Nekromanti Åttiotalsnördar? Behöver hjälp!

Rising

Vila i frid
Hej, jag skall spelleda en systemlös one-shot i helgen, och behöver er hjälp. Jag tänker göra ett "League of Extraordinary Gentlemen"-äventyr, fast ett som utspelar sig i ett fiktivt åttiotal. Precis som LoEG leker med Dr.Jekyll och Den Osynlige Mannen, så behöver alltså jag några balla karaktärer från åttiotalet att stöpa i ny tappning i mitt äventyr.

Jag kommer att ha fem spelare.

Intrigen kommer domineras av ett nytt invasionsförsök från ödlorna från serien "V". (världen har ganska nyligen återhämtat sig från det förra angreppet)

Nå, först och främst behöver jag en sorts "mänsklig" karaktär utan märkvärdiga förmågor att bygga upp allting kring. Jag har tänkt mycket på Sonny Crockett från Miami Vice, men tycker kanske att han passar dåligt ihop med en ödleinvasion och att han är för starkt förknippad med Don Johnson. Andra som jag tänkt på är Michael Knight (från Knightrider) och Pitfall Harry (från spelet Pitfall).

Allra bäst vore det kanske med en ny förare i den traditionlla Knightriderbilen. Känner ni i så fall till någon från TV-serien som har en komplicerad bakgrund man skulle kunna använda sig av? Eller något annat förslag? Äh, vi går vidare:

Vår normale rollperson kommer iaf komma i kontakt med Elizabeth, halvblodet från "V". Hon har blivit äldre och börjar förlora sin mänskliga sida. Hon är temperamentsfull, lynnig, arrogant och dekadent, och får allt svårare att kontrollera vilddjuret inom sig. Samtidigt så slåss hon på mänsklighetens sida.

Tillsammans åker de för att träffa en mystisk person i San Quentins fängelse, en före detta polis som kallas "G" rätt och slätt. Han är numera sinnessjuk och mager, agerar lika känslolöst som en maskin och ingen vet att han i själva verket är den en gång så fantastiske "Inspector Gadget". (Här kommer jag ta mig friheten att göra rätt stora modifikationer, så att han blir mer vuxen och inte har en massa onödiga såpbubbleblåsare i ringfingret och sådana dumma saker.)

Gadget och Elizabeth kommer bli mitt stora kontrasterande par. Båda håller på att tappa sin mänsklighet, men Elizabeth har blivit mer impulsiv och instinktiv, medan Gadget är mer deduktiv, logisk och beräknande.

Gadget har inledningsvis inget minne och ingen energi att använda sina balla mekaniska förmågor (in i det längsta ska jag hålla G's identitet hemlig så att det inte blir töntig stämning, utan så att jag får etablera den karaktären i lugn och ro innan gadgetförmågorna uppdagas) Det behövs en enorm kraftgenerator för att sparka liv i honom, så våra hjältar får styra sina steg mot ett nedgånget hus i New York där de träffar vår fjärde medlem i den här sorgliga samlingen. Jag pratar om Peter Wenkman, som fått lägga ned spökjägandet eftersom aggregaten han burit på ryggen i alla år gett honom oförklarliga strålskador. När kompanjonen Ray dog så lade man ner verksamheten, och Ghostbuster-huset övergavs. Den försupne Wenkman tittar förbi då och då och övernattar i lokalen, och när våra hjältar går ner i reaktorrummet för att ge Gadget en vitamininjektion så träffar de Wenkman.

Wenkman har konstant yrsel och lider av migrän. Likväl har skadorna på hans kropp och sinne medfört att han begåvats med några egenskaper som blir mycket viktiga för vår grupp. Stundtals får han nämligen syner, järtecken som spår om framtiden och som ger honom hjälpsam information.

Wenkman och Gadget bildar också ett intressant par. Båda har en gång i tiden tagit styrka av avancerad teknologi, men Wenkman har övergett tekniken, medan Gadget har uppslukats av den. Den ene sörjer en bortgången vän, en förlorad karriär och ett liv i spillror, medan den andre är oförmögen att känna något överhuvudtaget.

Med tiden vill jag försöka styra det så att Wenkman och Elizabeth kan bli ett par, och att hans kärlek till det sprudlande, vitala halvblodet kan göra så att Wenkman får styrka att ta itu med sin egen livssituation. Nå, det blir upp till spelarna att avgöra.

---

I alla fall, så långt allt väl. nu undrar jag vem min femte spelare skall gestalta.

Allra helst vill jag ha någon som kan kommentera Wenkmans spökbusiness. Något spöke/någon med mentala krafter?

Jag har allvarligt funderat på Freddie Krueger, men han lirar kanske inte ihop med Miami Vice och V-ödlor? Annars skulle han vara rätt ball. Särskilt ihop med Gadget, som aldrig behöver sova och som inte kan drömma.

Några idéer? Jag har för mig att det fanns ett TV-program som hette "titta, han flyger" om en snubbe som kunde gå igenom väggar, flyga och manipulera elektroniska ting. Har jag drömt allt, eller vet ni vad jag pratar om?

Nå, jag mottar alla förslag, men kom ihåg detta:

- Jag vill ogärna ha några andra rymdvarelser än V-ödlorna, så ingen E.T, Mork eller ALF.

- Ingen personlighet som kommer ifrån en serie som utspelar sig i framtiden, eftersom äventyret utspelar sig under åttiotalet.

- Helst inga karaktärer som kommer ifrån serier med tidsresor, eftersom det krånglar ihop allting. Så ingen person från Temrinator eller Tillbaka till Framtiden.

- Gärna någon som inte kommer från någon film. Jag tänkte länge på att ta med Q*bert, men ändrade mig (lyckligtvis)

---

Och så vill jag gärna ha en extra onding. V-ödlorna är en snygg front, men jag vill använda ödlorna på samma sätt som T-rexen i Jurassic Park. Visst, den är stor och den ser farlig ut, men det riktiga hotet i filmen är något annat; velociraptorerna.

Så, till slut vill jag att hjältarna slår sig samman med Lydia och Diana (som jag vill ska finna varandra som ett lesbiskt par i slutet av mitt äventyr, efter att ha bråkat internt med varandra hela tiden), och gemensamt ge sig i kast med ärkeskurken.

Men vem ska då ärkeskurken vara?

Kommentarer?

Krille

Super Moderator
En klase förslag

Automan: hologrammet som blev verklighet, och som med sin hjälpreda Cursor kunde trolla fram allsköns grunks, inklusive en digital Lambourghini.

Tom Magnum: Inte för att han var så extraordinär, men jag gillade serien.

James Bond: Är visserligen även femti-, sexti-, sjutti-, nitti- samt tvåtusental, men vafaen. Att det är bio och inte TV-serie bryr jag mig inte om - med tjugofem eller så filmer är den nästan en serie, och den visas på TV vartannat år när det är dags för en ny rulle till biografen.

Caine från Kung Fu. Fast det kanske var sjuttiotal. Han skulle dock passa rätt bra.

Jim från Mission: Impossible, alltså åttalsvarianten. Deras maskjobb är ju definitivt rätt med V.

McCall, The Equalizer. Skitigare än Bond.

Vad hette besättningen i Airwolf? De kanske kunde vara något.

Synd att du skippar utomjordingar och tidsresenärer, annars så gör ju faktiskt original-Star Treks Enterprise-besättning ett besök i nutid i långfilmen Star Trek IV - The Voyage Home.

Rising

Vila i frid
Re: En klase förslag

"Automan: hologrammet som blev verklighet, och som med sin hjälpreda Cursor kunde trolla fram allsköns grunks, inklusive en digital Lambourghini."

Känner jag inte till, men det låter ju dödshäftigt. Skall kolla upp.

"Caine från Kung Fu. Fast det kanske var sjuttiotal. Han skulle dock passa rätt bra."

Men den utspelade sig väl i vilda western? Well, Caine är förvisso skitcool, men om jag skule ha en karatesnubbe med så skulle jag förmodligen gå på Mr.Miyagi (från Karate Kid) istället.

Men jag vet inte.

"Jim från Mission: Impossible, alltså åttalsvarianten."

Oj, ja, det är nog honom jag ska använda som "huvudperson". Bra tips. Tackar.

"Vad hette besättningen i Airwolf? De kanske kunde vara något?"

Oj, yes, toppentips, den serien var ju überball. Skall undersöka närmare.

Tack så mycket för hjälpen.

/Riz

Muggas

Hero

Vad hette besättningen i Airwolf?

Stringfellow Hawke ("String", eller "Hawk") och Dominic Santini ("Dom"), spelade av Jan michael Vincent och Ernest Borghnine

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Några idéer? Jag har för mig att det fanns ett TV-program som hette "titta, han flyger" om en snubbe som kunde gå igenom väggar, flyga och manipulera elektroniska ting. Har jag drömt allt, eller vet ni vad jag pratar om?
Jag minns den, men har ingen aning om vad den kan ha hetat på engelska, så jag kan inte leta reda på någon info om den. Killen hade väl en dräkt som jav honom superkrafter på något sätt.

Andra förslag:

Coolaste snubben från 80-talet: Remington Steel.

Hulken (även om tv-serien kanske var mer 70-tal).

Mr T från A-team.

Cliff Huxtable (Bill Cosby).

En vuxen Alex Keaton (Micheal J Fox från Fem i familjen).

/tobias

Muggas

Hero
Varför inte anlita "The A-team" (B A Baracus, Face, Murdock och Hannibal) för att ge ödlorna smisk? ? Kanske inga övernaturliga krafter, men väldigt påhittiga nissar :gremwink:

Muggas

Hero
Bill Cosby (lite OT..)

Cliff Huxtable (Bill Cosby).

Vad hette den misslyckade superjältefilmen från 80- talet med herr Cosby i huvudrollen?

Pom

Swashbuckler
Ljuva 80-tal...

Det står still i skallen på mig, men MacGyver måste ju vara med, och varför inte allas vår mördarträbock Hamilton?

Rising

Vila i frid
"Varför inte anlita "The A-team" (B A Baracus, Face, Murdock och Hannibal) för att ge ödlorna smisk?"

De är roliga, men jag tycker det var svårt att blåsa något nytt liv i dem och hitta ett nytt perspektiv att skildra dem ur.

Jag kan enkelt tänka mig en vuxenvariant på Inspector Gadget som inte säger "go, go, gadget rollerskates!", men Mr.T slutar ju att vara Mr.T så fort han slutar säga "I pity the fool!" Typ.

Eller så är det kanske jag som inte har tillräcklig koll på A-team. Tja, jag övergav tanken på dem iaf.

De kan få vara spelledarpersoner, dock.

/Riz

Ulfgeir

Swashbuckler
Fanns en serie som hette Manimal där huvudpersonen mer eller mindre kunde förvandla sig till olika djur. Och hade deras sinnen.

Sedan fanns ju massa skoj tecknade serier du kan dra inspiration från.

Exempelvis följande:
* M.A.S.K. (Folk med teknologiska masker slåss)
* Jem and the Holograms (Jems örhängen är rätt kul, då hon kan få fram hologram från dem)

Hmm, släng in lite gremlins, de är ju 80-tal om något.

Tycker Cosby skulle vara en bra skurk, då han är ondskan personifierad... =^_^= Ugh, förbannade moralpredikningar.

/Ulfgeir

Dilandau

Myrmidon

"Caine från Kung Fu. Fast det kanske var sjuttiotal. Han skulle dock passa rätt bra."

Men den utspelade sig väl i vilda western? Well, Caine är förvisso skitcool, men om jag skule ha en karatesnubbe med så skulle jag förmodligen gå på Mr.Miyagi (från Karate Kid) istället.
Har för mig att det fans en Kung Fu-serie med Caine, fast den utspelade sig just på 80-talet och hade Caines barnbarn (eller någon) som huvudperson.

Mr Miyagi är dock coolare.

Dilandau

Myrmidon
Om du vill använda dig av superhjältar så finns det ju hur många som hellst som introducerades under 80-talet. Större delen av X-men, till exempel.

Andra förslag:
* Teenage Mutant Nina Turtles
* Någon av alla figurerna från G.I. Joe (aka "Action Force").
* Herbie (den tänkande bubblan). Åtminstone två Herbie-filmer gjordes på 80-talet. Fast en intelligent bil är kanske inte någon bra rollsperson.
* Kojak
* Indiana Jones borde väl vara i 90-års åldern omkring 1980. Om du vill ha en äldre, erfaren, krutgubbe till rollperson.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tja, jag ser framför mig att Kit Walker har skiljt sig från Diana och numera spenderar sin tid som en förvirrad, deprimerad (för att han brutit ättelinjen) och nedsupen vandrande vålnad. Kanske inte rakt av åttiotal, men det skulle fungera rätt bra.

/Vulf - som tycker att Freddie Krueger är den ballaste filmmördaren som finns och längtar efter Freddy vs. Jason

Troberg

Sinister eater
Jag svarade en gån och fick det uppätet av en proxy. Det här är snabbversionen två timmar senare...

Allra bäst vore det kanske med en ny förare i den traditionlla Knightriderbilen. Känner ni i så fall till någon från TV-serien som har en komplicerad bakgrund man skulle kunna använda sig av? Eller något annat förslag?
Jag var med på åttiotalet och har en likadan bil (fast inte samma extrautrustning...). Dessutom är jag hårdare än Hasselhoff. Varför inte Troberg-rider?

Eftersom du har Wenkman och Gadget så passar antagligen inte MacGyver eller Q.

Kanske någon bifigur från James Bond? Felix Leiter? Moneypenny? Någon karismatisk skurk?

Deckare? Baretta? Colombo? Kojak?

Rockstjärnor? Alice Cooper?

Sportprofiler? Ric Flair? Hulk Hogan? Bam Bam Bigelow?

Såpa? JR Ewing?

Komiker? Lenny Bruce?

Helst inga karaktärer som kommer ifrån serier med tidsresor, eftersom det krånglar ihop allting. Så ingen person från Temrinator eller Tillbaka till Framtiden.
Där sköt du Doctor Who.

Jag har för mig att det fanns ett TV-program som hette "titta, han flyger" om en snubbe som kunde gå igenom väggar, flyga och manipulera elektroniska ting. Har jag drömt allt, eller vet ni vad jag pratar om?
Den heter Rocket Man och borde gå att hitta på www.epguides.com.

Men vem ska då ärkeskurken vara?
Naturligtvis en konspiration med Reagan och Thatcher.

Så, till slut vill jag att hjältarna slår sig samman med Lydia och Diana (som jag vill ska finna varandra som ett lesbiskt par i slutet av mitt äventyr, efter att ha bråkat internt med varandra hela tiden)
Har du fått tips till story av min syrra?

Kommentarer?
Kul ide, rapportera tillbaka hur det gick.

Cybot

Mest spelbar

Jag tror Krille menade "Kung Fu: the Legend Continues".

Man kan hitta lite grejs och fakta om KF:tLC här

Rising

Vila i frid
"Varför inte Troberg-rider?"

Det undviker jag av samma anledning som jag undviker Stålmannen & co; ni är helt enkelt för hårda för att det ska bli spännande. Vad är väl en intergalaktisk invasionsstyrka mot en testikulerande galning som till och med kan skrämma iväg solen från öknen med sina helsvarta kläder och bistra uppsyn?

"Kanske någon bifigur från James Bond? Felix Leiter? Moneypenny? Någon karismatisk skurk?"

Jag har problem med James Bond. Försöker man tänka på honom som en "människa" så inser man snart att det inte går ihop för fem öre. Hur gammal är han idag, egentligen? Så det blir svårt att använda honom här. Men framförallt ser jag honom inte som en åttiotalsikon. Så han försvinner av den anledningen. Synd, dock, jag hade gärna använt en Bondskurk om jag bara hade kunnat få något grepp om Bond.

"Rockstjärnor? Alice Cooper?"

I ett annat rollspel hade jag kunnat använda Ziggy Stardust, men jag vill inte använda någon verklig människa, bara ikoner. Jag undviker nog musiker eftersom jag kommer spela åttiotalsmusik under tiden som vi spelar.

"Såpa? JR Ewing?"

Det är svårt att få in det utan att det blir pajhumor av det hela. Liksom "Aha! Det var ödlorna som dödade JR!" eller "nyp mig! AJJ! Jaha, då dog Bobby på riktigt, den här gången..." osv. Jag älskar Dynastin, men kommer nog undvika det eftersom det är för skrattretande på fel sätt.

"Komiker? Lenny Bruce?"

Har för många Lenny Bruce-fanatiker i min spelgrupp för att de skall kunna ha distans till en sådan karaktär i ett rollspel.

"Den heter Rocket Man"

Puss, darling.

"Naturligtvis en konspiration med Reagan och Thatcher."

Hmmm, tål att tänkas på. De ÄR förvisso lysande skurkar (i min vackert vinröda spelgrupp, åtminstone).

"Har du fått tips till story av min syrra?"

Kom igen, ALLA som tittar på V fantiserar om lesbiska äventyr mellan Diana och Lydia. Jag har gjort det sedan jag var åtta år, och alla mina klasskompisar gjorde det också.

"Kul ide, rapportera tillbaka hur det gick. "

Will do, tack så hemskt mycket för hjälpen, Trobie.

/Rising
som har ett nytt tangentbord (yipee! spacetangenten fungerar!) och det är ett såntdärna modernt påfund med programerbara specialtangenter som jag (bara för att djävlas med mig själv) har gett fullkomligt idiotiska funktioner, så att försöka göra något vettigt arbete med datorn tar tjugo gånger så lång tid som det brukar göra... Ha ha

Rising

Vila i frid

"Jag tror Krille menade "Kung Fu: the Legend Continues"."

Men det är väl en nittiotalsserie?

Jag gillade "legend continues", förutom det att typ vartannat avsnitt var en ripoff på Enter the Dragon, med en skurk som höll karateturneringar som hjältarna ställde upp i bara för att få snoka vid sidan om.

Eller fanns det på åttiotalet också? Visades det i Sverige på åttiotalet?

Annars går det bort.

/Ris
tyckte bättre om Kanal 5 när det var "karatekanalen" som visade American Ninja-filmer och Evil Ninja (ha ha, vilket klockrent namn på en rulle, och jag kommer ihåg den scenen där Ninjan sprang efter sitt offer på en golfbana och tog tag i golfbilen som han satt i och lyfte den så att offret inte kunde åka någonstans. De satt och skrek "hjälp hjälp" men ninjan bara stod och höll i bilen och såg elak ut. Fy fan vad hård sekvens...) varenda natt. Yepp, det var tider det.

Troberg

Sinister eater
Vad är väl en intergalaktisk invasionsstyrka mot en testikulerande galning som till och med kan skrämma iväg solen från öknen med sina helsvarta kläder och bistra uppsyn?
Du har missförstått ordet testikulera. Det är vad de som bråkat med mig gör när de ligger i fosterställning och räknar hur många testiklar de har kvar, det är inte vad jag gör.

Jag har problem med James Bond.
Det var därför jag föreslog en bifigur. På det hela taget tror jag att man bör undvika huvudpersoner, de är för specificerade. En intressant bifigur är bättre.

Se på hur det är gjort i riverworld. Där används personer som Göring, Mark Twain, John Lackland och andra som är kända namn men inte överspecificerade. Hitler hade varit för mycket, Göring kan man ta ut svängarna med lite mer.

Det är svårt att få in det utan att det blir pajhumor av det hela. Liksom "Aha! Det var ödlorna som dödade JR!" eller "nyp mig! AJJ! Jaha, då dog Bobby på riktigt, den här gången..." osv. Jag älskar Dynastin, men kommer nog undvika det eftersom det är för skrattretande på fel sätt.
Iofs, men han är en kul skurk. Jag råkade faktiskt se det sista avsnittet av Dallas (följde aldrig serien men drabbades av snacket runt den) och det var skitkul. Djävulen försökte tala om för JR att han var ond för att de andra skulle kunna vara goda. Vid ett tillfälle ber JR djävulen att göra något mirakel för att visa att han är djävulen, varpå djävulen svarar: "I don't do schticks.". Lite senare får han djävulen irriterad så att han klampar iväg några steg, rakt över swimmingpoolen, varvid djävulen utbrister: "See what you make me do! I told you I don't do schicks!".

I ett annat rollspel hade jag kunnat använda Ziggy Stardust, men jag vill inte använda någon verklig människa, bara ikoner. Jag undviker nog musiker eftersom jag kommer spela åttiotalsmusik under tiden som vi spelar.
Hade det inte varit för att det är fel årtionden så hade du kunnat ha "The spirit of woodstock".

Hur hade det varit med en karismatisk psykopat? Charlie Manson?

"Naturligtvis en konspiration med Reagan och Thatcher."

Hmmm, tål att tänkas på. De ÄR förvisso lysande skurkar (i min vackert vinröda spelgrupp, åtminstone).
Dead Kennedys förklarar det bäst i 'Kinky sex makes the world go round' (den bör höras, den är framförd ungefär som om det var telefonsex):

Greetings:This is the Secretary of War at the State Department of the United States We have a problem. The companies want something done about this sluggish world economic situation Profits have been running a little thin lately and we need to stimulate some growth Now we know there's an alarmingly high number of young people roaming around in your country with nothing to do but stir up trouble for the police and damage private property. It doesn't look like they'll ever get a job It's about time we did something constructive with these people We've got thousands of 'em here too. They're crawling all over The companies think it's time we all sit down, have a serious get-together- And start another war The President? He loves the idea! All those missiles streaming overhead to and fro Napalm People running down the road, skin on fire The Soviets seem up for it: The Kremlin's been itching for the real thing for years. Hell, Afghanistan's no fun So whadya say? We don't even have to win this war. We just want to c
ut down on some of this excess population Now look. Just start up a draft; draft as many of those people as you can. We'll call up every last youngster we can get our hands on, hand 'em some speed, give 'em an hour or two to learn how to use an automatic rifle and send 'em on their way Libya? El Salvador? How 'bout Northern Ireland? Or a "moderately repressive regime" in South America? We'll just cook up a good Soviet threat story in the Middle East-we need that oil We had Libya all ready to go and Colonel Khadafy's hit squad didn't even show up. I tell ya That man is unreliable. The Kremlin had their fingers on the button just like we did for that one Now just think for a minute-We can make this war so big-so BIG The more people we kill in this war, the more the economy will prosper We can get rid of practically everybody on your dole queue if we plan this right. Take every loafer on welfare right off our computer rolls Now don't worry about demonstrations-just pump up your drug supply. So many people have h
ooked themselves on heroin and amphetamines since we took over, it's just like Vietnam. We had everybody so busy with LSD they never got too strong. Kept the war functioning just fine It's easy. We've got our college kids so interested in beer they don't even care if we start manufacturing germ bombs again. Put a nuclear stockpile in their back yard, they wouldn't even know what it looked like So how 'bout it? Look-War is money. The arms manufacturers tell me unless we get our bomb factories up to full production the whole economy is going to collapse The Soviets are in the same boat. We all agree the time has come for the big one, so whadya say?!? That's excellent. We knew you'd agree The companies will be very pleased.
Kom igen, ALLA som tittar på V fantiserar om lesbiska äventyr mellan Diana och Lydia. Jag har gjort det sedan jag var åtta år, och alla mina klasskompisar gjorde det också.
Inte jag, jag har aldrig gillat Jane Badler. Zev och Xev däremot, det är en helt annan sak.

som har ett nytt tangentbord (yipee! spacetangenten fungerar!) och det är ett såntdärna modernt påfund med programerbara specialtangenter som jag (bara för att djävlas med mig själv) har gett fullkomligt idiotiska funktioner, så att försöka göra något vettigt arbete med datorn tar tjugo gånger så lång tid som det brukar göra... Ha ha
Jag brukar undvika sådana. Jag kör enbart med rena, klassiska KeyTronic (förutom på någon server som jag tittar till var tredje månad). Det finns inga tangentbord som ens kommer i närheten av KeyTronics anslag, plastskräp som Logitech och Microsoft är inte ens värdiga att förvaras i samma rum som en KeyTronic, pansartangentbord som IBM har mindre existensberättigande än Scroll Lock-tangenten på ett KeyTronic, speciellt de gamla IBM som väger som om de var gjorda av bly och låter som en kulspruta.