Nekromanti Åldras polariserande solglasögon???

Troberg

Sinister eater
Jag skulle gå ut på bryggan idag och fånga några nakna, slemmiga gäddor (bokstavligt talat, det är INTE en omskrivning för något annat!), och tänkte då ta på mig ett par polariserande solglasögon, eftersom man ser bättre ner i vattnet så.

Eftersom jag var osäker på vilka glasögon som var polariserande så prövade jag mot mitt polariserande kamerafilter (när man lägger linserna linserna över varandra och vrider så ska det på 90 grader växla mellan svart och genomskinligt). Döm om min förvåning när inga av mina solglasögon (och jag har nog 15-20 par (jag har jobbat mycket utomlands och köpte på plats varje gång istället för att ta med mig, eftersom det var billigt)) var polariserande. Inte ens mina Ray Ban, som jag vet 100% säkert är original, var polariserande.

Så, därför undrar jag, kan polariseringen försvinna över tiden (de flesta glasögonen är 15 år gamla, vissa är 30 år)?

(...och, om någon undrar, jag fångade två nakna, slemmiga gäddor, trots optisk bristfällighet. Det var dock bara smågäddor som jag återbördade till sin hemmiljö (det gör jag med alla, såvida det inte är en riktig jättebamsing till gädda som är så stor att jag är rädd för den...).)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Om de är så gamla är det väl inte ens säkert att de ÄR polariserade? (Eller ens var beroende på hur du vill se på det)
Troberg said:
Nja, polariserade glasögon är mycket äldre än så.

kloptok

Pensionerad astrolog
Har du cirkulärpolariserande kamerafilter? Tydligen är det inte helt ovanligt att kameralinser är cirkulärpolariserande, på grund av något som har med spegeln på kameran att göra (jag kan inte foto så fråga mig inte om detaljerna). Om vi antar att du har det, så kan det vara där problemet ligger, för det cirkulärpolariserade ljuset som kommer ut från linsen kommer inte blockeras av dina planpolariserande solglasögon oavsett hur du vrider på dem. Har du provat att lägga två par solglasögon vinkelrät? Då borde det bli svart om de fungerar som tänkt.
Luna Lovegood said:
Tänkte föreslå cirkulärpolariserat, men visste inte varför varken glasögon eller filter skulle ha det, nu vet jag :)
Troberg said:
Could be. Ska testa glasögonlisn mot glasögonlins istället, alternativt mot en LCD-display.

Å andra sidan, kamerafiltret är vridbart (man kan alltså rotera filtret när det är fastskruvat), så det borde inte vara cirkulärpolariserat, eller?

Jarl

Hero
I princip alla kamerapolfilter är cirkulärpolariserande, eftersom spegelreflexkameror inte kan autofokusera med linjära filter.