Nekromanti Årval

AEGIS PRIME

Swordsman
Har haft diverse tankar om vilket år jag vill spela i Mundana. Alla årtal här är grundat i den sabriska tanken då min kampanj nu till en början är koncentrerad just där.
Innan var jag inne på att spela ganska långt efter de Sjätte Thalaskiska kriget (1505-1506) för det passade en RP som jag hade med innan. Nu är den inte aktuell på samma sätt längre och genom diskussioner med Orfeus (tackar för allt) har jag nu beslutat att det är 1508.
Vilket år spelar ni i.. Varför? Allt är av intresse för jag är ganska nyfiken av mig

Pendragon

Swashbuckler
Vår nuvarande kampanj utspelar sig 1518 tror jag... (5018 Cirefalisk tideräkning, 2973 e.D.).

/Joel - före sin tid.

Gylf draken

Warrior
I början då jag och minan vänner först upptäckte Eon så splade vi ganska storslagna uppdrag, som att rädda världen från någon ond demon och så, det var inte för än erfarenheten sade åt oss att läga ner Superhjälte stilen och börja med mindre händelser som vi vred tillbaks tiden, nu spelar vi 2967 efter Daac tror jag och alla de händelser som vi tidigare har varit med om har ännu inte skett.

Mest för att vi fick mer och mer böcker och ville köra med vad som stod i dem..

VH Jens.L "Draken"

Kenzui

Warrior
I början viste vi knappt vad tid var (går det att äta??), men så fick man fler böcker och mer kunskap, och nu har min tid stått lite stilla år 9999 riktiga år räknat. För jag har problem med mina spelare, som aldrig kan komma allihop.. så nu står tiden stilla och dom gör små äventyr bara.

Duddmannen

Hero
Mörkret Faller

Kampanjen Mörkret Faller utspelar sig i alla fall år 1512. Vi rör oss i Consaber och hör oroande rykten om att Thalamur rustar till krig.

Lär mer om kampanjen här:
EON - Mörkret Faller
(Det var ett tag sedan senaste uppdateringen, men det kommer snart mer)

/Dudde

Jag spelare inte eon längre men när jag spelade det så tror jag att det var år 1503..egentligen visste jag inte (RP med minnesförlust) men pga vissa "händelser" så tror jag att de var ca 1503 "(Krig som nämnts i artikeln tidigare)

Ymir

Liten kantbaron
Mitt Mundana har en slags metaplott som sträcker sig genom alla kampanjer jag spellett där, och således har årtalen hela tiden förflyttats framåt i takt med att tiden gått. (Utom en kampanj jag kör i Västlanden just nu, som utspelar sig 25 år tidigare, och en historisk kampanj under den alariska frigörelsen). Det nuvarande året är således 2973 e.D., och en del har hänt i Mundana. Det sjätte thalaskiska kriget har brutit ut med Colonans land som slagfält, raunländska arméer under khaganerna Jahangir, Calin och Uriangkathai har angripit Consaber och sedan Drunok, inbördeskriget i Soldarn har avstannat och blossat upp på nytt sedan märkliga skogsväsen gjorde uppror, Vrimzikiel har infångats och hans upprorshär stoppats, och Khrun-renk-Roghan har angripits och sargats svårt av tiraker från Kiaz. I Kraggbergen har hövding Siegber utropat sig till konung och försöker grunda ett kungarike som omfattar alla kraggbarbarer. Hans män har också plundrat Thara-Thiannon, sedan dess försvarande legion deserterade efter en 'gudomlig vision' och under general Zenos gick över gränsen och anslöt sig till Drunoks armé i kriget mot raunerna. I Drunok har det i krigets spår brutit ut en farsot, Vita döden, som förr svårt härjat alvbyar i Sunari. Hur omfattande epidemin kan bli denna gång kan blott tiden utvisa. Långt västerut håller Mûhad på att hamna i ett nytt krig med arvfienden Ansale-Idon, men däromkring har den pågående 'nutida' kampanjen än så länge inte kretsat.

- Ymir, i herrens år 2005

Ymir

Liten kantbaron
Ett inofficiellt land i väster som Lycan en gång använde i kampanjen 'Östan om sol'. Då var det ett stort imperium. I mitt Mundana är detta imperium istället det officiella Menon-Aun, och Ansale-Idon är ett mindre land på öarna öster om detta som en gång var en satrapi i det Edronitiska imperiet. Typ.

Jag ska skriva ihop något om det nån dag då jag orkar, har tid, inspiration och håg.

- Ymir, ska och ska

Lycan

Hero
- snippeti -

Syantecaran

Denna säregna drake har alltid haft ett aningen ambivalent förhållande till sina artfränder. Han påstås vara Lumian, men har få fysiska likheter med sådana. Syantecaran skiljer sig även mentalt från huvudparten av drakarna, och är för tillfället mer eller mindre fientligt inställd till den så kallade Drakalliansen. Bakgrunden till denna schism sträcker sig tusentals år bakåt i tiden, och kulminerade vid angreppet på Edron. Det sägs att Syantecaran förvarnade Nanorgona, och möjliggjorde dennes flykt undan drakarnas vrede.
Efter det förräderiet blev han, precis som Crayates och Jandlinatjari, betraktad som en överlöpare och renegat, ej värd att lita på. Syantecaran, mäktig och självsäker som han var, lämnade då de kända delarna av Mundana, och försvann västerut efter några 'sanningens ord' riktade mot sina syskon och dessas påstådda "inskränkta idioti".

Efter Edron följde en helt ny epok i Syantecarans liv, nämligen hans tid som gud. Han tog ett primitivt och isolerat jägar/fiskar-samhälle under sina vingar, och vägleddde dessa mot en ny storhetstid.
Att styra ett helt land, och dessutom åt det håll han själv önskade, skulle ta mycket tid, och Syantecaran fann sig hårt pressad att både upprätthålla sin gudastatus och vakta sina intressen på andra håll i Mundana. På detta sätt uppstod för första gången i Syantecarans liv ett behov av en Väktare. Han hade lite egna ideér kring sådant, och befallde sitt folk att föra en gravid kvinna till honom. Han frågade denna om han fick uppfostra hennes barn, och då hon svarade ja var det ögonblickligen som om hon aldrig varit gravid, den stora magen som bortblåst. Syantecaran skickade hem kvinnan; barnet hade han förflyttat till en annan verklighet, där det fortsatte att växa och utvecklas.
Samtidigt som Syantecarans civilisationsprojekt, vilket senare skulle kallas Ansale-Idon, strävade mot storheten bearbetade Syantecaran det ofödda barnet, och när det hade vuxit i några år flyttade han tillbaka det till Mundana, där barnets träning påbörjades på allvar. Draken döpte sin "son" efter Aveura, den högsta gudens son i en gammal Devarkisk panteon.

Aveura blev således en synnerligen kompetent underhuggare, och började direkt agera Syantecarans verkställande kraft och högra hand ute i själva verkligheten. Samtidigt som Syantecaran själv såg sina planer gå mot förverkligande hemma på Ansale-Idon. Hans tillvaro är i princip okänd, och det är kanske bara drakarna som kommer ihåg honom och är säkra på att han faktiskt existerar.

Syantecarans yttre är lika förbryllande som hans handlingar. Hans armar och ben är små, och kroppen är lång, slank och ormliknande. Från huvudet till den piskliknande svansspetsen mäter han säkerligen 70 fot, men kroppens ormliknande uppbyggnad gör att han ändå inte väger mer än de lite större av Lumian. Fjällen går i färger som påminner om rubin och smaragd, och det behornade huvudet pryds av en eldröd man. Syantecaran har ett konstigt sätt att slingra sig fram genom luften i fruktansvärda hastigheter som inte påminner särskilt mycket om de andra drakarnas flygtekniker, några vingar har han alltså inte.

ClawHawk

Veteran
Vår kampanj utspelar sig omkring 2956, men händelser som har inträffat efter detta årtal enligt moduler till Eon har fortfarande inträffat. Detta är mitt sätt att undvika mörkret, men fortfarande spela i det Mundana som beskrivs i modulerna.