Nekromanti Åter till ämnet! (pretotråd)

Tell

Hero
För ett par år sedan föregick det diskussioner på detta forum om exepelvis vad skräck är. Jag hade ingen användare då, men läste med intresse.
Alla ni som bidrog då har knappast blivit mindre erfarna med åren. Alla ni som kommit till har förmodligen goda tankar och utmaningar.
Den här tråden är ett förslag till åteerinstiftande av och försök till besvarande av frågorna

VAD ÄR SKRÄCK
VILKEN FORM AV SKRÄCK ÄR EFFEKTIVAST

och
HUR "ÖVERNATURLIG" BÖR SKRÄCK VARA

NB: Jag föredrar fräsha saker framför kylskåpsmat, och ber därför att ni som deltagit i dessa samtal tidigare tänker över alla era åsikter en gång till.

Rising

Vila i frid
VAD ÄR SKRÄCK
Dels kan vi rygga tillbaka från yttre intryck:
Chockeffekter, äckel, vissa ljud och uppstakade rytmer som får oss att rysa eller som gör oss obehagliga till mods. Det här är kroppslig skräck; vi reagerar reflexivt.

...och dels kan vi skrämma oss själva:
Genom att bygga upp stämningar och antyda saker så kan man leka med publikens fantasi, beslutsångest och förväntansförmåga. De kommer själva att hitta på allt det läskiga. Det här är psykologisk skräck; vi använder vårt medvetande.

VILKEN FORM AV SKRÄCK ÄR EFFEKTIVAS
Det är lätt att bli snobbig och mena att den psykologiska skräcken är så mycket finare än den andra att man låter bli all kroppslig skräck. Det tror jag inte alltid är så klokt. En kombination är nog att föredra, men generellt sett så tycker jag ändå att det är förväntansskräcken som måste bära upp skräckäventyren.

Generellt sett så tycker jag att det som kännetecknar god skräck (men det här gäller för många andra berättelser också) är att den pendlar över gränsen till vad man kan relatera till. Riktig, enkel alldaglig vardaglighet som övergår till något främmande, obehagligt och ofattbart. Jag tror inte att det handlar om "övernaturlighet" i sig, dock. En film som "Liftaren" visar att vardagen kan brytas av en helt naturlig människa.

Motsatsen till att "pendla över gränsen" till det man kan relatera till, det är att stå bergfast över gränsen, och det är vad stilistiska berättelser gör, som spaghettiwestern, Harryhaussen-matiné, Hongkongaction, Noirdeckare osv. När folk är lite hårdare, ballare, godare, coolare, dygdigare eller mer wizecrackande än vad som är naturligt, fast ändå på ett sätt som vi i publiken kan ta för givet, då utspelar sig liksom berättelsen i ett ingenmansland mellan det vardagliga och det förvånande. Det är ett jättebra område att vistas i för actionkomedier och matinéäventyr, men jag tror att det är olämpligt för skräck.

Storstadssamurajen i Kult tycker jag exempelvis är en sån där person som verkar hämtad från ett stilistiskt universum, en hårding, och jag får honom helt enkelt inte att fungera på ett läskigt sätt. Man skulle kanske kunna tro att det vore lika illa med femme fatalen och den desillusionerade detektiven, men i mina ögon har de bara namnen gemensamt med noirstereotyperna med samma namn. Läser man om Harry Shephard i Kultboken så märker man att han inte har mycket med Noirgenrens kallhamrade detektiver att göra, utan är den typen av trasiga, vardagliga karaktärer som vi enklare kan relatera till.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
<center>
</center>

Det där är skräck...

Jag tänkte inte skriva något helt seriöst och välstrukturerat inlägg men några saker skulle jag vilja ta upp:

Marinsoldaten i Doom - han är fan kokt i bajs. Det är skräck. Liksom, ensam på mars, portarna till helvetet öppnas. Amerikanska soldater har ett uttryck för det där - FUBAR (jag skulle för övrigt vilja skriva ett rollspel med titeln FUBAR).

Ripley i första Alien-rullen. Otäckt. AVP - inte alls otäck, bara cool.

Jag var nere i en riktig dungeon i förra veckan. Det var mycket läskigare än det framstår i D&D. "Mörker" får en helt ny innebörd. Jag kommer aldrig få mina spelare att förstå hur läskiga underjordiska gångar är, aldrig.

Såg Event Horizon igår, den var läskig.

- Vulf

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
[ANT]

Oskar Fredriksborg, på Rindö med andra ord.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Där har jag också varit!

Fast säg inget till militärpolisen, för då kastar de ut mig ur landet. :gremlaugh:

M.

Lindenius

Swashbuckler
Helst ska man inte riktigt fatta vidden av hur "konstigt" någonting är. Typ om rollpersonerna är med om en fenomen X och sedan, en lagom stund senare, antyds det i ett brev eller en bok vad Fenomen X egentligen för något uhyggligt läskigt/skuvat/nihajargrejen.

Fast ännu bättre blir det förstås tvärt om när man får reda på fenomen X och sedan stöter på symtom av detta senare. Ett bra exempel är Blair Witch Project när de tre personerna får reda på/berättar (kommer ej ihåg vilket) att ett av barnen vingades stå med ansiktet vänt mot hörnet vilket sedan koplas ihop med slutet när en av personer skymtas stående med ansiktet vänt mot väggen. Crrrepy – om Erik själv får välja. :gremshocked:

//erik. byta blöja, göra välling, mata barn, natta alla tre

Jaggernaut

Hero
Grottor [OT]

Jag var nere i en riktig dungeon i förra veckan. Det var mycket läskigare än det framstår i D&D. "Mörker" får en helt ny innebörd. Jag kommer aldrig få mina spelare att förstå hur läskiga underjordiska gångar är, aldrig.

Har själv varit ute och klättrat lite i grottor och då det är mörkt, trångt (så trångt att man är väldigt osäker på att man kan ta sig igenom passagen och man har ingen möjlighet att ta sig tillbaka samma väg), brant, kallt och vått (blött och jävligt var det, vilket gör att det är halkigt) blir det lite nervöst.

/Jaggernaut grottklättraren

Johan K

Gammal & dryg
VAD ÄR SKRÄCK
Det man blir rädd av ??? :gremgrin:
Närå, jag tror att skräck är nått högst subtilt, finns många saker som man kan bli rädd för. Så jag tror att det är något högst personligt... Tror inte att man kan sätta något finger på at det där är skräck..

VILKEN FORM AV SKRÄCK ÄR EFFEKTIVAST
Jag gillar sådan skräck som inte synns, men gör sig påmind vart man än är... Det som inte synns, men finns å´det jäkligaste. Sådan skräck är kul !!

Inte alls mycket, enligt min mening...Jag är övertygad om att ens fanatsi räcker långt !! Oftast så räcker verkligheten långt !!

Mouja

Hero
Ett exempel på vad jag anser är bra och dålig skräck.. allting utspelade sig i samma scenario. Vi lirade Kult, minns inte vad uppdraget hette - å andra sidan var det säkert snubben som gjort det själv med så namnet spelar ingen roll.

Det börjar ganska lugnt med smått psykologisk skräck och fortsatte så rätt länge, vi fick inget ansikte att sätta på skräcken. Vi hade inte den blekaste aning om vad som egentligen hände och kunde inte göra någonting för att stoppa det.

Snart fick vi ett ansikte som vi kunde ansluta till paranoian, då förstod vi att det inte bara var vi - utan att det faktiskt var någonting annat. Det var inte mänskligt dock, vilket gjorde det mycket mer spännande och skrämmande.
Eftersom en av rollpersonerna var en polis med tjänstevapen så skjöt han mot denne.. sak.. vilken flydde ut i natten.

Men snart började det spåra ut.. efter lite små händelser så slutade det med att vi hamnade i ett paralellt universum med robotar och skit.. där vart det dåligt.. Men innan dess var det riktigt bra.