Nekromanti Ödesväktarna – Demoner och drakar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu när spelet äntligen släppts så kan vi såklart inte bara låta det vara – vi har diskuterat och funderat kring vilka moduler, artiklar och liknande vi vill skriva för att hålla spelet vid liv och ge det så bra chanser som möjligt. Det finns trots allt typ 25 år av hittepå att ta från.

En grej vi skulle vilja göra är att skriva en bok som "levlar upp" det ockulta och magiska. I grundboken beskrivs i första hand "demoner" (varelser som fötts ur urkrafterna och agerar i enlighet med dem), "parasiter" (ett slags demoner som tar över kroppar eller saker) och "agenter" (människor som går demoners ärenden). Drakar nämns, men mejslas inte ut speciellt mycket.

Så vi funderar på att införa drakarna. Jag vill inte spoila för mycket, men vi tror att det kan vara intressant och ge ett sätt att skapa lite "endgame", göra så att kampanjer man spelar kan få ännu mer dramatiska och episka finaler.

Min fundering är, i all enkelhet, denna: En bok som handlar om drakar och om demoner... Kan man döpa den till "Demoner och Drakar" utan att råka i juridiskt trångmål? "Drakar och Demoner" är ju ett varumärke som är skyddat och så. Räcker det om man kastar om orden så? Eller skulle man behöva göra något mer – byta ut "och":et eller kanske bara ge upp och inte ha just demoner och drakar?

Lightshy

Hero
”Ödesväktarna - Demoner & Drakar” borde väl inte inkräkta på något annat än ert eget varumärke?

Lightshy

Hero
Nu har jag inte hunnit läsa igenom boken ordentligt, bara skummat i den.
Men tänk om ni benämnt Demonerna Som Djinner istället (känns ändå passande i settingen).
Då hade ju ”Drakar & Djinner” varit ett solklart val.