Nekromanti Återkommande SLPS – konsekvenser också

Jaggernaut

Hero
Använder ni sånt? Varför, varför inte?

Ehm…inte bara för samma rollpersoner utan även för andra. Ett exempel: En rollpersongrupp reser genom en stad i ett äventyr som spelas, eller så kanske äventyret utspelar sig i staden, och de träffar en intressant filur till spelledarperson. En annan gång med andra rollpersoner som också av något mystiskt skäl befinner sig i den staden så träffar de den här personen.

Med konsekvenser menar jag händelser som rollpersoner råkat ut för som borde ha förändrat tillvaron i omgivningen, sådana borde det ju finnas gott om. Exempel: rollpersonerna startar ett upplopp eller något liknande i en stad och nästa gång rollpersonerna kommer dit, inte nödvändigtvis samma rollpersoner, så har man förbjudit folk att bära vapen i staden, givetvis med undantag för adeln, eller liknande, & vakter.

Ja ni förstår kanske vad jag menar.

Det finns ju både för och nackdelar med att använda sig av sådant. En nackdel kan ju vara att spelarna vet mer om slp:n än vad de borde, eller vad deras rollpersoner borde. Det finns ju sådana spelare som kan hantera sådant och sådana som inte kan det så hur allvarlig nackdelen är varierar.

En fördel jag ser med det hela är att spelvärlden känns mer levande, åtminstone tycker jag så. Spelarna känner igen något, inte bara byggnader, monument och sådant, utan även personer. Tillvaron får gärna ha förändrats lite för personen så känner spelarna att det händer saker i världen förutom just där de råkar befinna sig, det kan ju till och med vara så att tillvaron för personen ifråga har förändrats på grund av hur spelarna agerade förra gången de spelade i staden. Det kan lätt bli så att världen, känns det som ibland, står helt stilla förutom där just rollpersonerna befinner sig för tillfället, som exempel att allt är likadant då man återvänder till en plats där man varit förut, inget har förändrats än fast det borde ha gjort det.

Med konsekvenser så ser jag samma fördel som med återkommande spelledarpersoner – stället har förändrats sedan senaste gången spelarna spelade där, spelvärlden lever tydligen och det kan vara lite roligt att se att ens egna handlingar faktiskt påverkar spelvärlden mer än bara för stunden då äventyret utspelar sig. Kanske kan detta till och med få spelarna att tänka sig för innan det gör något för stort och radikalt, för ifall de gör det så kanske platsen förändrats till något som de inte gillar nästa gång de kommer dit – detta kan även vara till en nackdel. Men egentligen så tror jag inte sådana tankebanor kommer att stoppa rollpersonerna , spelarna, ändå.

Samma nackdel som med återkommande slp:s ser jag även här än fast den inte lika påtaglig. Det påverkar ju egentligen inte så mycket om att spelarna vet om vad som hänt här om man nu inte bygger ett äventyr runt det hela, vilket kanske inte är det smartaste man kan göra. Fast det borde fungera om man tänker igenom det noga.

Nu, då jag skrev det här inlägget, hade jag mest i tanke på att andra rollpersoner än just de som träffat en speciell slp eller råkat ut för en händelse möter slp:n eller ser konsekvenserna av händelsen. Sedan så utgick jag också ifrån att slp:n ifråga är ens eget påfund, inte en slp som skapats av spelskaparna – känner spelarna till dessa så förväntar de sig att denne ska befinna sig där det står att denne befinner sig.

Är det några för- och nackdelar utöver de som jag tagit upp som ni erfarit. Har ni några exempel på återkommande spelledarpersoner eller konsekvenser av händelser som stötts på senare i spelet av andra rollpersoner.

Bara för att föregå med gott exempel drar jag de få av dessa ting som jag använt i mitt spelledande.

Spelledarpersoner:

Horrabin: Den störste tjuvledaren i en stad, starkt inspirerad av Horrabin (!?) från Anubisportarna. Han har funnits kvar i staden då andra rollpersoner än de första som råkat ut för honom kom till staden.

Kaeljaal: En uråldrig lisch & häxmästare som figurerat lite här och var i mitt spelledande. Dock under olika namn och utseenden och inte under sitt riktiga namn någon gång än, tänker inte utveckla mer än så faktiskt. Ett som är säkert är att han kommer att dyka upp igen och någon gång till och med under sitt riktiga namn, så [mina spelare] tar er i akt om ni hör detta namn…SPRING! Mwuhahaha!

Händelser:

Spoiler för Gylf draken
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Detta tänker jag låta komma som en överraskning för mina spelare.
Dödseken: En gång för länge sedan så spelade en av mina spelare en ond, här talar vi faktiskt om ondska, dödsmagiker, vad de andra spelarna spelade kommer jag inte ihåg och det är faktiskt inte relevant. På grund av nu glömda handlingar jagades de genom ett land av åtta tempelriddare. Ute på en åker så kom dessa ikapp rollpersonerna och en fruktansvärd strid utbröt, jag gillar att brodera ut :gremsmirk:, och det hela slutade med död för tempelriddarna, oväntat va. Dödsmagikern plockade fram ett packe med rep och hängde upp alla de döda tempelriddarna i en stor ek vid sidan av vägen. Nu är detta känt i hela landet och eken är känd vid namnet Dödseken och dödsmagikern omtalad som djävulen från väst, där han kom ifrån och ditt de var på väg. Nu är några andra rollpersoner på väg att resa genom landet till länderna i väst och de kommer att få höra talas om eken då de befinner sig i det området och förhoppningsvis kommer någon ihåg händelserna kring detta.
</font></td></tr></table>

Jaggernaut har tappat musten

Johan K

Gammal & dryg
Ja, jag använder slps som återkomer..
Varför ? Jo, för att det är skoj att kuna återknyta till tidigare händelser som har hänt.. Sedan om slp:na är gofda eller onda speler ingen större roll. De är minst lika intressant att använda tycker jag.
Några dirketa nackdelar tycker jag det inte finns med att ha återkomamnde slps, det enda skulle väll vara att komma ihåg vilka de är & i vilken historia som är bakom dem..

/ Johan K, nyss hemkommen från ett parti EON-spelande

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har använt mig av bägge sakerna (händelser liksom personer). Om man kollar på mitt projekt In the Dark kan man se att personer är återkommande mellan de olika kampanjerna och scenarion. Det är just för att jag föredrar bygga upp kampanjer. Dels slipper man etablera personer och platser igen, då man kan använda gamla. Även om de känner till platserna och så som spelare, gör inte deras Karaktärer det. Detta hjälper till att snabbt skapa en stämning i deras huvud, istället för attm an måste lägga massor av tid för att etablera den. Visst blir det en balansgång och man bör inte helt återanvända saker till dö-dagar för då tröttnar spelarna till slut.

Men angående konsekvenser och så finns det en händelse som jag är rätt nöjd med. Det finns en person i In the Dark som kallas för Darcy Ward. Hon brukar röka ett par slags cigaretter som ger de som röker dem vissa bisarra förändringar. Spelarna har träffat henne med olika Karaktärer ett flertal gånger och känner till henne rätt väl (och vet att frukta henne).

Nu spelledde jag ett scenario i Western-era och där de mötte Darcy igen. De kände inte igen henne för hon var fängslad. De valde att befriade henne i tron om att det var gott. Det hela slutade med att en av Karaktärerna bjöd henne på en cigarett efteråt för att hon skulle lugna sig. Då hon började röka den lade jag till mig med samma manér som jag brukade använda för Darcy, vilket fick spelarna att inse vem flickan framför dem egentligen var. Så plötsligt hade spelarna skapat ett av signaturmärkena för en av deras främsta nemesis. Det är svårt att få till, men minerna på deras ansikten är oförglömliga. :gremsmile:

liftarn

Veteran
Jag har inte använt återkommande personer, men har planerat att göra det. Problemet är om en person är central i del tre och äventyrarna redan slagit ihjäl den personen i del ett.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tips 1: Bestäm inte i förväg vilka som skall vara central längre fram, utan låt det växa fram med tiden.

Tips 2: Försätt inte den återkommande rollen i sådan situation där de kan slå ihjäl den eller på annat sätt bringa denne om livet (t.ex. genom att göra denne mäktigare än RP så minskar risken för att det sker).

Sedan kan man alltid också försöka med andra ingripande (som flykt, vakter till räddning och så vidare), men det brukar vara mindre uppskattat osm spelare då man känner att de är odödliga och en illusion därmed rämnar.

Johan K

Gammal & dryg
Problemet är om en person är central i del tre och äventyrarna redan slagit ihjäl den personen i del ett.
Jo, det kan ju bli ett problem ja..
Dock, som Sleepwalk säger, ha in te någon central person som är viktig..
Ha isåfall ett helt harem av personer som kan vara viktiga & sedan som du kan slänga in. Tror att det är kul om man kan ha en röd linje av personer som återkommer mer eller mindre frekvent i äventyren.. De kan ju altlid göra saker som att rädda arschlet av personerna till att sädda ett rejält krokben för dem..

/ Johan K, som njuter av att det är fredag !!

Härolden

Warrior
Re: Återkommande PCs

Min förra Fading Suns-kampanj slutade efter ca 2 år spelande med att gänget splittrades och gick åt var sitt håll. På ett sätt var det lite synd, för det fanns massa potential till historier runt rollpersonerna. Det hade dock tagit *mycket* tid att jobba fram det, och många av plottarna hade blivit centrerade runt en person.

När vi nu ska spela mer i samma miljö är vi ett par år senare i tiden, med ett helt annat gäng. Jag planerar att stoppa in vissa av de tidigare personerna i kampanjen, fast nu som NPCs. Det är inte säkert att de kommer att träffa dem personligen ens, utan vissa kanske mer är bakgrundsfigurer som de hör talas om vid namn. Hur som helst är det ett roligt sätt att spinna vidare - de tidigare rollpersonerna har nu haft tid att gå vidare i sina personliga historier på ett sätt som är svårt att få fram när man spelar med en hel grupp.