Nekromanti Ångpunk

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Ok, nu när kranks nya succé spel är på g så inser jag att jag inte riktigt har koll på vad ångpunk är för nått, självklart har jag sett en massa bilder på folk med konstig utstyrsel på internet men jag tänker att det måste rimligen vara mer än det. Ser att Jules Verne nämns, har plöjt en massa av han men ser inte riktigt sambandet mellan det och de bilder jag sett på internet :)
Så förklarar och tipsa på bra böcker, serier filmer och rollspel, tack

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Serietidning: League of Extraordinary Gentlemen, kanske?
Datorspel: Arcanum var nog det första jag stötte på.
Böcker: Jules Verne, som sagt.

Alltså, grundidén är väl ett slags alternativ scifi byggd på sent 1800-tal, ångkraft och kugghjul och trä och mässing. Sedan kan man då antingen försöka t.ex. bygga modern scifi med 1800-talsteknisk estetik (ångdrivna mechas, ångdrivna datorer, ångdriven cybernetik) eller kolla på den scifi som skrevs då (blir mer alternativhistoria).

I fallet Arcanum är det egentligen snarare fantasy fast med ångteknologi och höga hattar, typ. Som om en fantasyvärld nått den industriella revolutionen.

Som synes är ångpunk en extremt bred genre, där det enda gemensamma draget egentligen är något slags tidig-industrialistisk estetik med tidigare nämnda kugghjul, höga hattar och ångkraft.

https://www.youtube.com/watch?v=TFCuE5rHbPA

Jocke

Man med skägg
Nykelverket är, så vitt jag förstår The Difference Engine från 1990 av Gibson och Sterling. Punk delen av ordet är för att förklara släktskapet med Cyberpunk.

Mitt tips är serien Heart of Empire av Bryan Talbot, det är en fristående uppföljare på den mycket konstigare och aningen sämre The Adventures of Luther Awkright.
Och första två volymerna av Leauge of Extraordinary Gentlemen - innan det blir för mycket referensrunekri från Black dossier och frammåt

Krille

Super Moderator
Ursprunget till ångpunk står i cyberpunk-författarna William Gibsons och Bruce Sterlings roman "The Difference Engine", om ett alternativt 1800-tal där Charles Babbage lyckas bygga färdigt sin ur-dator och vad det får för implikationer för historien därefter. Man kallade det "ångpunk", eftersom det kom från två cyberpunk-författare fast hade ånga istället för cyber.

Sedan dess har genren fått sitt eget liv: dels rent estetiskt och dels rent innehållsmässigt.

Innehållsmässigt är det ofta ett alternativt artonhundratal fast med mer fantastisk teknik och grundat i just ånga (men även elektricitet). Ukronin är det viktiga. Spin-offs är elektropunk (med med tyngdpunkt på elektricitet), dieselpunk (med dieselmotorer istället för ånga) och atompunk (med atomkraft, ofta kring femtitalet).

Estetiskt är det typ viktorianska kläder fast i läderbrunt och med galna tekniska opraktiska accessoarer.

Obligatorisk youtube-länk:

https://www.youtube.com/watch?v=TFCuE5rHbPA

(vilken även får bli introduktion till den musikaliska genren "chap-hop")

Cybot

Mest spelbar
Tyvärr så är ångpunk inte så mycket punk och mer "Rika gentlemen i kugghjulskläder".
I rollspelsgenren finns det Space: 1889, bland böcker så finns det många av Michael Moorcocks verk, bland filmer så är det typ Wild Wild West.

Det finns en närliggande genre som heter Gaslight Fantasy (fortfarande Steam-superteknologi, men med en rejäl dos fantasy element) där vi kan placera grejer som League of Extraordinary Gentlemen, Girlgenius, Van Helsing, Sherlock Holmes filmerna eller t.ex. China Mevilles Bas-Lag serie.

Överlag är det dock banne mig inte -punk. Det är sällan något fokus på klasskamp, teknologisk alienering, information kontra makten eller någon av de där andra teman som hör hemma i en genre som kallar sig -punk.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot;n190028 said:
Överlag är det dock banne mig inte -punk.
QFT.

Jag vill dock slå ett slag för Etherscope, ett rollspel vars huvudsakliga fel är att det bygger på d20-motorn och har supergeneriska äventyrsmoduler som inte tar tillvara på spelvärlden. Etherscope har, vad jag minns åtminstone, iaf lite just punkelement i form av klasskamp och sådant. Bland annat blandar spelet in lite Huxleyska klasskillnader med genmoddade Alphas etc. Plus att det går rätt långt i just att återskapa cyberpunken med "ångpunkmedel", bland annat genom motsvarigheter till VR-internets oxh cybernetik, vilket öppnar dörren för samma sorts historier om alienering och identitet som samma grejer möjliggör i cyberpunken.

Jag har varit sugen på att snickra ihop ett snabbt regelhack och kanske skriva något litet scenario till spelet länge...

Victoriana är ju annars ett relativt välkänt ångpunkrollspel, men det har jag inte läst än.

Vimes

Sillkung
Steampunk är bara estetik, det finns djupare i det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Till att börja med skulle jag vilja att för tredje gången gillt länka till Just glue some gears on it, för den belyser ärligt talat de viktigaste aspekterna =)

Sen skulle jag vilja prata om de tre formerna av steampunk-estetik: The garrish, the posh and the wierd.

The Garrish
Det här är när man försöker "punka upp det" genom att ta helt ordinär teknologi för tidseran, men men göra om den på ett mycket klumpigare och dummare sätt för att försöka tvinga fram "rätt look". Jämför denna "steampunkrevolver" med en helt ordinär revolver från mitten av 1800-talet:

Det här har alltid slagit mig som synnerligen konstigt (även om jag till viss del förstår att man måste jobba med vad man har och vad man kan få tag på). Jag tycker att steampunken borde förfina den redan existerande teknologinivån, inte göra den sämmre.

The Posh
Det här är när man istället utgår den faktiska tekonologinivån och jobbar vidare utifrån den. Exempelvis tar en existerande historisk revolver men sätter på ett stilligt optiskt sikte på den:

Det här är vad jag tycker borde vara "brödet och smöret" i steampunk, dvs man utgår från helt ordinär teknologi för tiden men drar den lite längre och applicerar lite modernare företeelser (så som kikarsikte på en revolver) med med den tidens möjligheter. Plus att vi här har den mycket typiska mässingsestitiken.

Vad jag menar med att kalla det här för "posh" är att jag tycker den är lite elegantare, och ofta innehåller saker man skulle kunna föreställa sig faktiskt fanns på den tiden. Man gör bara dessa saker lite mer spridda och allmänna.

Slutligen: The Wierd

Det här är slutligen vad jag skulle kalla för "kryddan som fulländar stuvningen". Det här är när man faktiskt stoppar in något helt galet koncept som en ångdriven robot, eller en blixtpistol eller något åt det hållet. Här kan man gå loss lite mer på utseendefronten eftersom man pratar om saker som faktiskt inte fanns. En del vill gödsla med den här typen, men själv ser jag gärna att den är någorlunda återhållsam. Det här är inte vardagssaker i steampunkvärlden utan något häftigt och ovanligt.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Herr Blixt, har inte han skrivit nått ångpunkigt eller inbillar jag mig bara? Eller kanske det var typ dieselpunk?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Zoth-Ya;n190064 said:
Herr Blixt, har inte han skrivit nått ångpunkigt eller inbillar jag mig bara? Eller kanske det var typ dieselpunk?
Jag skrev några ångpunkiga artiklar i tidskriften Sverox för cirka 15 år sedan.

Därefter gick jag över till dieselpunk, eftersom jag gillar 20/30-talslooken för teknik och fordon. Krille och jag har gjort Lemuria, en 30-talsspelvärld till D20 Modern. Därtill har jag publicerat dieselpunkspionromanen The Ice War och de dieseliga novellerna Dust och The Road, vilka är baserade på mina erfarenheter från Afghanistan(dessa tre berättelser finns på Amazon).

mirandir

Veteran
Rymdhamster;n190061 said:
Till att börja med skulle jag vilja att för tredje gången gillt länka till Just glue some gears on it, för den belyser ärligt talat de viktigaste aspekterna =)
QFT

Jag föredrar absolut den verklighetsförankrade "Posh"-stilen. De andra två stilarna brukar nästan alltid resultera i ett överarbetat jytter av detaljer. Och drivs dessutom ofta av nån slags klock-fetischism.

Förövrigt har jag noterat att Steampunk ofta förväxlas med Dieselpunk. Fastän de, enligt mig, har en rätt skilld estetik.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Mekanurg;n190110 said:
Jag skrev några ångpunkiga artiklar i tidskriften Sverox för cirka 15 år sedan.

Därefter gick jag över till dieselpunk, eftersom jag gillar 20/30-talslooken för teknik och fordon. Krille och jag har gjort Lemuria, en 30-talsspelvärld till D20 Modern. Därtill har jag publicerat dieselpunkspionromanen The Ice War och de dieseliga novellerna Dust och The Road, vilka är baserade på mina erfarenheter från Afghanistan(dessa tre berättelser finns på Amazon).
Helt fel hade jag inte i alla fall :)
http://www.rollspel.com/lemuria/lemuria.htm vet du om den verkligen fortfarande går att beställa?

Kanske dax för en kickstarter för en ny utgåva med Järn reglerna kanske :)

Zorbeltuss

Hero
krank;n190042 said:
QFT.

Jag vill dock slå ett slag för Etherscope, ett rollspel vars huvudsakliga fel är att det bygger på d20-motorn och har supergeneriska äventyrsmoduler som inte tar tillvara på spelvärlden. Etherscope har, vad jag minns åtminstone, iaf lite just punkelement i form av klasskamp och sådant. Bland annat blandar spelet in lite Huxleyska klasskillnader med genmoddade Alphas etc. Plus att det går rätt långt i just att återskapa cyberpunken med "ångpunkmedel", bland annat genom motsvarigheter till VR-internets oxh cybernetik, vilket öppnar dörren för samma sorts historier om alienering och identitet som samma grejer möjliggör i cyberpunken.

Jag har varit sugen på att snickra ihop ett snabbt regelhack och kanske skriva något litet scenario till spelet länge...

Victoriana är ju annars ett relativt välkänt ångpunkrollspel, men det har jag inte läst än.
Även i undantagen med klasskamp så är oftast inte ångpunk punk, ioförsig gäller det väldigt ofta cyberpunk/atompunk också, i rocketpunk och dieselpunk är det däremot nästan standard att ethosen med do-it-yourself och liknande finns med. Fast det är ju bara hur jag ser på det.

/Luna Lovegood

Zoth-Ya;n190064 said:
Är inte mekanurgerna i Gondica en blinkning åt steampunk?

Ond bråd död

Swashbuckler
Vimes;n190051 said:
Steampunk är bara estetik, det finns [inget] djupare i det.
Sammanfattar min åsikt utmärkt.

Cybot said:
Överlag är det dock banne mig inte -punk. Det är sällan något fokus på klasskamp, teknologisk alienering, information kontra makten eller någon av de där andra teman som hör hemma i en genre som kallar sig -punk.
Jag tror det skulle kunna bli mycket intressant med de ämnen Cybot nämner. Men då skulle det bli en helt annan (och imo en intressantare) genre. Det första jag skulle gjort var att flytta perspektivet från de rika knösarna till ett underifrån perspektiv. Arbetarklass eller möjligen borgarungar på glid som hoppat av studierna och blivit arvlös eller motsvarande. En oskön värld med sprit, opium, horor och liknande som kunde passa utmärkt i vanlig cyberpunk. Den teknologiska utvecklingen för med sig arbetslöshet när människor ersätts av maskiner och en skitig miljö som är direkt hälsovådlig.

Men här finns ett problem. Det här ligger lite väl nära verkligheten för tidig industrialism. Den dystopi som cyberpunken använder sig av är på många sätt hämtad från den här tiden. Så man måste skruva upp eländet några snäpp för att inte bli för historisk. De rikedomar som industrierna alstrar kommer inte arbetarna till del. Utan de arbetar för de övre klassernas lyxkonsumtion. Kanske som en följd av att de inte lockats till staden för att tjäna mer pengar än på landsbygden utan för att de som bönder blivit utkonkurrerade av de nya väldiga maskinerna/traktorrobotarna som är så mycket effektivare, och att de därför tvingats söka arbete i städerna till skitlöner. Människorna håller på att bli överflödiga.

Just robotarna tror jag kan fylla någon intressant roll som fiender i konflikten om jobben. Någon motsvarighet till synen på invandrare som tar jobben typ. De är de förhatliga svartfötterna som omöjliggör strejker. Arbetarna saknar den möjligheten till påtryckning i stor utsträckning. Istället blir kampen råare och mer sabotage, terrorism än vanlig arbetsvägran.

För att inte "genren" ska bli identisk med rollspelet Noirs dystra värld eller den historiska verkligheten i extremare version, så måste man nog trycka på den fantastiska delen i "kugghjuls-sci fi" och förstås den viktorianska tidens stil. Exakt hur sci fi-delen ska vara är väl en smaksak, men jag själv skulle nog vilja ha mer långt gången sci fi, utan att släppa det mekaniska fokuset. Konflikten människa-robot skulle må bra av cyborgs eller servitors (jag kanske har missuppfattat, men jag tänker mig alltså människor som används som datorer) från wh40k. Kanske ersätts det elektroniska med någon form av ljudvågor som påverkar hjärnan hos dessa halvmänniskor. Jag tror den slit-och-släng inställningen till människoliv som servitors signalerar passar väldigt bra och sen är jag rätt förtjust i hela posthumanism-genren.

Jag skulle tänka mig att en lämplig hjälte i genren, som på sätt och vis kunde motsvara hackers i cyberpunk, kunde vara en uppvaknad servitor. Ljudvågstekniken kunde ge denne tillgång till system att hacka om man vill. Nu tycker jag dock att man kan lämna hackandet till cyberpunk-genren och göra något eget i denna genre. Ljudvågor kunde kanske fungera lite som telepati/mind control snarare. Det skulle vara en intressant vinkel som öppnade upp möjligheter för att programmera om människor och skapa frågor om identitet, sanningar, existens m.m. som sci fi-nördar gillar. Jag iaf. Det passar bra in på den posthumanistiska sidan, men vill man dra det längre kan man ju ha med avancerad social engineering med den tekniken också. Det skulle dessutom - tycker jag, och troligen bara jag här - kunna behandla mycket om fenomen i vår samtid. Vilket är en bra egenskap hos en kulturell genre.

Tja, lite trötta tankar som kanske inte säger så mycket. Men jag har alltid irriterat mig på att steampunk inte är mer än vad den är. Så jag blev tvungen.

Bolongo

Herr Doktor
Jag håller med om att det som etiketteras steampunk generellt innehåller exakt 0% punk.

Men jag tycker att Malifaux faktiskt har en del punk i sig. Världen är ful, skitig och elak. Det finns ett tydligt klassperspektiv.
Sedan kanske det inte är renlärig ång-nostalgi eftersom grundplåten för den alternativa historiken, det som gör att steamtech ö.h.t. funkar, är magi.

Mekanurg

Sapient

Swashbuckler
Jocke;n190025 said:
Nykelverket är, så vitt jag förstår The Difference Engine från 1990 av Gibson och Sterling.
Ja, "the Difference Engine" (tDE) är ett nyckelverk - pga att ffa Gibson var en uppburen författare som gjorde att boken blev läst av betydligt fler än de konnässörer som hade gillat tidigare verk.

Men det bör sägas att Gibson och Sterling kom till en genre som grundlagts tidigare. Enstaka verk fanns långt innan det "blev en grej", och baserade sig på Verne och Wells - uppskruvat några snäpp, så att säga. Det började bli något, redan på 70-talet. Då publicerades en hel del retro-tekno-SF.

Det är också först iom att termen lanseras (några år innan tDE ges ut) som vi också börjar se någon riktig åtskillnad mellan steam/diesel/atomic etc -punk. Fram till dess var det mer eller mindre samma premiss, retro-tekno-SF.

Mekanurg

Sapient;n190147 said:
Ja, "the Difference Engine" (tDE) är ett nyckelverk - pga att ffa Gibson var en uppburen författare som gjorde att boken blev läst av betydligt fler än de konnässörer som hade gillat tidigare verk.

Men det bör sägas att Gibson och Sterling kom till en genre som grundlagts tidigare. Enstaka verk fanns långt innan det "blev en grej", och baserade sig på Verne och Wells - uppskruvat några snäpp, så att säga. Det började bli något, redan på 70-talet. Då publicerades en hel del retro-tekno-SF.

Det är också först iom att termen lanseras (några år innan tDE ges ut) som vi också börjar se någon riktig åtskillnad mellan steam/diesel/atomic etc -punk. Fram till dess var det mer eller mindre samma premiss, retro-tekno-SF.
När det gäller sådana där pre-tDE-romaner kan jag på rak arm minnas A Transatlantic Tunnel, Hurrah av Harry Harrison, men den boken var en tekno-komedi som drev med Verne-ska troper.