Jaggernaut
Hero
- Joined
- 6 Aug 2003
- Messages
- 941
Använder ni sånt? Varför, varför inte?
Ehm…inte bara för samma rollpersoner utan även för andra. Ett exempel: En rollpersongrupp reser genom en stad i ett äventyr som spelas, eller så kanske äventyret utspelar sig i staden, och de träffar en intressant filur till spelledarperson. En annan gång med andra rollpersoner som också av något mystiskt skäl befinner sig i den staden så träffar de den här personen.
Med konsekvenser menar jag händelser som rollpersoner råkat ut för som borde ha förändrat tillvaron i omgivningen, sådana borde det ju finnas gott om. Exempel: rollpersonerna startar ett upplopp eller något liknande i en stad och nästa gång rollpersonerna kommer dit, inte nödvändigtvis samma rollpersoner, så har man förbjudit folk att bära vapen i staden, givetvis med undantag för adeln, eller liknande, & vakter.
Ja ni förstår kanske vad jag menar.
Det finns ju både för och nackdelar med att använda sig av sådant. En nackdel kan ju vara att spelarna vet mer om slp:n än vad de borde, eller vad deras rollpersoner borde. Det finns ju sådana spelare som kan hantera sådant och sådana som inte kan det så hur allvarlig nackdelen är varierar.
En fördel jag ser med det hela är att spelvärlden känns mer levande, åtminstone tycker jag så. Spelarna känner igen något, inte bara byggnader, monument och sådant, utan även personer. Tillvaron får gärna ha förändrats lite för personen så känner spelarna att det händer saker i världen förutom just där de råkar befinna sig, det kan ju till och med vara så att tillvaron för personen ifråga har förändrats på grund av hur spelarna agerade förra gången de spelade i staden. Det kan lätt bli så att världen, känns det som ibland, står helt stilla förutom där just rollpersonerna befinner sig för tillfället, som exempel att allt är likadant då man återvänder till en plats där man varit förut, inget har förändrats än fast det borde ha gjort det.
Med konsekvenser så ser jag samma fördel som med återkommande spelledarpersoner – stället har förändrats sedan senaste gången spelarna spelade där, spelvärlden lever tydligen och det kan vara lite roligt att se att ens egna handlingar faktiskt påverkar spelvärlden mer än bara för stunden då äventyret utspelar sig. Kanske kan detta till och med få spelarna att tänka sig för innan det gör något för stort och radikalt, för ifall de gör det så kanske platsen förändrats till något som de inte gillar nästa gång de kommer dit – detta kan även vara till en nackdel. Men egentligen så tror jag inte sådana tankebanor kommer att stoppa rollpersonerna , spelarna, ändå.
Samma nackdel som med återkommande slp:s ser jag även här än fast den inte lika påtaglig. Det påverkar ju egentligen inte så mycket om att spelarna vet om vad som hänt här om man nu inte bygger ett äventyr runt det hela, vilket kanske inte är det smartaste man kan göra. Fast det borde fungera om man tänker igenom det noga.
Nu, då jag skrev det här inlägget, hade jag mest i tanke på att andra rollpersoner än just de som träffat en speciell slp eller råkat ut för en händelse möter slp:n eller ser konsekvenserna av händelsen. Sedan så utgick jag också ifrån att slp:n ifråga är ens eget påfund, inte en slp som skapats av spelskaparna – känner spelarna till dessa så förväntar de sig att denne ska befinna sig där det står att denne befinner sig.
Är det några för- och nackdelar utöver de som jag tagit upp som ni erfarit. Har ni några exempel på återkommande spelledarpersoner eller konsekvenser av händelser som stötts på senare i spelet av andra rollpersoner.
Bara för att föregå med gott exempel drar jag de få av dessa ting som jag använt i mitt spelledande.
Spelledarpersoner:
Horrabin: Den störste tjuvledaren i en stad, starkt inspirerad av Horrabin (!?) från Anubisportarna. Han har funnits kvar i staden då andra rollpersoner än de första som råkat ut för honom kom till staden.
Kaeljaal: En uråldrig lisch & häxmästare som figurerat lite här och var i mitt spelledande. Dock under olika namn och utseenden och inte under sitt riktiga namn någon gång än, tänker inte utveckla mer än så faktiskt. Ett som är säkert är att han kommer att dyka upp igen och någon gång till och med under sitt riktiga namn, så [mina spelare] tar er i akt om ni hör detta namn…SPRING! Mwuhahaha!
Händelser:
Spoiler för Gylf draken
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Detta tänker jag låta komma som en överraskning för mina spelare.
Dödseken: En gång för länge sedan så spelade en av mina spelare en ond, här talar vi faktiskt om ondska, dödsmagiker, vad de andra spelarna spelade kommer jag inte ihåg och det är faktiskt inte relevant. På grund av nu glömda handlingar jagades de genom ett land av åtta tempelriddare. Ute på en åker så kom dessa ikapp rollpersonerna och en fruktansvärd strid utbröt, jag gillar att brodera ut , och det hela slutade med död för tempelriddarna, oväntat va. Dödsmagikern plockade fram ett packe med rep och hängde upp alla de döda tempelriddarna i en stor ek vid sidan av vägen. Nu är detta känt i hela landet och eken är känd vid namnet Dödseken och dödsmagikern omtalad som djävulen från väst, där han kom ifrån och ditt de var på väg. Nu är några andra rollpersoner på väg att resa genom landet till länderna i väst och de kommer att få höra talas om eken då de befinner sig i det området och förhoppningsvis kommer någon ihåg händelserna kring detta.
</font></td></tr></table>
Jaggernaut har tappat musten
Ehm…inte bara för samma rollpersoner utan även för andra. Ett exempel: En rollpersongrupp reser genom en stad i ett äventyr som spelas, eller så kanske äventyret utspelar sig i staden, och de träffar en intressant filur till spelledarperson. En annan gång med andra rollpersoner som också av något mystiskt skäl befinner sig i den staden så träffar de den här personen.
Med konsekvenser menar jag händelser som rollpersoner råkat ut för som borde ha förändrat tillvaron i omgivningen, sådana borde det ju finnas gott om. Exempel: rollpersonerna startar ett upplopp eller något liknande i en stad och nästa gång rollpersonerna kommer dit, inte nödvändigtvis samma rollpersoner, så har man förbjudit folk att bära vapen i staden, givetvis med undantag för adeln, eller liknande, & vakter.
Ja ni förstår kanske vad jag menar.
Det finns ju både för och nackdelar med att använda sig av sådant. En nackdel kan ju vara att spelarna vet mer om slp:n än vad de borde, eller vad deras rollpersoner borde. Det finns ju sådana spelare som kan hantera sådant och sådana som inte kan det så hur allvarlig nackdelen är varierar.
En fördel jag ser med det hela är att spelvärlden känns mer levande, åtminstone tycker jag så. Spelarna känner igen något, inte bara byggnader, monument och sådant, utan även personer. Tillvaron får gärna ha förändrats lite för personen så känner spelarna att det händer saker i världen förutom just där de råkar befinna sig, det kan ju till och med vara så att tillvaron för personen ifråga har förändrats på grund av hur spelarna agerade förra gången de spelade i staden. Det kan lätt bli så att världen, känns det som ibland, står helt stilla förutom där just rollpersonerna befinner sig för tillfället, som exempel att allt är likadant då man återvänder till en plats där man varit förut, inget har förändrats än fast det borde ha gjort det.
Med konsekvenser så ser jag samma fördel som med återkommande spelledarpersoner – stället har förändrats sedan senaste gången spelarna spelade där, spelvärlden lever tydligen och det kan vara lite roligt att se att ens egna handlingar faktiskt påverkar spelvärlden mer än bara för stunden då äventyret utspelar sig. Kanske kan detta till och med få spelarna att tänka sig för innan det gör något för stort och radikalt, för ifall de gör det så kanske platsen förändrats till något som de inte gillar nästa gång de kommer dit – detta kan även vara till en nackdel. Men egentligen så tror jag inte sådana tankebanor kommer att stoppa rollpersonerna , spelarna, ändå.
Samma nackdel som med återkommande slp:s ser jag även här än fast den inte lika påtaglig. Det påverkar ju egentligen inte så mycket om att spelarna vet om vad som hänt här om man nu inte bygger ett äventyr runt det hela, vilket kanske inte är det smartaste man kan göra. Fast det borde fungera om man tänker igenom det noga.
Nu, då jag skrev det här inlägget, hade jag mest i tanke på att andra rollpersoner än just de som träffat en speciell slp eller råkat ut för en händelse möter slp:n eller ser konsekvenserna av händelsen. Sedan så utgick jag också ifrån att slp:n ifråga är ens eget påfund, inte en slp som skapats av spelskaparna – känner spelarna till dessa så förväntar de sig att denne ska befinna sig där det står att denne befinner sig.
Är det några för- och nackdelar utöver de som jag tagit upp som ni erfarit. Har ni några exempel på återkommande spelledarpersoner eller konsekvenser av händelser som stötts på senare i spelet av andra rollpersoner.
Bara för att föregå med gott exempel drar jag de få av dessa ting som jag använt i mitt spelledande.
Spelledarpersoner:
Horrabin: Den störste tjuvledaren i en stad, starkt inspirerad av Horrabin (!?) från Anubisportarna. Han har funnits kvar i staden då andra rollpersoner än de första som råkat ut för honom kom till staden.
Kaeljaal: En uråldrig lisch & häxmästare som figurerat lite här och var i mitt spelledande. Dock under olika namn och utseenden och inte under sitt riktiga namn någon gång än, tänker inte utveckla mer än så faktiskt. Ett som är säkert är att han kommer att dyka upp igen och någon gång till och med under sitt riktiga namn, så [mina spelare] tar er i akt om ni hör detta namn…SPRING! Mwuhahaha!
Händelser:
Spoiler för Gylf draken
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Detta tänker jag låta komma som en överraskning för mina spelare.
Dödseken: En gång för länge sedan så spelade en av mina spelare en ond, här talar vi faktiskt om ondska, dödsmagiker, vad de andra spelarna spelade kommer jag inte ihåg och det är faktiskt inte relevant. På grund av nu glömda handlingar jagades de genom ett land av åtta tempelriddare. Ute på en åker så kom dessa ikapp rollpersonerna och en fruktansvärd strid utbröt, jag gillar att brodera ut , och det hela slutade med död för tempelriddarna, oväntat va. Dödsmagikern plockade fram ett packe med rep och hängde upp alla de döda tempelriddarna i en stor ek vid sidan av vägen. Nu är detta känt i hela landet och eken är känd vid namnet Dödseken och dödsmagikern omtalad som djävulen från väst, där han kom ifrån och ditt de var på väg. Nu är några andra rollpersoner på väg att resa genom landet till länderna i väst och de kommer att få höra talas om eken då de befinner sig i det området och förhoppningsvis kommer någon ihåg händelserna kring detta.
</font></td></tr></table>
Jaggernaut har tappat musten