Nekromanti Ångest

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag såg en film i lördags på tv 4 som gav mig en del ideér när det gäller ångest. Den handlade om slavar som blivit fria i 1870-talets USA. I en scen kunde man sen en tillbakablick där huvudpersonen hade flytt tillsammans med sin familj och just hade blivit upptäckt. Hennes ägare och några av hans kumpaner hade kommit för att hämta hem henne och hennes små barn. Men hellre än att låta dem ta hennes barn så försökte hon ta livet av dem. Jag kan mycket väl föreställa mig att något liknande skulle kunna ske i Eon. Både alver och dvärgar hade säkert hellre tagit livet av både sig själva och sina barn om alternativet var fångenskap eller slaveri hos någon förhatlig fiende. Man hade lätt kunnat basera ett äventyr på att försöka återförena en splittrad familj eller på någon form av botgöring. Vilken ångest ger det inte upphov till att döda sina egna barn och sedan själv överleva?

Khronos

Veteran
Låter som en bra ide, men måste det vara Alver eller dvärgar ? :gremconfused:

kanske skulle låta det vara fem barn, en av dem kan ju vara en av spelarna, en av hans bröder eller systrar kan ha klarat sig fast han inte vet de. Träffas kanske senare i kampanjen. Inget av dem vet om sitt öde men de båda söker, kanske hittar de sin mor som är slav åt en rik knös, de båda bröderna bestämmer sig kanske för att hämnas ? Vad vet jag ! kanske får dom reda på att deras mor dödat deras andra tre syskon, hur ser dom på sin mor efter de ?

kan bli intressant !

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ångest i parti och minut

Skillnaden som jag ser det är att folk i fantasyvärldar på något sätt har mer 'hopp'. För att göra som kvinnan i filmen du såg måste man vara så fullständigt desperat att det knappt går att förstå, hoppet måste ha dött bort fullständigt. Och...det gör det sällan i fantasyvärldar, på något sätt. Där finns mer magi, mer möjligheter...man vågar hoppas. Men, självfallet, det beror alldeles på. Också i fantasyvärldar som Mundana kan hoppet dö, och gör det. Henéas hopp om att bli fria ur Roghans gruvor dog ju till slut, liksom Shies mors hopp om att någonsin återse Sunari.
Och du tog upp alver och dvärgar, och där har vi ärkestolta folk med starka hederscodexar, som i många fall skulle vara beredda att dö hellre än att gravt berövas sin heder. Så jo, det du nämner är definitivt möjligt också i Mundana, men det kräver extrema förutsättningar. Dessutom är döden inte alltid en vidare bra metod att åstadkomma ångest, eftersom den tenderar att avsluta lidandet ganska kvickt (för den drabbade då, inte de anhöriga). Jag vet inte, men i mina kampanjer kan jag bara komma på en person på rak arm som försökt begå självmord, och ingen som drömt om att döda sina egna barn, inte ens om de hotades att ta som slavar av dvärgar eller annat löst folk. Men Henéa vore förmodligen inte främmande för det, med sin stolthet och sitt oresonliga dvärghat. Första Snön, emellertid, ville ju inte dö, trots att hennes heder och självkänsla bokstavligen slitits i stycken. Hon ser sin heder, och sin kropp, som så nedsmutsad (trots stora försök att få henne att tycka annorlunda) att hon inte ens vågar återvända till sitt eget folk, av rädsla för vad de skulle tycka. Och ändå så kämpar hon envist vidare, vägrar att ge upp trots att ångesten och hemlängtan stundtals kan bli direkt överväldigande. Och det, det är styrka om man frågar mig.

- Ymir, ångestentitet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Låter som en bra ide, men måste det vara Alver eller dvärgar ? "

Jag nämner dessa två raser just därför att de har ett väldigt starkt hederskodex. Om jag inte minns fel så nämns det ju dessutom på några ställen att de hellre hade begått självmord än låtit sig tillfångatas av säg tiraker.

Krille

Super Moderator
"Öh? Tar tiraker fångar?"

Jodå, det händer. Om inte för slavhandel så som proviant som bär sig själv. :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Ångest i parti och minut

Men Henea alver i slaveri hos dvärgarna skulle väl kunna tänkas ständig försöka ta livet av sina barn eller undvika graviditeter för att de vet vilket liv som väntar?

Annars kunde man alltid använda sig av den ångest som de som överlever fasansfulla händelser brukar få. Varför överlevde just jag när så många dog? Hur ska jag bära mig åt för att förtjäna min överlevnad? Hade varit intressant att spela ett gäng överlevande i ett av krig ödelagt Mundana. Deras kamp mot skuldkänslor och sökan efter överlevande vänner och släktingar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jodå, det händer. Om inte för slavhandel så som proviant som bär sig själv. "

Vad jag förstår av tirakmodulen och V&N så verkar det vara rätt ovanligt att tiraker äter upp andra humanoider om det inte är hungersnöd eller del av någon ritual.

Krille

Super Moderator
"Vad jag förstår av tirakmodulen och V&N så verkar det vara rätt ovanligt att tiraker äter upp andra humanoider om det inte är hungersnöd eller del av någon ritual."

Fördomar, du vet. Alla vet ju att tiraker är pälsbeklädda hornförsedda vildar som bara äter spädbarn och därför våldtar allt och alla så att det ska finnas spädbarn att äta.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Fördomar, du vet. Alla vet ju att tiraker är pälsbeklädda hornförsedda vildar som bara äter spädbarn och därför våldtar allt och alla så att det ska finnas spädbarn att äta. "

Och att alla alver är fjolliga trädkramare med gröna kläder och långbåge? :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Och att alla alver är fjolliga trädkramare med gröna kläder och långbåge?"

Jupp. Och dvärgar äter sten. :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jupp. Och dvärgar äter sten. "

Nämen Krille då, I do believe your off topic. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"Nämen Krille då, I do believe your off topic."

Är det inte Eon, eller? Och skulle inte du få ångest om du fick äta en näve kallt grus till frukost innan du blev tvungen att jobba tjugofem timmar om dagen med att slicka motorvägen ren med tungan? :gremwink:

Rosen

Myrmidon
skulle inte du få ångest om du fick äta en näve kallt grus till frukost innan du blev tvungen att jobba tjugofem timmar om dagen med att slicka motorvägen ren med tungan?

Men då behöver man ju ingen frukost...

--
Åke

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ångestgrossisten delar med sig

Men Henea alver i slaveri hos dvärgarna skulle väl kunna tänkas ständig försöka ta livet av sina barn eller undvika graviditeter för att de vet vilket liv som väntar?
Njae. Innan man förlorat hoppet vill man inte vidta så desperata åtgärder, och när man väl förlorat det är ens stolhet i mångt och mycket för nedbruten för att man ska kunna samla motivation nog att begå sådana dåd. Få är de som är viljestarka (känslokalla? medlidande?) nog att kunna döda sina egna barn efter spädbarnsåldern också under sådana omständigheter. (Betänk också att älvor har ytterst svårt att få många barn, så de borde högt värdesätta de de har). I slutändan fastnar man i en ond cirkel, försöker leva ett så normalt liv det går under omständigheterna, och ens barn föds och dör i slaveri. Också om man är en ärkestolt Henéaalv.

Och angående graviditeter...tja, det vart nog rätt ont om preventivmedel nere i Kraalen-renk-Roghan. Och även om Roghandvärgarna själva aldrig varit särskilt kåta bör man nog inte utesluta möjligheten att det fanns någon bland dem som inte kunde motstå frestelsen till sist, om så bara av ren elakhet. (Speciellt om man tror på de nuvarande ryktena om kungen av Kraalen).

Henéas ansenliga storleksbrist måste ju förklaras på något sätt, och imo håller 'taskig kosthållning' enbart delvis som förklaring :gremwink:

- Ymir, ond.

Eleas

Hero
"Jupp. Och dvärgar äter sten."

...och då dvärgarna är Stenens Söner innebär väl också det kannibalism? :gremwink:

--Björn, torr

Khronos

Veteran
Jag förstår inte varför det skulle behöva vara Alver, det låter ungefär som om alla människor är lika dana, den enda chans att få en rollperson som tänker eller agerar anorlunda utefrån era eller vissas synpunkter är andra raser.
Ja Krille med fler har en bra poäng, det låter som om det är så. Dvärgar hugger sten och är skit sura på Alver, Alver är snea på Dvärgarna för dom är skäggiga barbarer som hugger sten och är skitiga, dessutom kan dom tänka sig döda sina barn.
Sedan har vi människor, tråkiga, färglösa och dör av ålder jäkligt fort. Förstår inte det här.

Självklart Walium kan det vara en männsikoras som hamnar i de läget. Undertiden jag skriver de här finns det säker någon som funderar på att döda sina barn ute i världen, tro det om du vill men alla människor har inte samma förutsättningar och tänker inte likadant som oss i Sverige.
Vad beträffar magi tycker jag det är tråkigt om magi förstör bra rollspel.

Det är ditt spel, du avgör hur din värld är, ingen annan.

Dessutom utspelade sig inte filmen i nutid, folk hade andra förutsättningar på den tiden och deffenitivt i Eon. Sedan om andra tycker saker skall lösas med magi behöver inte du tycka de. Alla spelar olika, spela på ditt sätt,
gör ditt Eon !

MVH

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Ångestgrossisten delar med sig

"Henéas ansenliga storleksbrist måste ju förklaras på något sätt, och imo håller 'taskig kosthållning' enbart delvis som förklaring"

Låter även som en tänkbar förklaring till Learams skäggväxt. :gremwink:
De där dvärgarna är minsann överallt och tafsar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Grovhuggna tokonbarbarer

"Njae, i Léaramas fall var det ju grovhuggna tokonbarbarer de blev påsatta av"

Tryggt att veta att du har koll på väsentligheterna. :gremsmile: