Rickard
Urverk speldesign
Bakgrund
Jag har gjort en liten ändring i mina regler, vilket naturligtvis orsakade en rätt stor förändring, då mina regler är så hårt integrerade i varandra. När man skapar sin "gubbe" i mitt swashbuckling och smått hjälteaktiga rollspel så kan man välja att utvecklas på tre olika sätt; antingen genom att höja färdigheter och grundegenskaper, att köpa inflytande som ökar ens kontaktnät eller köpa något som jag kommer att kalla för "ödesförmågor" (alla andra förmågor, uppväxtförmågor och vilda förmågor, tänker jag förkasta).
Grejen är att jag har utgått från DoD:s hjälteförmågor och hjältepoäng, men döpt om dem för att visa skillnaden (dessutom fick inte "hjältepoäng" plats på rollformuläret men väl "ödespoäng, men det är en smärre anledning
). Nu funderar jag på att konvertera om, eller snarare hämta inspiration från hjälteförmågorna (pdf, 261 kb, sida 3-6). Jag hade dessutom tänkt att ha endast en kostnad på förmågorna som går mellan 1-3 ödespoäng.
Under spelets gång så genereras äventyrspoäng, beroende på hur väl man lyckas i uppdraget, om man försöker uppfylla sina drivkrafter, spelar sin personlighet, är med på ett spelmöte, drar ett kul skämt och så vidare. Dessa kan man sedan använda för att höja färdigheter och grundegenskaper eller skaffa sig inflytande och ödespoäng.
Med inflytande (en poängpöl) kan man använda för att säga "Jag känner den där typen" eller "Jag vet en person som kan hjälpa oss" medan ödespoängen kan spenderas för att tillföra element i miljön eller för att göra riktigt heroiska saker* (automagiskt framgångsrikt tärningsslag). Båda dessa poäng är ett sätt för mig att få igång samskapandet. När man fått äventyrspoängen och ska spendera dem så vill jag att man ska tänka "Vill jag höja mina färdigheter och öka chansen att lyckas, ska jag satsa på att utöka min sociala bekantskapskrets eller ska jag satsa på specialförmågor som kan ta mig ur specifika knipor?".
Frågan
Så nu har vi bara en sak kvar och det är egentligen vad hela inlägget handlar om - ödesförmågorna. Jag vill att man på något sätt ska ändra på ödet när man spenderar ödespoängen och likadant vill jag att ödesförmågorna ska ha samma inverkan. Jag hoppas nu att du tittat igenom förmågehäftet som jag länkade till ovan, för jag ska ta exempel därifrån.
Jag gillar exempelvis Bondförnuft där spelledaren kan gå in och säga till spelaren när dennas rollperson håller på och gör något extremt dumt. Vad jag inte gillar är exempelvis Järnnäve som (i mina regler) ger +5 på skadan. Det vore då ballare om man hade en ödesförmåga som sade att motståndaren får ett gratisslag mot dig, men att du träffar denna med full kraft (full skada). Det tycker jag är en vettig (och heroisk) variant av att kunna förändra ödet.
Har ni några egna idéer på ödesförmågor eller vet ni något rollspel som har ett liknande koncept? Finns det några bra inspirationskällor som jag kan dra ifrån? Saken är den att jag vill att man ska kunna använda ödesförmågor för att verkligen känna att man förändrar historien. "Ödesförmåga" är ett ord som ska väga tungt, precis som "ödespoäng".
/Han som antar att han får göra om rollformuläret lite igen, men det kommer ändå förändras ytterligare en gång, efter det att han gjort ett vettigt utrustningssystem
* Med ödespoängen vill jag visa att även den minsta av alla varelser kan påverka. Jag har tagit bort perfekta slag i förmån till ödespoängen, även om riktigt bra slag kan resultera i extraordinära resultat.
Jag har gjort en liten ändring i mina regler, vilket naturligtvis orsakade en rätt stor förändring, då mina regler är så hårt integrerade i varandra. När man skapar sin "gubbe" i mitt swashbuckling och smått hjälteaktiga rollspel så kan man välja att utvecklas på tre olika sätt; antingen genom att höja färdigheter och grundegenskaper, att köpa inflytande som ökar ens kontaktnät eller köpa något som jag kommer att kalla för "ödesförmågor" (alla andra förmågor, uppväxtförmågor och vilda förmågor, tänker jag förkasta).
Grejen är att jag har utgått från DoD:s hjälteförmågor och hjältepoäng, men döpt om dem för att visa skillnaden (dessutom fick inte "hjältepoäng" plats på rollformuläret men väl "ödespoäng, men det är en smärre anledning
![Wink :gremwink: :gremwink:](/wrnu/smilies/gremwink.png)
Under spelets gång så genereras äventyrspoäng, beroende på hur väl man lyckas i uppdraget, om man försöker uppfylla sina drivkrafter, spelar sin personlighet, är med på ett spelmöte, drar ett kul skämt och så vidare. Dessa kan man sedan använda för att höja färdigheter och grundegenskaper eller skaffa sig inflytande och ödespoäng.
Med inflytande (en poängpöl) kan man använda för att säga "Jag känner den där typen" eller "Jag vet en person som kan hjälpa oss" medan ödespoängen kan spenderas för att tillföra element i miljön eller för att göra riktigt heroiska saker* (automagiskt framgångsrikt tärningsslag). Båda dessa poäng är ett sätt för mig att få igång samskapandet. När man fått äventyrspoängen och ska spendera dem så vill jag att man ska tänka "Vill jag höja mina färdigheter och öka chansen att lyckas, ska jag satsa på att utöka min sociala bekantskapskrets eller ska jag satsa på specialförmågor som kan ta mig ur specifika knipor?".
Frågan
Så nu har vi bara en sak kvar och det är egentligen vad hela inlägget handlar om - ödesförmågorna. Jag vill att man på något sätt ska ändra på ödet när man spenderar ödespoängen och likadant vill jag att ödesförmågorna ska ha samma inverkan. Jag hoppas nu att du tittat igenom förmågehäftet som jag länkade till ovan, för jag ska ta exempel därifrån.
Jag gillar exempelvis Bondförnuft där spelledaren kan gå in och säga till spelaren när dennas rollperson håller på och gör något extremt dumt. Vad jag inte gillar är exempelvis Järnnäve som (i mina regler) ger +5 på skadan. Det vore då ballare om man hade en ödesförmåga som sade att motståndaren får ett gratisslag mot dig, men att du träffar denna med full kraft (full skada). Det tycker jag är en vettig (och heroisk) variant av att kunna förändra ödet.
Har ni några egna idéer på ödesförmågor eller vet ni något rollspel som har ett liknande koncept? Finns det några bra inspirationskällor som jag kan dra ifrån? Saken är den att jag vill att man ska kunna använda ödesförmågor för att verkligen känna att man förändrar historien. "Ödesförmåga" är ett ord som ska väga tungt, precis som "ödespoäng".
/Han som antar att han får göra om rollformuläret lite igen, men det kommer ändå förändras ytterligare en gång, efter det att han gjort ett vettigt utrustningssystem
* Med ödespoängen vill jag visa att även den minsta av alla varelser kan påverka. Jag har tagit bort perfekta slag i förmån till ödespoängen, även om riktigt bra slag kan resultera i extraordinära resultat.