Nekromanti Återintroducera folk till hobbyn

chrull

Stockholm Kartell
Har en grupp folk som jag spelade rollspel med för 10-14 år sedan som är sugna på att komma igång igen och då måste man ju ställa upp. Frågan är vad man ska spelleda.
Tidigare har de spelat svenska BRP-spel, en del VtM, lite ADnD, DnD3, CP2020, Neotech och några katastrofala omgångar Eon.
Eftersom alla är upptagna med annat så är det ingen som är sugen på att spela något särskilt regeltungt (de är nog inte särskilt intresserade av att välja bland 1000 feats i Pathfinder tex) och jag tvivlar på att någon är intresserad av att spela tight psykologisk skräck eller något annat som kräver mycket av spelarna för att vara kul (jag tänker tex på AW här).

Så vad skulle ni rekommendera för system/äventyr till en liten grupp som inte varit närheten av hobbyn på ett bra tag?

anth

Vetefan
OSR såklart!

(alternativt Fantasy! om de inte är allergiska mot tärningspölar. :gremsmile: )

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
OSR såklart!

Jag funderade på F!, men är själv lite pöl-allergiker.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
弾幕 said:
anth said:
OSR såklart!

Jag funderade på F!, men är själv lite pöl-allergiker.
Välj det spel som du allra helst vill spelleda just nu. Som du tycker är riktigt coolt. Vilket är det?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom de spelat CD2020 ska de såklart speltesta Rotsystem! Fast du gillade inte pölar...

Eller så kör du lite Null State med dem; brukar funka med folk som vill ha lite fart och fläkt och inte joxa så mycket med regler. Kräver inte så mycket investering av spelarna, eller av SL för den delen.

Bassejr

Hero
Nostalgi-spela typ... Mutant? Eller nån äldre DoD upplaga? Eller om dom är coola med VtM, men som sagt... pölar...

Det beror väl på om du vill, som sagt, nostalgispela, eller om du vill introducera dem till var hobbbyn är Nu. Om du vill visa dem vart hobbyn är Nu, skulle jag rekomendera typ Runequest, Savage Worlds, Pathfinder, eller Null State, förutsatt att spelgruppen inte har allt för svårt med regeltunga spel i de tre förstnämnda spelen.
Null State är ju bra om ni inte bara är allergiska mot tärningspölar, utan också allergiska mot mycket regler.

chrull

Stockholm Kartell
Björn Wärmedal said:
Välj det spel som du allra helst vill spelleda just nu. Som du tycker är riktigt coolt. Vilket är det?
Det är typ 15 olika spel. Lite därför jag ställer frågan :gremsmile:

krank said:
Eftersom de spelat CD2020 ska de såklart speltesta Rotsystem! Fast du gillade inte pölar...

Eller så kör du lite Null State med dem; brukar funka med folk som vill ha lite fart och fläkt och inte joxa så mycket med regler. Kräver inte så mycket investering av spelarna, eller av SL för den delen.
Vi har så olika åsikter om det mesta, så jag har inte koll på dina spel. Rotsystem skulle kunna vara intressant, finns det regler ute att läsa?

Bassejr said:
Nostalgi-spela typ... Mutant? Eller nån äldre DoD upplaga? Eller om dom är coola med VtM, men som sagt... pölar...

Det beror väl på om du vill, som sagt, nostalgispela, eller om du vill introducera dem till var hobbbyn är Nu. Om du vill visa dem vart hobbyn är Nu, skulle jag rekomendera typ Runequest, Savage Worlds, Pathfinder, eller Null State, förutsatt att spelgruppen inte har allt för svårt med regeltunga spel i de tre förstnämnda spelen.
Null State är ju bra om ni inte bara är allergiska mot tärningspölar, utan också allergiska mot mycket regler.
Jag tror jag är mer intresserad av att ta med dem in i nutid (även om det skulle vara OSR), i alla fall som första försök. Om det inte gillas kan jag titta på lite nostalgispelande.

krank

弾幕 said:
Vi har så olika åsikter om det mesta, så jag har inte koll på dina spel. Rotsystem skulle kunna vara intressant, finns det regler ute att läsa?
Här är länken till speltestdokumentet. I det finns sammanfattning av världen + länkar till alla regler. Scrolla ner en bit om du bara vill åt reglerna.

De är ganska enkla.

Arfert

Facit
Funderar på om man kanske skulle kunna modda F! till 2-3 tärningar, och sedan leka med andra bonusar... hmmm.

Eksem

Champion
Det enda är väl att Whitehack är så open ended i hur Groups och Miracles fungerar, jag tänker mig att man kanske vill ha lite mer rigida saker att luta sig på när man inte spelat på ett decennium? Eller är det kanske tvärt om, att det är en fördel? I alla fall värt att överväga.

chrull

Stockholm Kartell
Fiktionslek said:
Whitehack :gremsmile:
Med tanke på recensionerna du fått så skulle det inte bara en omöjlighet, men jag har ett ospelat Lotfp hemma, så blir det OSR så blir det nog det. I alla fall till en början...

Arfert

Facit
Dragon Warriors eller Saga, kanske? Passar BRP-folk. Eller varför inte "nya" Magic World?

弾幕 said:
Har en grupp folk som jag spelade rollspel med för 10-14 år sedan som är sugna på att komma igång igen och då måste man ju ställa upp. Frågan är vad man ska spelleda.
Tidigare har de spelat svenska BRP-spel, en del VtM, lite ADnD, DnD3, CP2020, Neotech och några katastrofala omgångar Eon.
Eftersom alla är upptagna med annat så är det ingen som är sugen på att spela något särskilt regeltungt (de är nog inte särskilt intresserade av att välja bland 1000 feats i Pathfinder tex) och jag tvivlar på att någon är intresserad av att spela tight psykologisk skräck eller något annat som kräver mycket av spelarna för att vara kul (jag tänker tex på AW här).

Så vad skulle ni rekommendera för system/äventyr till en liten grupp som inte varit närheten av hobbyn på ett bra tag?
Spelet om Morwhayle! Ok, ni får visserligen vänta några veckor innan det kommer ut, men det är ett perfekt "kom-igång-och-lira-snabbt-spel". :gremsmile:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
I min erfarenhet finns det nästan alltid en generell förståelse av vad mainstreamfantasy ("dvärg", "eldboll", "krigare" etc.) innebär i gruppen. Man har sett det i rollspel, datorspel, brädspel, litteratur och film. Jag tror det är mycket enklare spela med detta än att läsa in hundratals sidor från nåt annat spel – och det innan man ens kommer till äventyret. T.ex. är det inte så jäkla lätt att spela en cleric i en retro-klon, för då ska du läsa en massa besvärjelser.

Jag tänker att trådskaparens spelgrupp har tidigare erfarenheter som gör Whitehack till ett bra val, i synnerhet som det är så kort.

Hälsar

Christian

krank

Fiktionslek said:
I min erfarenhet finns det nästan alltid en generell förståelse av vad mainstreamfantasy ("dvärg", "eldboll", "krigare" etc.) innebär i gruppen. Man har sett det i rollspel, datorspel, brädspel, litteratur och film. Jag tror det är mycket enklare spela med detta än att läsa in hundratals sidor från nåt annat spel – och det innan man ens kommer till äventyret. T.ex. är det inte så jäkla lätt att spela en cleric i en retro-klon, för då ska du läsa en massa besvärjelser.
Finns å andra sidan annat än mainstreamfantasy folk har gemensamma referensramar till. Som agentaction, till exempel. Så jag tycker det är felaktigt att ställa upp "mainstreamfantasy" och "läsa flera hundra sidor bok" som de enda två alternativen.

Arfert

Facit
Tja, kan tänka mig fler andra genrer som kanske funkar. Som agentlir, historiskt (typ musketör-pirat o.dyl.), Standard-SF (rymdskepp, robotar och laserpistoler), vilda västern, pulp-äventyrare på 30-talet (Indiana Jones m.fl.), polis-deckare... finns fler. Men de var väl de mest uppenbara från populärkulturen. Kanske kan superhjältar vara med också nuförtiden,

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tänker osökt på Jason Morningstar. Jag blev skitsur på honom en gång när han skrev i en liknande tråd på Story Games. Han tyckte att det kanske inte var så hjälpsamt att vi gav trådstartaren en lista på våra favoritspel. Så sant att jag blev lite arg och samtidigt skamsen över att ha varit med och tipsat om nåt.

Det stående rådet sedan dess: ta nåt DU gillar, din entusiasm är nog det viktigaste du kan bidra med.

Om Pathfinder är ditt naturliga svar men du är rädd att de inte skulle gilla pusslandet så kanske du kan erbjuda förgjorda rollpersoner?

krank

Arfert said:
Kanske kan superhjältar vara med också nuförtiden,
Det tycker jag definitivt; framför allt eftersom man ju knappast behöver vara begränsat till något av de officiella serierna. Allt man behöver är meningen "Det är typ vår värld fast några, inklusive, ni fyra, har superkrafter..." och sen behövs nog inte så mycket mer. Eller ja, något bra regelsystem då, såklart, men inte vad gäller förförståelse.

Öht tror jag mycket på settings som är "som nu idag men...". Harry Potter-grejs till exempel. "Det är som idag men det finns magi". Nästan allt spelarna behöver veta har de redan med sig som nutida moderna människor.