Nekromanti Årets nobelpris i litteratur

Dimfrost

Special Circumstances
På torsdag klockan 13 tillkännages årets nobelpris i litteratur. Jag gick in på Ladbrokes för att få en lite längre lista än de vanliga spekulationsartiklarna på tidningarnas kultursidor, och jag blev förvånad. Jag anser mig ha rätt god koll på den samtida prosan, jag läser litteraturvetenskap och följer DN:s kulturbilaga, men jag har aldrig ens hört talas om Claudio Magris som ligger delad tvåa efter Philip Roth. Det är inte många jag har läst något av (bara Joyce Carol Oates och Thomas Pynchon bland de tjugo första eller så, om man inte räknar någon enstaka dikt av Tranströmer) men jag känner i alla fall igen de flesta namnen, om inte annat från föregående års spekulationer.

Visst, man kan invända att priset är fjantigt, att det har spelat ut sin roll åtminstone efter Jelinek och Pinter om inte tidigare (när Borges inte fick priset är väl annars en lämplig tidpunkt för dess totala sammanbrott), men det är inte det som är det intressanta. Hur kan folk dyka upp i spekulationerna utan att ha varit vidare omtalade tidigare? (Svaret är naturligtvis: det kan de inte, det är jag som har missat namnet eller namnen. Gott så. Jag tycker ändå det var tillräckligt intressant för att motivera en trådstart.)

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag gick in på Ladbrokes för att få en lite längre lista än de vanliga spekulationsartiklarna på tidningarnas kultursidor, och jag blev förvånad.
Jag är förvånad över att du hittade listan eftersom man var tvungen att gå in under rubriken "sport" för att få se oddsen. Det kändes inte helt uppenbart.

(Egentligen är jag förvånad över att man alls får satsa pengar på något vars utgång är känt i förväg av ett stort antal människor. Rent teoretiskt skulle ju akademiledamöterna kunnat veta i ett helt år att författaren X kommer få priset nästa år, eftersom han/hon förlorade med en röst förra gången.)

Men till själva priset.

Jag är också pinsamt dåligt påläst på moderna författare (i alla fall sådana som är hypotetiska kandidater till nobelpris). Precis som du har jag läst Pynchon och Oates (en bok av dem var), och är inte 100 %-igt imponerad av någondera. Däremot har jag läst flera böcker av Philip Roth och tycker att han verkligen förtjänar ett nobelpris. Inte minst för att jag då för första gången skulle kunna påstå att jag läst en författare innan han fick priset.

Sedan tycker jag absolut att priset fyller en funktion. Det får folk att prata om litteratur i alla fall en dag om året, även om pratet oftast rör huruvida Astrid Lindgren skulle få priset eller inte och påståenden om att bara okända författare väljs, framförda av personer som inte skulle kunna räkna upp fem levande författare ens under pistolhot.

Och egentligen borde Iain Banks få priset.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är förvånad över att du hittade listan eftersom man var tvungen att gå in under rubriken "sport" för att få se oddsen. Det kändes inte helt uppenbart.
Jag googlade 'nobel ladbrokes'. :gremsmile:

Jag vet att jag borde läsa något av Philip Roth. Min plan är att någon gång ha läst något av nobelpristagaren innan han eller hon får priset, så jag borde ta listan och beta av den.

För övrigt har jag inte läst något av Iain Banks. :gremtongue: (Det borde jag i och för sig också säkert göra.)

Edit: Det var Ko Un jag inte kom på namnet på när vi snackade i torsdags, förresten.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Lite kul – i dagens Corren (Östgöta-Correspondenten för de oinsatta) ägnas en halvsida åt en recension av Claudio Magris nya roman I blindo. Så kan det gå. Jag är stolt över min tajming. :gremsmirk:

/Dimfrost

johoohno

Warrior
Så vem tar hem spelet? Låt gissandet och tärningsrullandet börja:

Kön?
Världsdel?
Litterär genre? (lyrik, dramatik, prosa)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Politik

I och med att "kommunistkramaren" Pinter vann 2005 och "yttrandefrihetskämpen" Pamuk vann förra året så tror jag att priset går till Amos Oz. Med Joyce Carol Oates i egenskap av kvinna som andrahandstips.

Nightowl

Champion
påståenden om att bara okända författare väljs, framförda av personer som inte skulle kunna räkna upp fem levande författare ens under pistolhot.
Tack för den. Det är så bra. Det är som om jag skulle dela ut Bragdmedaljen eller vadfan det heter till "Sveriges Bästa Idrottare". Jag kommer kanske på fem om pistolen är jävligt grovkalibrig, men vaffan.

Erik

Saxifrage

Hero
och påståenden om att bara okända författare väljs, framförda av personer som inte skulle kunna räkna upp fem levande författare ens under pistolhot.

Astrid Lindgren, Liza Marklund, Henning Mankell, Jan Guillou och Stephen King. Sådär, nu fick pöbeln en lista alldeles gratis... :gremwink:

Skämt åsido, jag håller med. Men kanske finns det utrymme för att marknadsföra nobelpristagarna mer gentemot "vanligt folk"? Särskilda pocketutgåvor? Kampanjer på bibblan? Skänk bort böcker till gymnasieklasser? Med tanke på att nobelpriset har en nära koppling till riket Svea så kanske det vore kul att göra mer för att öka medvetenheten om nobelprisförfattarna?

/Sax, som blir lite dyster över att presentböcker med roliga citat toppar försäljningslistan

Feliath

Swashbuckler
påståenden om att bara okända författare väljs, framförda av personer som inte skulle kunna räkna upp fem levande författare ens under pistolhot.
Men det är det ju för i helvete.

/Feliath — kan räkna upp betydligt fler än fem

Dimfrost

Special Circumstances
Fast Expressen har ju en klassikerserie som bilagor i stället för James Bond-filmer. Det stör mig när jag går till Konsum och ser på löpsedeln att Expressen skickar med Mrs Dalloway i stället för att skriva om de senaste idolidioterna, eftersom det naggar mitt gränslösa förakt för kvällstidningarna inte så lite i kanten.

/Dimfrost, stolt elitist

Dimfrost

Special Circumstances
Observera att oddsen har ändrats en del (bland annat gläder det mig att se Thomas Pynchon på åttonde plats). Själv skulle jag nog gissa på en poet i år, kanske Ko Un om inte Adonis.

Sedan skulle det ju vara hemskt kul om Willy Kyrklund fick priset. Och Ladbrokes har fortfarande inte lärt sig skilja Umberto Eco från skomärket. :gremlaugh: Men då börjar man komma ned till mer vansinniga förslag: det finns uppenbarligen folk som satsar på J K Rowling. :gremsuck:

Och ett verkligt politiskt pris vore ju Salman Rushdie. Den ironin skulle vara helt fantastisk men det lär väl få vänta tills hela åttiotalsakademien är utbytt, och så länge lär han inte leva.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men då börjar man komma ned till mer vansinniga förslag: det finns uppenbarligen folk som satsar på J K Rowling.
Om man tänker på hur sannolikt det är att hon får priset borde det räcka att satsa en krona för att sedan bli multimiljonär om chansningen går hem. Och en krona är det alltid värt...

(Jag ser nu att hon har samma odds som Paul Auster. Det känns lite... fel.)

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Det kan vara gränslöst i den mening att det saknar bortre gräns, medan det finns en främre kant som naggas. :gremsmirk:

/Dimfrost

Saxifrage

Hero
Nu är du lika död som Astrid!

Damn. Fast det är rätt bra här i vuxenversionen av Nangijala: tjejerna har skira vita klänningar utan något under, Tengil kör grym rockklubb på lördagar och Katla producerar en utsökt rökig maltwhiskey. Tur att tiderna förändras.

Hur som helst så verkar nobelpriset till Astrid vara så förankrat i folksjälen att man sannolikt hade fått det svaret i alla fall, även om jag slippade upp... jag antar att nobelpris inte utdelas postumt?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Expressens boksatsning

Tss. Excessen -tar betalt- typ 60 spänn extra för de där böckerna. Den naturliga följden blir då sålunda, att ingen köper dem. (Åtminstone inte vad jag observerat). De få som gör det, som samtidigt är dumma nog att köpa Expressen, lär väl som bäst ställa böckerna i bokhyllan allt framgent och sitta och känna sig intellektuella enkom för att de har dem där. För de som -verkligen. vill ha böckerna, vill faen inte sitta och skämmas med Expressens utgåva; det vore ju lite som att sitta och vifta med en stor neonskylt där det står "Jag är en massmediahjärntvättad, statuskåt idiot" på fyra språk. Expressens boksatsning är således ett luftslott, vars enda funktion är att få folk i Expressens egna led att känna sig duktiga. Dessutom är ju valet av författare och titlar ganska redundant, men det är en helt annan femma.

- Ymir, tells it like it is

Hellzon

Långsamma Vargen
Men det är det ju för i helvete.
Alltså, jag har också funderat på det där. Sen kom jag på att ingen väntar sig att känna till mottagarna av priserna i kemi, fysik eller medicin. Möjligtvis fredspriset.

Sen avser jag förstås inte att dissa en vrållådeits/oväntad grävlings litteraturkunskaper... :gremwink:

Jambu

Swordsman
En vän gjorde mig otroligt frustrerad häromdan när han uttryckte sin åsikt att en boks kvalitet endast bedöms av hur många som köper & läser den.

Han undrade upprört varför JK Rowling inte fått nobelpris.

Jag var *så här* nära att slå ner honom.