Nu är ju inte mitt DnD samma som andra DnD alla gånger har jag märkt =), men ett par punkter som jag skulle tycka vore viktiga:
1. Låt "hjältarna" (dvs huvudpersonerna) vara av en ordentlig level redan från start. Eller, om man vill börja från början, låt dem vara nybörjare i en prolog för att etablera motivation eller nått, och hoppa sedan några år frammåt till när de kommit upp sig i level. Hur som helst tycker jag att de under filmens huvudsakliga handling skall vara hårda och kompetenta. Möjligen med nån comic relief-karaktär som är betydligt lägre level (på metanivå, alltså), som gärna kan dö en blodig död. Beror på om man vill ha en komisk underton i filmen eller ej.
2. Även om jag vet att de flesta tycker att DnD ska vara episk som fan, så skulle jag försöka hålla nere de episka elementen lite. Detta egentligen enbart av budgetskäl: lägg budget på riktigt coola kostymer och bra dekor, over the top-dekor, samt typ en sjukt episk slutkläm! Jag tänker mig att en bra story, som också känns rätt klassisk, är att huvudpersonern blir blåsta på belöningen för något episk quest, och att de ger sig efter den som blåste dem. Detta kan i slutet visa sig vara en drake, för en episk slutfight.
3. Mindre "goofy" humor och mer brutal, nattsvart humor! I synnerhet mer galghumor! Överlag skulle jag nog vilja ha mer av en "devil may care"-attidyd, i alla fall från hjältarna.
4. Just för att komma bort från LotR: skippa den klassiska människa, människa, dvärg och alv-sammansättningen. Släng in en half-orc och något annat skönt som en tiefling eller dragonborn eller vad som helst.
5. Och för att ära DnD 5th lite skulle jag också köra på att alla klasser hade någon av de magiska underklasserna. Magikern kommer så klart vara överlägsen på magi, men låt även krigaren och tjuven ha lite coola och tematiska besvärjelser i rockärmen.
6. Diversifiera befolkningen: inte bara hudfärg och kön, utan blanda hej villt mellan alla "spelbara" folkslag. Max hälften av alla statister man ser i bakgrunden borde få vara människor överhuvudtaget. Resten borde vara "andra saker". Undantaget om det är tematiska situationer som "nere i vättehålan", så klart.