Kutulu ska nu "bara" korrekturfixas, Drömväv behöver bara fyllas ut (grundstommen är klar) och den första kampanjboken till Rotsystem har fått sig en övergripande planering som ska realiseras under hösten.
Så... Givetvis tyckte min hjärna att jag hade för lite att göra. Så den envisades med att plocka upp en gammal rollspelsidé och göra en massa saker med den. Så nu sitter jag här med en påbörjad kampanjplanering jag inte vet om jag kommer att kunna slutföra. Men det vore ju lite synd att inte dela med sig - antingen för att få lite glada tillrop, rekommendationer om andra rollspel, filmer, tvserier och seriealbum, eller bara för att få ur mig det och kanske inspirera någon annan.
OK, förlåt att jag blir lite långrandig - jag har alltså börjat skriva på en rollspelskampanj jag extremt preliminärt kallar The Behemoth Chronicles men som antagligen kommer att byta namn en eller tre gånger under resans gång.
TBC utspelar sig under sent 1800-tal, i en värld som i väldigt mycket (men inte allt) liknar får egen. För en tid sedan började monster dyka upp runtom i världen. En del bebisar föddes som monstruösa (men livsdugliga) bestar, en del vuxna människor förvandlades och muterades, andra monster föddes eller trädde fram ur gruvor och myrar. Olika världsregeringar hanterade såklart detta på olika sätt och med skilda resultat - en del områden är nu helt kontrollerade av monstren, många städer har byggt murar, det krigsmaskineri som i vår tidslinje kom att användas i första världskriget har börjat utvecklas nu, lite tidigare, för att bekämpa monstren.
Rollpersonerna är vetenskapsmän som också är lite pulphjältar. Vi snackar alltså inga superkrafter egentligen, utan bara vältränade, intellektuella larger-than-life-hjältar. De har inga krafter utöver vad man med lite god fantasi kan tänka sig att en mänsklig kropp skulle kunna tränas till givet rätt gener och rätt viljestyrka. Jag har ännu inte bestämt mig för om de ska ett gemensamt luftskepp eller kanske ett fartyg av något slag, men det kan inte uteslutas. Men hursomhelst, vi snackar Jules Vernska hjältar som med kunskaper, muskler och stål löser problem de ställs inför i första hand med hjärnan och i andra hand med vapen eller knytnävarna.
Kampanjen bygger på att rollpersonerna upptäcker - i ett introduktionsäventyr - att det finns gigantiska monster som slumrar men är på väg att vakna. Jag tänker lite Shadow of the Colossus fast ännu större, typ. När de vaknar kommer de att förgöra jorden och - vilket upptäcks under kampanjens gång - dessutom väcka något ännu större, som vilar i jordens centrum. Kampanjen går sålunda ut på att resa runt och besegra de här gigantiska behemothmonstren för att förhindra världens undergång.
Varje deläventyr utspelar sig i en ny del av världen och fokuserar på ett nytt monster. De följer en liknande mall: Rollpersonerna anländer till platsen, undersöker, samlar information om monstret, gör tjänster åt de lokala adelsmännen i utbyte mot tillgång till kunskap eller utrustning eller tillgång till artefakter, slåss mot kultister och infiltrerar hemliga sällskap. Sedan behöver de spåra upp monstret och utnyttja det de fått reda på för att besegra det. Monstren är såpass stora att man kan klättra runt på dem och det är generellt dödfött att ge sig in i fighten på monstrets villkor och utan att känna till dess svagheter.
Så, det är väl typ så långt jag har om det övergripande, och "vad rollpersonerna gör".
Jag har också skissat på ett första äventyr, men det kommer i ett lite, lite senare inlägg.
När det gäller monsterdesign så har jag tänkt såhär:
Så... Givetvis tyckte min hjärna att jag hade för lite att göra. Så den envisades med att plocka upp en gammal rollspelsidé och göra en massa saker med den. Så nu sitter jag här med en påbörjad kampanjplanering jag inte vet om jag kommer att kunna slutföra. Men det vore ju lite synd att inte dela med sig - antingen för att få lite glada tillrop, rekommendationer om andra rollspel, filmer, tvserier och seriealbum, eller bara för att få ur mig det och kanske inspirera någon annan.
OK, förlåt att jag blir lite långrandig - jag har alltså börjat skriva på en rollspelskampanj jag extremt preliminärt kallar The Behemoth Chronicles men som antagligen kommer att byta namn en eller tre gånger under resans gång.
TBC utspelar sig under sent 1800-tal, i en värld som i väldigt mycket (men inte allt) liknar får egen. För en tid sedan började monster dyka upp runtom i världen. En del bebisar föddes som monstruösa (men livsdugliga) bestar, en del vuxna människor förvandlades och muterades, andra monster föddes eller trädde fram ur gruvor och myrar. Olika världsregeringar hanterade såklart detta på olika sätt och med skilda resultat - en del områden är nu helt kontrollerade av monstren, många städer har byggt murar, det krigsmaskineri som i vår tidslinje kom att användas i första världskriget har börjat utvecklas nu, lite tidigare, för att bekämpa monstren.
Rollpersonerna är vetenskapsmän som också är lite pulphjältar. Vi snackar alltså inga superkrafter egentligen, utan bara vältränade, intellektuella larger-than-life-hjältar. De har inga krafter utöver vad man med lite god fantasi kan tänka sig att en mänsklig kropp skulle kunna tränas till givet rätt gener och rätt viljestyrka. Jag har ännu inte bestämt mig för om de ska ett gemensamt luftskepp eller kanske ett fartyg av något slag, men det kan inte uteslutas. Men hursomhelst, vi snackar Jules Vernska hjältar som med kunskaper, muskler och stål löser problem de ställs inför i första hand med hjärnan och i andra hand med vapen eller knytnävarna.
Kampanjen bygger på att rollpersonerna upptäcker - i ett introduktionsäventyr - att det finns gigantiska monster som slumrar men är på väg att vakna. Jag tänker lite Shadow of the Colossus fast ännu större, typ. När de vaknar kommer de att förgöra jorden och - vilket upptäcks under kampanjens gång - dessutom väcka något ännu större, som vilar i jordens centrum. Kampanjen går sålunda ut på att resa runt och besegra de här gigantiska behemothmonstren för att förhindra världens undergång.
Varje deläventyr utspelar sig i en ny del av världen och fokuserar på ett nytt monster. De följer en liknande mall: Rollpersonerna anländer till platsen, undersöker, samlar information om monstret, gör tjänster åt de lokala adelsmännen i utbyte mot tillgång till kunskap eller utrustning eller tillgång till artefakter, slåss mot kultister och infiltrerar hemliga sällskap. Sedan behöver de spåra upp monstret och utnyttja det de fått reda på för att besegra det. Monstren är såpass stora att man kan klättra runt på dem och det är generellt dödfött att ge sig in i fighten på monstrets villkor och utan att känna till dess svagheter.
Så, det är väl typ så långt jag har om det övergripande, och "vad rollpersonerna gör".
Jag har också skissat på ett första äventyr, men det kommer i ett lite, lite senare inlägg.
När det gäller monsterdesign så har jag tänkt såhär:
- Det får gärna finnas viss regional koppling, men monstren ska inte vara inlyfta rakt av från lokal mytologi. Myterna ska kunna tänkas vara byggda på monstret, men ganska mycket behöver vara "fel".
- Monstren ska vara ganska rejält olika varandra. Jag tänker lite på hur olika änglarna i animen Neon Genesis Evangelion är, fast i det här fallet ska de hålla sig inom lite mer jordnära ramar. Jag ska inte skapa fler monster bara för att skapa fler monster, utan bara ha såpass många att varje monster kan kännas unikt och intressant och få ett icke slentrianmässigt äventyr vävt kring sig. Om det leder till att det bara blir tre monster, so be it.