Nekromanti Åkerareal per capita?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Någon som vet hur mycket åker som krävdes för att livnära en människa under järnåldern (före vändplogens ankomst) och under medeltiden (efter vändplogens ankomst)?

Rosen

Myrmidon
Vardå?

Någon som vet hur mycket åker som krävdes för att livnära en människa under järnåldern (före vändplogens ankomst) och under medeltiden (efter vändplogens ankomst)?

Vilken klimatzon gäller det? Jag gjorde en snabb testgoogling på "medieval farming acres", men en av de första sidorna som kom upp påpekade att t.ex en grekisk bonde behövde klart mindre åkermark än en engelsk dito.

--
Åke

Krille

Super Moderator
"Någon som vet hur mycket åker som krävdes för att livnära en människa under järnåldern (före vändplogens ankomst) och under medeltiden (efter vändplogens ankomst)?"

Enligt Medieval demographics made easy:

At the medieval level of technology, a square mile of settled land (including requisite roads, villages and towns, as well as crops and pastureland) will support 180 people.

Dewil

Skrivbordsgeneral
At the medieval level of technology, a square mile of settled land (including requisite roads, villages and towns, as well as crops and pastureland) will support 180 people.
Med SI-mått mätt blir det 69 personer per kvadratkilometer bebott och uppodlat land, eller 1,44 hektar per person.

En stad om 10 000 invånare kräver ett omland om drygt 144 kvadratkilometer eller drygt 12*12 km. (Vafan, kan det stämma?)

Dewil

Mekanurg

Tack för beskedet

Utmärkt länk, Krille.

Jag räknar på vedingarna och de termliska nybyggarna i Digerveden i Gondica.

Jag halverar produktiviteten för vedingarna på grund av enkla jordburksmetoder och mager jord.

Krille

Super Moderator
Räkna in alla bönder också!

"En stad om 10 000 invånare kräver ett omland om drygt 144 kvadratkilometer eller drygt 12*12 km."

Det förutsätter förstås att a) stadsborna odlar sin mat själva, samt b) rätt många stadsbor är villiga att gå en mil om dagen för att sköta sina åkrar.

Och eftersom varken a) eller b) gäller, så följer att staden inte bara vill ha omland, utan dessutom en massa bönder på omlanden som har lust att sälja bort sitt överskott till staden. Eftersom överskottet inte är sådär hejjans stort eller säkert så får du alltså pluttificera antalet stadsbor med ca 10 för att få antalet bönder som behövs för att odla mat till staden.

Det finns ett par formler på den sidan för att få fram hur stora städer en given befolkning kan upprätthålla. Längst ner finns också ett par länkar, varav en går till en beräknare: stoppa in ett antal kvadratkilometer och terrängtyp, och då ut folkmängd, fämängd, antal slott som kan upprätthållas, och antal städer som kan upprätthållas samt deras storlek.

Nightowl

Champion
Re: Tack för beskedet

Termalierna har tillgång till ekomantiska ritualer. Vedingarna är bundis med det lokala ekosystemet.

It's agronomy, Jim, but not as we know it.

Erik

Mekanurg

Re: Tack för beskedet

Jo, det är ett gott skäl att inte göra som jag hade tänkt mig. Tack

Grog

Swordsman
Enligt Medieval demographics made easy:
bra site även om jag redan hade den i länkskafferiet. hmm, du vet inte någon site med liknande funktion, men inte låst till just medeltiden?