Nekromanti Åldersmodifikation i DoD 6...

Maggan

Swordsman
Härisist sa Punger (vår suveräna spelledare!!!) att när man räknar ut åldersmodifikationerna på grundegenskaperna i DoD 6 så ska man även räkna med de moddarna som är för åldersgrupperna man redan tillhört...

Dvs: Om man är mogen räknar man både moddarna för "mogen" och "ung"...

Kan detta stämma... Även jag tyckte nämligen att det verkade ganska rimligt...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

userfriendly

Warrior
Jo... jag har också tänkt på det, det verkar i allra högsta grad rimligt. Men tabellen är värdelöst konstruerad isåfall.

jonix

Warrior
Egentligen inte

Lite luddig formulering i det stycket (ålder på sid 19).

Om man skapar sig en RP och väljer att inte slå på tabellen, skall man inte göra några åldersmodifikationer eftersom dessa är redan inräknade i grundegenskaperna. Egentligen skulle man väl välja åldern före man slog sina grundegenskaper.

Om man dock väljer att slå åldern så har man ju inte räknat in åldermod. än. Detta gör man då efter man har slagit sina grundegenskaper och på det vis som står i boken.

Om vi nu säger att två RPn gör en resa bak i tiden i något äventyr så kommer (i detta fall) deras ålder att minska. Då skall bägge RPna (den ene valde sin ålder, den andre slog) att göra justeringar av sina åldermod.

Hoppas detta klargjorde en del...

Vad som säkert kommer att komma upp nu är inlägg som:

"Jag gjorde mig en uråldrig RP och eftersom jag valde åldern så har jag inte gjort några åldermodifikationer och jag sitter därför med FYS 18 och SMI 18 och STY 18"

Mitt svar är att det inte passar med en uråldrig RP med sådana fysiska grundegenskaper och därför bör man välja en annan ålder eller slå på tabellen. Som SL kan man då säkert manipulera med slaget så att RPn blir uråldrig, men då faller hela meningen med tabellen...

Så hellre tabellen som något slags riktvärde ifall om man inte kan bestämma sin ålder.

Själv har jag i princip struckit tabellen, eftersom jag inte riktigt förstått varför man skulle vilja slå fram sin ålder.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
irc.sverok.se /j #rpgonline

Ximnipot69

Swordsman
Som vi i vår grupp ser det, tar man modifikationerna rakt av från tabellen. Man slår inte ihop med tidigare. Det var det vi kom fram till var det bäst efter mycket diskuterande.

Ximnipot - huvudvärken personifierad

jonix

Warrior
Egentligen inte forts...

Tycker själv att tabellen är helt ok, om man ser den över det stora hela, problemet är väl snarare att man inte spelar kapanjer som spänner över en sådan lång tidsperioder som 70-90 år, och därför upplever man inte de negativa modifikationerna vid ålderns höst.

?

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
irc.sverok.se /j #rpgonline

Sårias

Veteran
*host host*[OT]

Spelar man inte kampajer över så stora perioder? oops har man gjort fel annars? Skoja bara det är klart att det inte är fel att spela över stora tidsperioder...eller? nåja tänkte bara påpeka detta faktum att det visst finns tillfällen där man spelar i över 20 år. Än så länge har dock endast 2 år gått.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Feuflux

omjonasson.se
Härisist sa Punger (vår suveräna spelledare!!!) att när man räknar ut åldersmodifikationerna på grundegenskaperna i DoD 6 så ska man även räkna med de moddarna som är för åldersgrupperna man redan tillhört...

Dvs: Om man är mogen räknar man både moddarna för "mogen" och "ung"...

Kan detta stämma... Även jag tyckte nämligen att det verkade ganska rimligt...

Jag spelar inte DoD6, men det har varit uppe en tråd om det här tidigare och den gången tror jag nån från Riotminds gick in och sa att man skulle lägga på tidigare moddar för sin åldermodifikation, dvs Punger har rätt. Du kan ju säka efter den tråden om du inte litar på mig.../images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux säger:
´Nag ach tlawdiau heb iaith achrofynt mar yochliau!</font color=red>

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Tackar...[delvis ot]

...för smickret!! trevligt med spelare som uppskattar vad man gör. Det blir dock inga ÄP om du hade hoppats på det. Vi håller inte på med sånt mygel. Det är uselt... närmare Baghera du vet!

Jo det var ju så att i samband med denna diskussion som var med Riot så fick det mig att fundera så jag kollade en sväng i boken och det stämde ju som dom sa (alla gågna modifikationer ska vara med) och nu känns det bra faktiskt. Frågan är väl hur stor användning man har av att tabellen är konstruerad som den är. Kanske inte så ofta, men jag tycker att det är bra.
Förklaringen var dock lite luddig och man fattade ju inte direkt att det var så det skulle vara. Men om man kollat nogrannare på tabellen så...

Bra att det togs upp igen föresten. Kanske har ännu en hög DoD6 spelare blivit upplysta.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Maggan

Swordsman
OK... [troligtvis ännu mer OT]

Nej, jag hade inte hoppats på fler ÄP; försökte smöra åt mig lite spelande idag (Fredag)... Men så blev det ju inte ändå nu (ARG!)... :O(
Nåja, iaf... Om det nu är så man ska göra med åldersmodden: Varför har dom inte fixat det direkt i tabellen då? (Typ man kunde ju kollat efter att om man får +2 i en egenskap men -1 i en annan åldersgrupp så kan dom väll skriva att man får +1 direkt då... Det blir ju massa onödigt räknande...)

->>Magnus<<-

Maggan

Swordsman
Långa kampanjer... [ot]

2 år!? Oj då... Det va inte dåligt! Men det lär ju va kul iaf! :O)

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Jag blir så trött [jätte lite ot]

"Varför har dom inte fixat det direkt i tabellen då? (Typ man kunde ju kollat efter att om man får +2 i en egenskap men -1 i en annan åldersgrupp så kan dom väll skriva att man får +1 direkt då... Det blir ju massa onödigt räknande...)"

Om man kör LÅNGA kampanjer, som jag hoppas att vår blir och man går upp en "åldersgrupp", så är det bra att tabellen är som den är. slipper man en massa ränknande.

Vi ska spela imorgon föresten.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Hasse

Hero
Fast jag undrar

Fast jag undrar vad man gör om man spelar en lång kampanj med t.ex. en trollkarl med STY 9, vald att börja som vuxen. Kampanjen är så lång att han blir uråldrig, enl tabellen kommer hans styrka då vara -1! Jag menar kan man verkligen leva om man har -1 i styrka? Inte så som jag ser det, antagligen orkar han inte gå då benmuskelartuen inte bär honom, inte andas då andningsmuskerlaturen inte orkar spänna ut bröstkorgen och inte äta då arm och hand inte hålla i en sked samt föra den till munnen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Archer

Swashbuckler
Re: I Expert...

...så fick man åldersmodifikationerna kumulativt. I DoD6 får man det inte. Man får dessutom ingen modifikation på grundegenskaperna om man skulle åldras så att man faller över i en ny åldersgrupp.
Det är i alla fall så jag har tolkat det, men jag kan ha fel.

Humane errare est.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Runde Rolf

Swordsman
Re: Du har fel...

.... tror jag ifall jag förstod din fråga/svar rätt. När du går upp en "åldersnivå" så får du de nya modifikationerna.

Citat från sid 19: En rollperson som under äventyrets lopp åldras och blir äldre(kul sagt kom jag på nu) ska automatiskt ändra sina grundegenskaper i takt med att åldern stiger.

Sen för att svara på tidigare persons fråga så kan jag säga att det på ovanstående sida även står: NOT. En spelare kan aldrig ha negativa värden i sina grundegenskaper.

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com

Hasse

Hero
Re: Du har fel...

"Sen för att svara på tidigare persons fråga så kan jag säga att det på ovanstående sida även står: NOT. En spelare kan aldrig ha negativa värden i sina grundegenskaper."

Ok den mening hade jag missat. Fast frågan blir nu istället kan man noll i STY utan att dö eller är STY 1 det minsta värdet man kan ha?

Hasse

Pink Floyd

Runde Rolf

Swordsman
Motsägelse

Nu säger jag väll emot mig själv men visst står det på sid 11 att man kan ha mellan 3-18 i alla grundegenskaper utom STO där man kan ha 2-18.
Detta tollkar jag så här: I grundegenskaper endast påverkade av ålder kan man ha 3-18 (bortsett från STO) men eftersom trollkarlar får mer SPI kan detta övertsiga 18 och även temporärt gå under 3(se Magi). Däremot kan runor, böner och besvärjelser m.m påverka ens grundegenskaper till mer extrema värden som 20 och 1.

Detta kan nog inte riktigt vara vad Riotminds menade eftersom den "Not" som jag citerade i mitt förra inlägg står rakt under ålderstabellen så igentligen borde man ju kunna ha tex 1 i STY om man är uråldrig men eftersom detta gör rollpersonen lite väl svårspelad så använder jag mig av ovanstående husregel. Funkar bra för mig!

Hoppas att detta har varit till någon hjälp och inte förvirrat dig ytterligare.

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com

Hasse

Hero
du glömde...

Att fys oxå temporärt kan vara under noll. Det är lite därför jag undrar, FYS kan vara under noll utan att man dör, SPI däremot där dör man om dess värde blir negativ.

"Nu säger jag väll emot mig själv men visst står det på sid 11 att man kan ha mellan 3-18 i alla grundegenskaper utom STO där man kan ha 2-18."

Det var utifrån detta som jag funderarde på vad man som lägst kan ha i STY då 3 är det lägsta då du slår fram din RP. Det är ju trots allt så att man behöver en viss muskelmassa bara för att kunna leva.

Problem beror som sagt på att det finns olika regler för olika GE.

Hasse

Pink Floyd

Maggan

Swordsman
Re: Fast jag undrar

Jo, men det är väll också så i de flesta rollspelen att en rollperson dör när ett grundegenskapsvärde går under 0....