Nekromanti Återigen ett julklapp

Flurtis

Hero
Funderar på att köpa en ny Fantasy bok till tjejen i julklapp. Något tips? Gärna mycket romantiska intriger och svek typ sådant dravel :gremgrin:. En bok som fokuserar mer på olika kärleks relationer än krig och våld.

Helst översatt till svenska.

//Flurtis

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hur gammal är din tjej? [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Troberg

Sinister eater
Stephen Donaldsons serie "Mordant's Need" är mestadels intriger och sånt, med en skaplig mängd romans. Det handlar mer om "Vad händer? Varför händer det? Vad händer egentligen? Varför händer det som egentligen händer?" än om "Vem slår vem?".

Det är också en fantasybok som kan läsas med behållning även om man inte har en gedigen fantasybakgrundskännedom.

Lite irriterande om du ska köpa den på svenska är att den på engelska var två böcker, men på svenska delades de upp i fyra (och därmed dubblade priset...).

Vill du ha lite mörkare fantasy så finns Storm Constantine, tex 'Calenture', 'Burying the shadow', 'Sign for the sacred' eller 'Grigori'-trilogin. Underbart språk och böcker skrivna med nästan matematisk precision i handlingen. Påminner mig lite om en modern Poe. Ofta lite mer vågade i tema (inte då nödvändigtvis sexuellt vågade). Mig veterligt är hon inte översatt. Dessutom är hon pytteliten och har en jättestor motorcykel, det är ballt.

Arfert

Facit
Raymond E. Feist & Janny Wurts böcker i serien "Imperiets dotter".. en spinoffserie på riftwar/magician-trilogin, och egentligen bättre än originalet. Och en fantasyvärld som lätt inspirerats av japan, kina och korea. Mycket heder, lönnmord och palatsintriger.

Är sex böcker totalt (tre på engelska, men de delades av nån anledning i översättningen).

1. Maras list
2. Maras hämnd

3. Barbaren
4. Kaos

5. Magi
6. Det förbjudna

(sjukt ostiga svenska titlar, för övrigt... nån på svenska förlaget hade kass fantasi, men låt dig inte avskräckas av det)

Läser hon på engelska så köp det istället.

Foggmock

Myrmidon
Terry Pratchett - Monstrous regiment. Passar nog tjejer bra, om jag får uttrycka mig sexistiskt. Riktigt välskriven bok också, och en bra glimt in i Skivvärlden.

Fogge - snart klar med Men at arms. Gud, varför började jag inte läsa Pratchett tidigare? :gremgrin:

magoo

Hero
Ursula K LeGuins Övärlden-fipplogi är kalas.

Annars vill jag gärna att föer ska läsa Jonathan Strange & Mr Norell av Susanna Clarke, men den är rätt mastig om man är nybörjare.

Daniel Andersson

Swordsman
Det var ett tag sedan jag läste fantasy, men några jag gillade, som kanske kan passa är:
* Katherine Kerrs böcker om Deverry. Det var många år sedan jag läste dessa, men jag minns att jag gillade dem.
* Gene Wolfe: Den nya solens bok (Torterarens skugga, Medlarens klo, Liktorns svärd ...) Det var ännu längre sedan jag läste dem, men jag minns att jag blev helt uppslukad.
* Bertil Mårtenssons trilogi Maktens vägar (Vägen bort, Vägen tillbaka och vägen ut), han har också skrivit två charmiga böcker som också räknas som fantasy: Deral Bågskytt och Vingmästarens dotter. Dessa böcker har jag läst flera gånger, och jag tycker de är mycket bra.

Sedan kan jag ju hålla med om Jonathan Strange & Mr Norrell, av Susanna Clarke, är en väldigt bra bok, men kanske inte i alla stycken väldigt lättillgänglig.

/Daniel