Nekromanti Öar i Encyklopedia Mundana

Bjorn

Hero
I Encyklopedia mundana finns diverse öar i den stora arkipelagen (kortfattat) beskrivna. Dessa finns dock vad jag vet inte utmärkta på någon karta, är det någon som vet om det är bestämt var dessa ska ligga eller är det bara att spåna själv på var vilken ö ska vara? Kanske finns någon källa jag missat...

För övrigt tycker jag att Encyklopdia Mundana är en rätt märklig produkt, speciellt för nya saker som inte nämns i andra moduler...

/Bjorn

Jake Steele

Warrior
Jag tycker mig minnas att de finns med på någon karta, antagligen i Eon grand deluxe då det var den sista boken jag köpte.

Kan du nämna några av de saker som inte nämns i andra moduler?

A.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Öarna och onämndheter

Tja, förutom öarna nämndes i tråden om underverk t.ex. tre st. mûhadinska byggnader som definitvt inte finns någon annanstans... Encyklopedia Mundana tycks vara skapad för att inte bara täcka nuvarande, utan även framtida, behov (förmodligen ganska långt framtida då Västlanden inte ens finns med på releaseplanen, som ju handlar om de kommande tre åren eller så, och Stora Arkipelagen bara finns närmare beskriven i Geografica Mundana med kanske tre-fyra önamn).

Öarna
Nästan två dussin (tror jag) öar finns utmärkta på arkipelagdelen av kartan över Forion, Ehbron och Stora Arkipelagen, som finns i Atlasboxen (och kanske i andra produkter med).

Ymir

Liten kantbaron

Och problemet med att täcka in framtida behov är...vadå? Jag kan inte riktigt se någon anledning om man gör en encyklopedi, att inte ta med grejer som är spikade men inte hittils omnämnda. Om inte annat blir de ju spikade iochmed publicering i uppslagsverket.

Btw, att Västlanden inte finns med på releaseplanen beror först och främst på att jag inte orkat skriva en presentation av den. Vad det å andra sidan säger om min förmåga att ta tag i saker och ting, låter vi ju vara osagt.

- Ymir, bara påpekar

Regmolar

Swashbuckler

Jag sade inte att det var ett problem, jag bara konstaterade att det var så; så länge som det som omnämns är användbart eller kommer ut i senare produkter så är det inga problem för mig.

Ah, undrade lite varför den inte fanns med när du faktiskt nämnt att du skriver den ett par gånger. Finns det inte andra människor som kan lägga in såna saker?

Zolod

Veteran

Nä exakt, om de är verkligen är spikade är det inga problem....

Men om så inte är fallet, och faktan finns inte omnämnd på nåt annat ställe och inte kommer att bli det inom en någorlunda snar framtid då kan man ju faktiskt få kännslan av att man hittat på lite saker i alla hast bara för att fylla ut boken.... Det var nästan det jag trodde om en del saker i boken men då har kanske allt ett djupare syfte iaf...

k7e9

Hero

Varför måste precis all fakta nämnas i framtida moduler då? Räcker det inte att vissa saker bara omnämns i encyklopedian? Jag menar, om man tar öarna som exempel... Varför måste de beskrivas på andra ställen, den korta infon man får ur boken är väl bättre än ingen information alls... Att välja vilken ö som ska vara vilken torde inte vara allt för svårt för en SL heller... :p

Regmolar

Swashbuckler

Teoretiskt sett, ja, men praktiskt sett... att hitta infon om ön Lorimbo (fingerat namn), vars existens man inte sedan tidigare känner till, vid det tillfälle då du faktiskt behöver den kräver enorm tur eller grundligt genomsökandeav ett par tusen uppslag i Encyklopedia Mundana.

Att sitta och sträckläsa en uppslagsbok för att kunna hitta en slumpmässig ö är nog inget man vill spendera en halvtimme av sitt liv på, speciellt som belöningen förmodligen är som mest fyra meningar lång. Lättare då att hitta på en egen, eller utgå från kartan och söka på de namnen.

k7e9

Hero

Nja, men sitter man och bläddrar... Vilket jag gör lite då och då, kanske man hittar något intressant och så kan man lägga det på minnet och använda det senare...

Men sant som du säger, att sitta och leta och hoppas att det finns info om något är ju ganska onödigt... :gremtongue:

Snubblar man över något intressant dock, så är det ju bara kul...

Ingtar

Veteran

Alla öar jag har hittat i Encyklopedia som man inte visste fanns har jag däremot också hittat i modulen Fjärran Riken....det står dock inte SÅ jätte mycket om dom men det står iallafall var de ligger på kartan.