. Följer de efter så kommer de se orchen som fallit ihop och dött.
Något som innefattar religion. De ser Eilana och vet att man ska trycka på en symbol (antagligen katt eller måne (eller båda), då)..

Skriva ett linjelöst äventyr..

Ett äventyr som ger ledtrådar men sen avslöjar hela saken för spelarna, som blir helt vansinniga.

RP:na kommer till en befolkad borg.. På något sätt så utsätts de för skada av människorna däri, men det ger ingen KP-skada utan den dras bort från PSY:n.. Spelarna kommer upptäcka att alla varelser i borgen är en form av kummelgastar och jag kanske slänger dit ett litet mordmysterium för hur man får bort gastarna.. En hund som är spöke, men som se RP:na.. Alla andra lägger inte märke till dem.
Det här äventyret har jag spellett.. Finns det intresse till att jag skriver ihop det?

Rollpersonerna ska vakna upp i en gränd med trasiga och blodiga kläder. De ska efter ett tag (eller en god natt sömn?) komma ihåg vilka de är. Tiden går och de dras in i mängder av händelser som sedan leder tillbaka till gränden och där ska de råka ut för de saker som gör att de får minnesförlust. De kan antingen dö eller göra något så grymt eller stöta på något så skrämmande (SAN-förlust?) att de tappar minnet. Deras "uppvaknande" av minne var alltså en tillbakablick över hur de förlorade minnet.. Muahahahaha! Ett äventyr som går i en cirkel.. Så ond jag är!

Spelarna får ett föremål med HELA E1 med anvisningarna att det "Väl är varande (permanent) magi". De måste hålla på i 1 minut för att bli helad. Det roliga är att det bara är 10 laddningar.

Smuggla in de ondas namn lite här och var när du spelleder. Försök få spelarna att tänka på annat och bara "slip it in"..
Tala och dela ut handouts där det står vad deras rollpersoner hör. Fortsätt tala (smyg in namnet), fast på ett annat språk. Kan vara alviska och alla rollpersoner förstår viss alviska.

Religion: Det finns en oändligt antal tidslinjer.. En tidslinje är paradiset och dit kommer man när man dör.. Efter att ha vilat upp sig så skickas man tillbaka till en tidslinje (beroende på hur bra det gått i sitt liv) för att fixa till den..
Gud insåg inte att detta kunde inträffa när han skapade världen och skapade människorna för att fixa till det.. Det har hitintills inte gått så bra..
Om man lyckats komma till insikt om detta så måste man förbereda sig på att man får komma till en sämre linje. Många eftersträvar att få den "äran" att komma dit.. Man får dessutom längre vilopauser i paradiset..
Gud gillar inte att man kommit på detta och satt i vissa människors hjärnor att det är helt absurbt (=förklarar ateism).

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte säger att det är toppenidéer men att de kanske kan tjäna som inspiration

Johan K

Gammal & dryg
trevliga småävntyr !

Man tackar & bugar för dina äventyrsidéer !
Ska se om man kansek ska ta & spela dem efter jag sl:at vinterskogens hemligheter.

Feuflux

omjonasson.se
Rollpersonerna ska vakna upp i en gränd med trasiga och blodiga kläder. De ska efter ett tag (eller en god natt sömn?) komma ihåg vilka de är. Tiden går och de dras in i mängder av händelser som sedan leder tillbaka till gränden och där ska de råka ut för de saker som gör att de får minnesförlust. De kan antingen dö eller göra något så grymt eller stöta på något så skrämmande (SAN-förlust?) att de tappar minnet. Deras "uppvaknande" av minne var alltså en tillbakablick över hur de förlorade minnet.. Muahahahaha! Ett äventyr som går i en cirkel.. Så ond jag är!

Det här gillar jag, förvisso har du delvis snott handlingen från "Dude, where's my Car" men det kan jag ta. :gremwink: Av någon anledning kommer jag att tänka på Krukan som är en av mina favoritartiklar all time. Kan man kombinera idéerna kanske? Eller njae, de får nog hållas separat. Right, 2 grejer i kö på min "skriva äventyrs-lista" (hade en till men den har jag tyvärr totalt glömt bort). "Gillar idén" betydde alltså svamlet ovan...

Var extremt länge sedan jag skrev ett äventyr så det är kanske dags igen. Jag spelar alldeles för sällan för mitt eget bästa, jag tappar inspiration/skaparkraft av spelbristen. :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
"Det här gillar jag, förvisso har du delvis snott handlingen från 'Dude, where's my Car'"
Det där var min senaste idé som jag, efter 1 års uppehåll av att skriva ner mina idéer, fick av att läsa en av Ymirs noveller.. Jaha.. Jag har inte ens sett filmen (och utifrån vad jag hört om den vill jag inte se den heller).. Attans, då får man inte vara först med en idé ändå.. :gremfrown: Man skulle mycket väl kunna sammanknyta detta med Krukan.. Dock så borde denna händelse vara en del av krukan.. De bör inte hända samtidigt, alltså rollpersonerna vaknar upp och bredvid dem ligger det en kruka.. Det blir så klyschigt.. De bör nog ha hittat krukan först och sedan, efter ett antal händelser på krukan (och i början av ett nytt speltillfälle, eller nja.. Det kan vara mitt i ett speltillfälle också), så vaknar de upp utan någon aning om var de är någonstans..

Hehe, nu har jag en anledning till hur rollpersonerna ska ta sig från Berendien till Trakorien.. :gremsmile:
Krukan ska nog vara en del av Femte Konfluxen-serien.. Muahahaha!

"Var extremt länge sedan jag skrev ett äventyr så det är kanske dags igen."
Jag med.. Jag brukar i regel komma med en kul idé och sedan gör jag inget utav det, alternativt jag får improvisera ihop något som jag bara har tänkt halvfärdigt (som spökscenariot) då mina spelare gnäller över att de vill spela något..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ofta får ta två halvfärdiga idéer och sammaknyta de till en hel (med en del sprickor i)