Nekromanti Återberättning och äventyret.

Marcus J

Hero
Nu ska jag väl länka till den tråd som min i princip baseras på.

Nu över till mina egna tankar, som ni som läser länken ovan snabbt kommer märka är starkt influerade av den:

Äventyret (som jag väljer att kalla det, byt ut mot valfri term du gillar om det sticker i ögonen.) är det som utespelas under rollspelsmötet. Om jag skulle berätta för någon om vad som hände på förra spelmötet så berättar jag inte äventyret. Jag kommer automagiskt och utan att egentligen tänka på det lägga tonvikt på de sakerna som jag tycker är intressanta och därmed få det att verka som om att spelet cirklade runt de sakerna.

Detta tror jag kan vara ett ganska bra verktyg för att få reda på vad en spelare tyckte var viktigt i den föregående sessionen, och jag planerar att använda det under kommande sessioner. Då kommer jag helt enkelt att börja med att be spelarna att återberätta föregånde session, en efter en. Vad de lägger tonvikten på säger mycket om vad de tyckte var viktigt.

Så över till det som ska disskuteras:

Är detta sant? Funkar det så?

/marcus

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Är detta sant? Funkar det så?"

Ja, det tror jag. Men det medför inte nödvändigtvis att spelledarens jobb blir lättare (om man nu har en sådan), i alla fall inte om man har en heterogen grupp. Och det är inte något som kan lösa andra praktiska problem som till exempel stor spelargrupp. Men jag tycker att det är ett bra grepp, kanske behöver man inte låta alla spelare komma till tals varje gång utan låta två personer återberätta föregående spelmöte, notera deras åsikter och låta dagens spelmöte handla lite mer om dem om det är möjligt. Inför nästa spelmöte kan två andra spelare få komma till tals och så vidare.

Marcus J

Hero
Det känns nästan som ett bättre grepp att låta det cirkulera runt, dels för att man då får fokus på nya spelare varje spelmöte och dels så går det snabbare.

Får fundera vidare på detta.

/marcus