Dimfrost
Special Circumstances
På torsdag klockan 13 tillkännages årets nobelpris i litteratur. Jag gick in på Ladbrokes för att få en lite längre lista än de vanliga spekulationsartiklarna på tidningarnas kultursidor, och jag blev förvånad. Jag anser mig ha rätt god koll på den samtida prosan, jag läser litteraturvetenskap och följer DN:s kulturbilaga, men jag har aldrig ens hört talas om Claudio Magris som ligger delad tvåa efter Philip Roth. Det är inte många jag har läst något av (bara Joyce Carol Oates och Thomas Pynchon bland de tjugo första eller så, om man inte räknar någon enstaka dikt av Tranströmer) men jag känner i alla fall igen de flesta namnen, om inte annat från föregående års spekulationer.
Visst, man kan invända att priset är fjantigt, att det har spelat ut sin roll åtminstone efter Jelinek och Pinter om inte tidigare (när Borges inte fick priset är väl annars en lämplig tidpunkt för dess totala sammanbrott), men det är inte det som är det intressanta. Hur kan folk dyka upp i spekulationerna utan att ha varit vidare omtalade tidigare? (Svaret är naturligtvis: det kan de inte, det är jag som har missat namnet eller namnen. Gott så. Jag tycker ändå det var tillräckligt intressant för att motivera en trådstart.)
/Dimfrost
Visst, man kan invända att priset är fjantigt, att det har spelat ut sin roll åtminstone efter Jelinek och Pinter om inte tidigare (när Borges inte fick priset är väl annars en lämplig tidpunkt för dess totala sammanbrott), men det är inte det som är det intressanta. Hur kan folk dyka upp i spekulationerna utan att ha varit vidare omtalade tidigare? (Svaret är naturligtvis: det kan de inte, det är jag som har missat namnet eller namnen. Gott så. Jag tycker ändå det var tillräckligt intressant för att motivera en trådstart.)
/Dimfrost