Ålder bör komma först

stenhöna

tellstory
Polemiskt inlägg: Jag hävdar att ålder alltid bör bestämmas först av allt när man skapar en ny karaktär. Efter det kön, efter det klass eller socioekonomisk ställning. Varför? För att ålder påverkar alla andra egenskapar. Kön påverkar ställningen i samhället på alla sätt också (om inte samhället är 100% jämställt). Socioekonomisk ställning är också känt att påverka alla dina drag, t.o.m. IQ, impulskontroll och förväntad livslängd. Ändå börjar nästan alla rollspel med att bestämma yrke och ras. Varför? P.g.a. tradition? Är premissen att åldern ånde måste vara "stridbar", omkring 20-35 för krigare och 60+ för magiker, etc? Eller för att de möjliga karaktärerna i ett rollspel underförstått är ett väldigt litet snitt av befolkningen i stort (enbart äventyrare)? Svenska folket undrar.

Vimes

Sillkung
Gissar att de flesta när de sätter sig och ska rulla gubbe i första hand vill veta/bestämma om det ska va en krigargubbe eller en trollgubbe. Tror att om det är en 20årig gubbe eller en 30årig gubbe är ganska långt ner på vad man är intresserad av. Säkert efter om det är en kvinnogubbe eller en mansgubbe. Och definitivt efter om det är en alvgubbe eller dvärggubbe.

stenhöna

tellstory
Vimes;n347151 said:
Gissar att de flesta när de sätter sig och ska rulla gubbe i första hand vill veta/bestämma om det ska va en krigargubbe eller en trollgubbe. Tror att om det är en 20årig gubbe eller en 30årig gubbe är ganska långt ner på vad man är intresserad av. Säkert efter om det är en kvinnogubbe eller en mansgubbe. Och definitivt efter om det är en alvgubbe eller dvärggubbe.
Jo, fast då har de ju redan bestämt åldern! Fast underförstått.

Vimes

Sillkung
Kanske det. Men "krigare" eller "trollkarl", eller "alv" eller "dvärg" är ju mer centrala delar i det koncept man förställer sig än vad åldern är. Det verkar ju inte jättekonstigt - i ett system där man skapar utifrån en idé om vad man vill spela (till skillnad från typ life path-system då) - att man börjar med det som är mest centralt i konceptet tänker jag.

ceruleanfive

Bläckfisk
Min uppfattning är att ganska få spel tar någon regelmekanisk hänsyn till ålder över huvud taget. Inte heller socioekonomisk ställning. Ålder och samhällsklass säger inte nödvändigtvis särskilt mycket om vem rollpersonen är eller hur hen beter sig. Folkslag och klass är helt enkelt mer relevanta som grundkoncept, i många fall. Så nej, jag håller inte med. :)

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Zanguina tar hänsyn till ålder (påverkar grundegenskaper och härledda värden) samt avgör hur "mycket" bakgrund en rollperson har vid skapandet. Det är dock inte det första man konstaterar. Ute om någon vecka eller två.

stenhöna

tellstory
ceruleanfive;n347160 said:
Min uppfattning är att ganska få spel tar någon regelmekanisk hänsyn till ålder över huvud taget. Inte heller socioekonomisk ställning. Ålder och samhällsklass säger inte nödvändigtvis särskilt mycket om vem rollpersonen är eller hur hen beter sig. Folkslag och klass är helt enkelt mer relevanta som grundkoncept, i många fall. Så nej, jag håller inte med. :)
Anledningen till att ålder inte spelar någon roll för reglerna är, igen, att den är förutbestämmd att vara "stridbar". En krigare är aldrig 12 eller 75 år gammal (kanske en alv i andra fallet). Uppenbarligen är det så att ålder påverkar ens personlighet i verkliga livet - hjärnan är ju inte ens "färdig" förrän man är 25, och puberteten är hormonstinn så det förslår. Och som jag nämnt ovan finns det vetenskapliga bevis för att impulskontroll påverkas av sammhällsklass (resting metabolism in frontal cortex; se Sapolsky på YouTube ;) ), kanske en anledning till att våldsdåd är vanligare i underklassen.

ceruleanfive

Bläckfisk
stenhöna;n347162 said:
Anledningen till att ålder inte spelar någon roll för reglerna är, igen, att den är förutbestämmd att vara "stridbar". En krigare är aldrig 12 eller 75 år gammal (kanske en alv i andra fallet). Uppenbarligen är det så att ålder påverkar ens personlighet i verkliga livet - hjärnan är ju inte ens "färdig" förrän man är 25, och puberteten är hormonstinn så det förslår. Och som jag nämnt ovan finns det vetenskapliga bevis för att impulskontroll påverkas av sammhällsklass (resting metabolism in frontal cortex; se Sapolsky på YouTube ;) ), kanske en anledning till att våldsdåd är vanligare i underklassen.
Det är ju långt ifrån alla rollspel som handlar om strid. Men för all del, om ålder och samhällsklass är de viktigaste elementen i just ditt rollspel – lägg tillbörligt fokus på det valet. :)

stenhöna

tellstory
ceruleanfive;n347164 said:
Det är ju långt ifrån alla rollspel som handlar om strid. Men för all del, om ålder och samhällsklass är de viktigaste elementen i just ditt rollspel – lägg tillbörligt fokus på det valet. :)
"Stridbar" var menat en smula metaforiskt. Mer som, i skick att ta sig an (fysiska?) konflikter i rollspelet.

Nej! Ålder är det viktigaste i alla rollspel! ;) Men det bör göras explicit för att frigöra den kreativa processen.

stenhöna

tellstory
Låt mig ta ett exempel. Frågan är: Vilken egenskap påverkar mest relationen mellan två RP? Ålder, kön, klass eller yrke?

RP 1: 65 år, kvinna, underklass, magiker.
RP 2: 13 år, kvinna, överklass, krigare.

Hur påverkar det interaktionen om RP har samma ålder? Olika kön? Samma klass? Och sen, byter yrke? Alla dessa variabler är intressanta förutom yrket.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nej, när orchen kommer springande med en kroksabel är det inte alls viktigt om min rollsperson är 20, 40 eller 60 år gammal.

Processen att skapa en rollperson börjar med en idé. Att rollpersonen är en alv eller klingon eller tjuv eller jedi-riddare säger oss något, och skapar en idé i våra huvuden. Att rollpersonen är 37 år gammal gör inte det.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag kan känna att ålder är fundamentalt ointressant som siffra. Vad en rollperson däremot hunnit med kan vara fascinerande.

Bästa referensen blir nog Life Board:en till Operation Fallen Reich. Där får du mer eller mindre automagiskt en komplett bakgrundshistoria till din rollperson och även en uppfattning om hur gammal den är genom att ta dig fram på brädet.

Idén i Traveller (och även Mutant Chronicles) med att spela fram sin rollperson och repetera bakgrunder i ett antal år är också väldigt intressant.

Lekte även i ett tärningspölsprojekt med att du kunde ta fler och fler färdigheter, etc., men att du i gengäld sänkte ditt målvärde. Som snorunge fick du 3+, fram till tidig Adulthood fick du 4+ för att slå successes, och 5+ och 6+ kom när du började bli till åren. Men vid det laget skulle du ha många många tärningar.

Ålder har i praktiken mindre betydelse än hur väl du sköter dig dessutom. Har träffat folk i 50-60-årsåldern med näranog en 25-årings kropp, på grund av att de aldrig stannat av med träningen. Så att STY och liknande sjunker drastiskt i många rollspel, med åren, tänker jag även bottnar i självbilden hos en lönnfet medelålders speldesigner. ;)

stenhöna

tellstory
Gurgeh;n347177 said:
Processen att skapa en rollperson börjar med en idé. Att rollpersonen är en alv eller klingon eller tjuv eller jedi-riddare säger oss något, och skapar en idé i våra huvuden. Att rollpersonen är 37 år gammal gör inte det.
Bara för att du valda "37". Många andra åldrar bär mer mening. Bäbis, småbarn, barn, tonåring, ung vuxen, <tråkig medelålder, "default">, gammal, uråldrig. Och odödlig.

stenhöna

tellstory
Gurgeh;n347177 said:
Nej, när orchen kommer springande med en kroksabel är det inte alls viktigt om min rollsperson är 20, 40 eller 60 år gammal.
Det hörs att du inte är 60 år gammal, hahaha.

erikt

Hero
Varför välja ålder först? Varför inte välja ålder sist, men då välja den så åldern passar ihop med konceptet/egenskaperna för karaktären?
Ålder må vara viktigt, men det betyder inte att karaktärsskapandet måste utgå från den.

stenhöna

tellstory
entomophobiac;n347179 said:
Jag kan känna att ålder är fundamentalt ointressant som siffra. Vad en rollperson däremot hunnit med kan vara fascinerande.

Bästa referensen blir nog Life Board:en till Operation Fallen Reich. Där får du mer eller mindre automagiskt en komplett bakgrundshistoria till din rollperson och även en uppfattning om hur gammal den är genom att ta dig fram på brädet.

Idén i Traveller (och även Mutant Chronicles) med att spela fram sin rollperson och repetera bakgrunder i ett antal år är också väldigt intressant.

Lekte även i ett tärningspölsprojekt med att du kunde ta fler och fler färdigheter, etc., men att du i gengäld sänkte ditt målvärde. Som snorunge fick du 3+, fram till tidig Adulthood fick du 4+ för att slå successes, och 5+ och 6+ kom när du började bli till åren. Men vid det laget skulle du ha många många tärningar.
Nja, tycker det är lite väl simpelt att bara öka/sänka värden med ålder. Det som är intressant är hur ålder ändrar din status i samhället, din personlighet (hjärnans utveckling), och hur det interagerar med andra statusvärden som kön och klass. Se mitt exempel ovan.

Ett separat brädspel för bakgrund är riktigt coolt. Kanske man skulle investera i! :)

> Har träffat folk i 50-60-årsåldern med näranog en 25-årings kropp

Undantaget som bekräftar regeln. ;)

stenhöna

tellstory
erikt;n347184 said:
Varför välja ålder först? Varför inte välja ålder sist, men då välja den så åldern passar ihop med konceptet/egenskaperna för karaktären?
Ålder må vara viktigt, men det betyder inte att karaktärsskapandet måste utgå från den.
För att då har du redan valt ålder omedveten eller implicit. Hm. Kanske ska diskussionen gälla mer att göra ålder explicit, istället för att komma först? Yrke och arketyper har oftast en underförstådd ålder där arketypen fungerar bäst. 30 för krigare, 60 för magiker, 25 för bard, etc. Men spelet blir givetvis mer intressant om man böjer lite på de gränserna. En pensionerad krigare, ett barn som är magiker eller bard. Om man sätter ålder först, kanske får man också högre variation, istället för att alla är "optimal ålder för givet yrke"?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
stenhöna;n347182 said:
Bara för att du valda "37". Många andra åldrar bär mer mening. Bäbis, småbarn, barn, tonåring, ung vuxen, <tråkig medelålder, "default">, gammal, uråldrig. Och odödlig.
Som du själv ser är "tråkig medelålder" antagligen från ca 25-55, ett spann som de flesta rollpersoner hamnar i. Åldern blir bara intressant när den avviker kraftigt. Det vill säga när rollpersonen är väldigt ung eller väldigt gammal.

stenhöna;n347182 said:
Det hörs att du inte är 60 år gammal, hahaha.
Jag skulle inte ha kunnat besegra en krigare med kroksabel när jag var 20, och kommer inte att kunna göra det när jag är 60*. Det finns andra 60-åringar som skulle kunna göra det enklare och effektivare än de flesta 20-åringar.

*Med reservation för att jag efter den kommande apokalypsen tvingas slåss för min överlevnad och blir grym!

Troberg

Sinister eater
Det finns många andra saker som påverkar, tex så finns det en tydlig korrelation mellan längd och IQ (mestadels för att barn inte är så smarta än, men ändå..).

Fokusera på det som är spelmässigt viktigt.