Nekromanti Återigen (kampanjvärld)

Archer

Swashbuckler
Har en gång för cirka 1.5 år sedan eller så skrivit och frågat detta tidigare. Dock har jag glömt allt då spelandet har legat på extremt låg nivå. Förutom att ha spelat D&D med infon ifrån de tre core böckerna, och spelat i ett område där jag mestadels har skapat en egen värld, till att nu börja spela med Midnights Eredane, har jag kommit fram tilll att jag skulle vilja ha en till kampanjvärld till D&D, för en framtida kampanj. Dock vet jag allt för lite om de olika världarna, så skulle uppskatta lite information om följande;

- Forgotten Realms.
- Greyhawk.
- Kalamar.
- Dragonlance.
- Scarred Lands.
- Iron Kingdoms.
- Övriga förslag.

Vet lite om FR och Greyhawk genom olika datorspel, och små bitar om information man snappat upp genom åren. Men det är inte så att jag känner att jag har en tillräckligt grundläggande bild av kampanjvärldarna för att kunna basera mitt val på den informationen.

Krille

Super Moderator
"Kalmar."

Det enda jag vet om den världen är att Öland börjar där. Och att en klase folk på forumet bor där. Annars lär det vara rätt trist. :gremwink:

Shaggy

Swordsman
Det skulle kanske underlätta om du istället kunde berätta vad du är ute efter?

Jämfört med FR är Greyhawk lite mer klassisk, Tolkien-aktig fantasy. Världen känns något mer solid och trovärdig. Ondskan gestaltas oftare i form av rasism istället för monster med stora tänder. Å andra sidan finns det betydligt mycket mer material till FR; bland annat stämningsfulla beskrivningar av mer småskaliga platser och områden, vilket jag tycker att det är ont om till Greyhawk.

Jag gillar att Scarred Lands har adopterat grekernas tanke om en maktkamp mellan gudar och titaner. Gudarna har besegrat och avsatt de äldre titanerna vilka tidigare härskade över världen (med undantag för en titan, Denev, som bytte sida under kriget och förenade sig med gudarna). Titanerna är dock inte döda utan utövar fortfarande ett visst inflytande över världen. Clerics är gudarnas tjänare bland de dödliga och får sin magi från dem, medan druids på motsvarande sätt är titanernas. Någon större kärlek mellan dessa grupper råder därför inte. (Denev har dock både clerics och druids har jag för mig?)

Någon annan kan antagligen ge ett mer utförligt svar...

anth

Vetefan
FR - high fantasy (personligen tycker jag att det för mycket magi), finns mycket material

GH - "normal" fantasy nivå, dock finns det inte så mycket material, corebooks tar upp gudarna, så gör även deities och demigods, tillbehör är living greyhawk gazetter och "splatbooks" (Defenders of the Faith, Tome and Blood etc).
Tanken var att Greyhawk skulle fortsätta utvecklas i "Living Greyhawk" som sköts av RPGA.

Kalamar/Scarred Lands/Iron Kingdoms - Har inte spelat dem, men Scarred Land verkar vara low fantasy (som jag är intresserad av)

DL - en "nygammal" kampanj med många drakar.

Övriga förslag - Midnight, tänk dig sagan om ringen, men att Sauron fått tag på ringen. En värld där ondskan segrat och man kämpar som en god rebell.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svårt läge

Svårt läge, som jag brukar säga. Det är svårt att sammanfatta världar på ett vettigt sätt, tycker jag. Det jag kan ge är följande:

Forgotten Realms = High Fantasy. Mycket magi, mycket info. Forgotten Realms Campaign Setting är en väldigt bra grundbok.
Greyhawk = Standard D&D-fantasy. En av ursprungsvärldarna. Living Greyhawk Gazetteer är en bra bok.
Kalamar = Påstår sig vara "realistisk" fantasy. Har en massa info om kulturerna. Har flera bra böcker, som tillsammans ger ett gott intryck (Atlas, Player's guide och Kingdoms of Kalamar, till exempel).
Dragonlance = En speciell värld, där drakar spelar en stor roll. Svår att sammanfatta... jag skulle kalla den mer "intim" än de andra världarna, mer nära så att säga. Den är inte så stor som de andra, och rollpersonerna kommer nära händelser som kan påverka hela världen. Dragonlance Campaign Setting är en bra bok.
Scarred Lands = De mest oortodoxa världen av de du nämner. WFRP-känsla i många delar, vilket jag gillar, men också en känsla av grekiskt drama, och skräck, samtidigt. Finns många bra böcker med regler, och två hårdinbundna kampanjböcker och flera mjukinbundna böcker som detaljerar speciella platser. En av mina favoritvärldar.
Iron Kingdoms = Steampunk. Snyggt illustrerad. Har en snygg monsterbok, men den är stört omöjlig att få tag på i Sverige. Har potential men inte mycket mer, eftersom det knappt kommit ut några böcker förutom Monsternomicon och Witchfire-trilogin.

Snart kommer Conan (ja, efter nyår) och den blir nog cool efter vad jag har sett.

M.

Archer

Swashbuckler
Re: Svårt läge

Tackar för svaret. Som du skriver är det ett svårt läge att beskriva kampanjvärldar kortfattat. Det är hyffsat svårt att besluta sig för en kampanjvärld med. Men jag letar efter något som kan tippa mig i en viss riktning.
Scarred Lands låter ju faktiskt intressant. Allt som ger WFRP känsla tenderar jag att gilla. Så jag har lite frågor angående den settingen;
- Vilka raser finns det? (spelbara primärt).
- Det är endast mytologin som tagit något från historiska grekland?
- Vad är nivån på magi? är den extremt ovanlig, eller kan man köpa ett +3 longsword i närmaste ye'old magic-shop?
- Använder settingen core classes? eller har den egna (gradvis eller helt)?
- Används standard magisystem, eller är det eget?

Luna_Luciferi

Veteran
Jag höll verkligen på att sätta kaffet i min vrångstrupe när jag hörde talas om Kalamar första gången... Tendenser till att alltid läsa de som Kalmar numer... och då känns de plötsligen mycket... häftigare när man nu bor här :gremwink:

Storuggla

Champion
Giddar du WFRP...

... glo på Iron Kingdoms, i alla fall de första äventyren som finns till den settingen. Ett tips, liksom.

Storuggla, kokar te

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Scarred Lands

OBS! Detta är min uppfattning av Scarred Lands. Den baserar sig på att ha läst flera av böckerna, men det var en stund sedan, och det har kommit en hel del efter det som jag inte har läst.

Scarred Land är en värld där gudarna har gjort uppror mot sina skapare, titanerna. De utkämpade titankriget, och där varje titan föll har världen påverkats på de mest fruktansvärda sätt (ungefär som kaos i WFRP). Detta har medfört att hela raser förvridits till nya mutationer, och hemska varelser har dykt upp från världens forntid. Det finns platser som är helt normala, men det finns platser som är helt bisarra och förvridna. Det är en blandning av high fantasy och low fantasy på samma gång.

1. Du kan spela alla olika standardraser, men de har lite olika varianter. Det finns ingen regelbok som säger "de här raserna finns", utan man tar helt enkelt PH:n och använder den till alla olika moduler som finns... men, se även punkt 4.

2. Tja, det finns väl lite monster och sånt, känslan är typ från den grekiska mytologin, fast det är inte den grekiska mytologin. Hmmm... det känns som en helt unik värld, men vissa temata är bekanta, om man säger så.

3. Magin är extremt vanlig. Och väldigt ovanlig. Alltså, magin som förvandlande kraft, och som korrumperande makt, och som allmän jobbig grej, är vanlig. Gudomlig magi har ju påverkar allt, till och med goegrafin, och gett upphov till en massa nya spännande saker. Men det går inte att knata in i en butik och köpa +3-svärd. Sån kontroll har man inte över magin i den världen. Det är det som påminner om WFRP... det och skaven... ursäkta... slitheren, alltså råttmännen!

4. Den använder core classes, och har en massa egna prestige classes. Men... SSS har också gett ut egna böcker till alla core classes, som jag inte har tittat i ännu. Där utvecklar man nog och anpassar reglerna till Scarred Lands.

5. De använder standardregler för D&D. Deras första produkter var menade att sömlöst kunna användas med D&D, och den filosofin har de följt. Hmmm... faktiskt är det nog därför det är så bra, och så användbara grejer de gör. De vill inte förändra för mycket, de vill göra mer av allt som är kul och coolt. Så man måste verkligen ha PH och DMG för att kunna spela Scarred Lands.

Själv gillar jag deras monsterböcker. Om du vill ha en intrduktion till världen kan du köpa Creatur Collection I eller II, de innehåller en kort presentation av Scarred Lands, OCH en massa bra monster man kan använda i en vanlig D&D-kampanj om man nu inte skulle gilla Scarred Lands.

M.

Storuggla

Champion
Dikt och förbannad lögn!

"1. Du kan spela alla olika standardraser, men de har lite olika varianter. Det finns ingen regelbok som säger "de här raserna finns", utan man tar helt enkelt PH:n och använder den till alla olika moduler som finns..."

Man kan inte spela gnom! :gremshocked:

Storuggla, första man kollar juh

anth

Vetefan
Mera övrigt

Jag kom på ett par till:
Ravenloft (blandning mellan fantasy och skräck)
Arcana Unearthed / Diamond Throne (en annorlunda värld, Monte Cook har faktiskt lyckats skapa en känsla av att det INTE är DnD)

Archer

Swashbuckler
Re: Mera övrigt

Ravenloft verkar lite för mycket vampyjier och skjäck för min del... :zeppelinare: (åtminstonde enligt den lilla del av infon jag har fått).

Edit: Mest Vampyjir som jag har något mot....

Diamond Throne, får söka info...