Nekromanti Årets bokrea?

solvebring

Superhero
Gjort några fynd?

Själv hade jag otroligt dålig ekonomi för tidpunkten i år så jag köpte bara två böcker åt mig själv. Tror nog att lillgrabben var den familjen som fick flest böcker. Fast småbarnsböcker kostar ju typ ingenting heller. Annars hade jag som vanligt kunna fylla kasse efter kasse, om man ekonomin tillåtet. Men det gör den ju sällan. :gremcrazy:

Nå, jag handlade på Bokia och slog till på:
Titanic - De sista bilderna av Robert Ballard
Fångad av hakkorset av Bruno Manz

Storuggla

Champion
Inga fynd. Det beror nog mest på att jag inte vart inne och tittat än, det känns som bokrean tappar betydelse för mig år efter år. Jag skyller på den där "det är ju alltid rea på internet"-attityden som fördärvar vår ungdom. Vad är härnäst? Jazz?

Storuggla, grumblegeezer

terje

xenomorf mystiker
Jag hittade faktiskt några stycken.

Adele Schreiber "Den hinduiska gudavärlden i indisk konst och litteratur"
Anders Ruuth "Blommor, dans och gudar - Poesi och samhälle i Aztekernas tid"
HG Wells "I avgrunden" (novellsamling)
Dmitrij Gluchovskij "Metro 2033"

w176

Förlorad dotter
Jag skaffade bara fackböcker i år:

‎"Tecken och Symboler - En illusterad guide till derlas ursprung och betydelse"
Nom nom nom.

"Vad händer med världen utan oss?" av Alan Weisman.
En bok jag sett rekommenderad igen och igen av olika sf och fantasy författare.

"Gay. En världshistoria." av Robert Aldrich (red)
Verkar trevlig. I ett kilos klassen. Verkar lite ojämn i kvaliteten men nog värd pengarna.

Eksem

Champion
Köpte Mumin-seriealbumet som jag saknade, och nån svensk utgåva och översättning av Frankenstein. Glömde bort REA-grejjen och snubblade in på bokhandeln på Götgatan av misstag och de hade 40% på hela ordinarie sortimentet men bara idag, så jag blev helt handlingsförlamad.

!Paxen

Swashbuckler
w176 said:
Jag skaffade bara fackböcker i år:

‎"Tecken och Symboler - En illusterad guide till derlas ursprung och betydelse"
Nom nom nom....
*SUR* Den boken finns INTE kvar i kalmar.. Blir nätet..

Ulfgeir

Swashbuckler
Hittils köpt ett par olika böcker:

Stor tjock bok om engelsk slang
Sun Tzu's Art of War
Bok om riddare
Bok om Impressionismen
Bok om flamländska konstnärer från Bruegels till Rubens
Bok om Klassicismen.

Jag försökte få tag i en bok med Alphonse Muchas verk, men den var slut.

/Ulfgeir

w176

Förlorad dotter
Mycket trevlig bok. Fråm uppslag om olika soreters mats symbolik (Vad symbolisear majs?), till klädesplagg, religiösa symboler, trafiksymboler, bokstäver...

solvebring

Superhero
Inspirerats?

Härligt!
Grymt mycket fascinerande titlar har redan rabblats upp.
Något som inspirerat er särskilt? Själv blir jag aptaggad på ett rollspel i havens djup där jag ser Titanics reliker långt där nere, i det bäcksvarta, mystiska mörkret - havet är verkligen en intressant värld av säregen typ.

Damn, jag blir skrämd och fascinerad på samma gång. Jag har alltid haft en livlig fantasi när det gäller vatten. Man kan ju liksom aldrig veta vad som döljer sig där nere. Till och med när jag simmar ut i vanlig insjöar kan jag ibland skrämma eller fängsla mig själv med att börja fantisera om saker som döljer sig under mig. :gremsmile:

shotgun_ramadan

Fåntratt
Re: Inspirerats?

Undervattenskoncept är ju alltid intressanta, just därför jag ser fram emot Leviathan. Det, och Xcom-vibbarna. :gremsmile:

Ett litet tillägg angående bokrean - norpade åt mig 4st Arn-böcker av Guillou när släntrade in på Coop. Vet noll om dem, men har streckläst alla Hamilton-böcker och gillade dem starkt, så jag hoppas på det bästa.

solvebring

Superhero

Undervattenskoncept är ju alltid intressanta, just därför jag ser fram emot Leviathan. Det, och Xcom-vibbarna.
Indeed. Har typ gluttat och läst igenom halva Titanic-boken nu - studierna tar ju fan all tid - och det är helt makalöst, helt underbart. Jag är hyperfascinerad! =)

Ett litet tillägg angående bokrean - norpade åt mig 4st Arn-böcker av Guillou när släntrade in på Coop. Vet noll om dem, men har streckläst alla Hamilton-böcker och gillade dem starkt, så jag hoppas på det bästa.
Okej. Jag vet inte heller så mycket om dem. Jag började läsa första boken när jag var typ tretton bast eller så, men lade den snart ifrån mig. Vill minnas att jag tyckte Guillou var torr - skrev torrt. Fast det är iof det enda och knappa jag läst av honom...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Nej, inte ett enda fynd, och inte ett enda köp. Första gången jag var in på nån bokaffär så hittade jag bara en massa människor som trängdes. Påföljande gånger tittade jag på några böcker också men det blev inget. Tittade efter den där boken om symboler som w176 nämnde, men jag har inte sett till den tyvärr.

shotgun_ramadan

Fåntratt

solvebring said:
Indeed. Har typ gluttat och läst igenom halva Titanic-boken nu - studierna tar ju fan all tid - och det är helt makalöst, helt underbart. Jag är hyperfascinerad! =)
Kan jag tänka mig. Själv fick jag en bok om Wasa-skeppet när jag var nio, satt väldigt fascinerad över den med. Fina bilder, nervkittlande tankar om vad som finns på djupet.

solvebring said:
Vill minnas att jag tyckte Guillou var torr - skrev torrt. Fast det är iof det enda och knappa jag läst av honom...
Du minns rätt - han skriver torrt. Men jag gillar det, det finns någon subtil humor i det på något sätt. :)