Nekromanti Åsikt om Codex 06

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Så nu när jag har Codex i min hand och bläddrar igenom den så är mitt första intryck att den är tjock och tung. Framsidan är inte alltför mycket att hurra för enligt mig men var inte den sämsta heller.
Sedan så kommer två sidor reklam hmmm
Innehållsföreteckning, en sida om Sin och mer reklam.
Och sedan…. Tadaaaa Den första artikeln om arketyper vilken jag måste säga var oerhört rolig, fann mig själv vara en blandning av den Övervintrande spelledaren & Gåff syntharen.
Det lilla som stod om datorspelet till Eon var rätt så onödigt och inte superintressant, hade varit kul med några nya bilder från själva spelet.
Och sedan.. Reklam och ehumm Reklam..
Ahhh En artikel om Rollspel.nu, var väl lite småintressant..
Två sidor insändare är alltid kul och man får koll på vad folk tycker och tänker i detta avlånga land.
Den korta artikeln om det beroende framkallande Magic tyckte jag var skitbra (Jag skall akta mig från att börja spela det garanterat.. Har svårt nog att hålla kvar i mina pengar.
Därefter Farbror Fantasy som var riktigt bra denna gång och en tuff Warhammer karta (mer kartor till olika spel.. alltid bra att ha).
Sedan en liten artikel om Dungeons & Dragons på enklare vis (vilken jag inte läst)
Och sedan hmm Reklan,, och Reklam.
Ahh Massor med saker till Warhammer, låter verkligen kul och skulle gärna börja spela men är en fattig rackare så jag låter bli.
Därefter en artikel om Grönland till N2, Den var kul och läsa och man fick massor av äventyrsuppslag (Vad sysslar Tyrell Black-Ice med egentligen?!)
Därefter reklam för Kyrcon IV.
Fansinspalt och Tecknade serier, tja det var småintressant må jag säga men inget som jag fastnade för. Och sedan.. Ehumm Reklam.
Recensioner för skivor och spel, intressant och alltid kul (den där Petter Nallo har riktigt bra musiksmak tycker jag /images/icons/smile.gif).. Och sedan Reklam.. och ett häfte med reklam för Eon 2, och en Magic Prislista.. bra att ha säkerligen men ack så tråkig för en icke magic spelare.
Intervjun med Neil och Terry var kul och intressant.. Även om det var mycket nonsens.. men jag gillade den skarpt.

Sedan blir det film Recensioner, och ehummm reklam.. och mer Magic.
Därefter en Artikel om Apacher som säkerligen är bra att ha om man spelar Western eller bara är en aning Indian intresserad. Jag skulle dock sett lite mer information om olika religösa riter och speciell utrustning.. (fast sådant kanske finns med i Western rollspel så att det räcker... vad vet jag, jag har inte den nya upplagan).

Sedan kommer en artikel om Rune, som var väldigt kort med tanke på att en bild från spelet fyller upp hela framsidan och massor av reklam för det finns med i tidningen.
Blaren var ovanligt kul och i färg.
Därefter en lista med Återförsäljare och en blankett där man kan få sig en liten Warhammer gubbe om man nu skulle vilja ha en sådan. Synd bara att det inte var reklam på motsatta sidan så man sluppit klippa sönder recensionen av Baldurs Gate 2.
Efter Baldurs gate blir det mer Dataspel, och sedan ännu lite mer Dataspel,,
Därefter kommer en alltför kort artikel om Kelter som gott kunde gjorts längre.

Därefter kommer en maffig kampanjkurs vilken kan vara mycket bra att ha, (även om jag tycker att den är lite väl fascinerad vid att allt skall fungera korrekt enligt fysikens lagar).
Sedan en fortsättning på Call of Cthulhu äventyret från förra numret, jag har bara gluttat på det men jag blir redan sugen på att köpta Delta Green som tillbehör till den gamla skräckklassikern.

Och därefter en liten ruta om RPGA (vilket var skönt så att deras information inte tvunget tog upp alltför stor plats i tidningen).
Artikeln om en Marknad till Eon var kul och kan säkerligen ge många idéer.

Sist men inte minst: Sista ordet.. som var kul och läsvärt.

Ja och sedan lite reklam förstås…

Så om jag skall summera det hela…
Tja.. jag tycker att allt för lite plats i tidningen ägnas åt rollspel, även om det fanns några feta och smarriga artiklar så var det alldeles för lite för min smak, då skulle lite plats kunna ha tagits ifrån dataspel och film artiklarna.
Jag tycker inte att det var för mycket reklam i detta nummer, det är fullt förståligt att en så tjock men samtidigt så billig tidning behöver annonsörer för att kunna gå runt.
Jag tyckte dock att numret var bra, bättre än det förra och tidningen verkar vara på väg åt rätt håll, bara den finslipas något.
Men som sagt mer rollspelsrelaterat material för min del.


Profeten från Norr..
Är övertygad om att Riotminds försöker frambringa
Antikrist.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,068
Location
Linköping
Re: Kelter (OT)

Därefter kommer en alltför kort artikel om Kelter som gott kunde gjorts längre.

Jag kan rekommendera just det rollspel som nämns i artikeln. Det brukar gå under just namnet ''Kelter'' och är väldigt friformigt men bra ändå (och jag brukar inte vara så förtjust i friform). Så om du kommer till LinCon försök komma med i Kelter. Tyvärr verkar den nya generationen karaktärer inte vara riktigt, riktigt lika bra.

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Illern on 2000-11-29 10:50.</EM></FONT></P>
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Ojdå...

"Därefter kommer en maffig kampanjkurs vilken kan vara mycket bra att ha, (även om jag tycker att den är lite väl fascinerad vid att allt skall fungera korrekt enligt fysikens lagar)."

Hmm, det var ju inte riktigt meningen att det skulle framstå som att jag ständigt propsar på att fysikens lagar ska gälla. Så jag tänker dementera det här och nu.

Det beror helt på spelet och spelarna hur verklighetstroget det ska vara. Som mångårig TSR-spelledare är jag van att handskas med "alternativa verklighetstolkningar" (för att vara snäll)och personligen så föredrar jag heroiska fantasyrollspel som håller sig en bra bit bort från att försöka simulera verkligheten så länge reglerna och världen är lättförstådda och enkla att använda.

Uppföljare till artikeln är på gång med lite närmare fokus på enskilda delar samt en artikel om äventyrsskapande. Så den som har åsikter om artikeln, vare sig det är ett sakfel, konstruktiv kritik, något som saknades eller vad ni nu kan komma att tänka på är välkomna med förslag.

Jag ska försöka få en reviderad version av artikeln ut på nätet, med Olas tillåtelse.

Med artikeln anser jag i alla fall ha gjort mitt för att bidra med hardcorerollspelsmaterial, vilket i senaste numret utgjorde en 25% typ.

Daniel Schenström
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Åsikt om Codex 006

Och dessuyom var recensionen av Dark Omen ganska onödig. Splet kom ju ut för ett och ett halv år sen! (tror jag)

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Re: Åsikt om Codex 006

Dark Omen recensionen kan tyckas vara onödig, men med tanke på att det var ett mycket bra spel och är fortfarande ett bra spel, dessutom att recensionen tog upp endast en liten del i tidningen. Detta gjordes bl.a för er som är sugna på ett av dom få bra Warhammer datorspelen.

Och spelet släpptes 1998.

Karl Nilsson
Skribent, Codex
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Åsikt om Codex 006

men spelet var svårt och hade urkass grafik om man inte hade VoodooSuperDuperUltraGeeforcemillenium2000 grafik kort

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 
Top