Nekromanti Ödlor som husdjur?

Favelan

Veteran
Jag har en spelare vars RP (en alv) vill ha en ödla som husdjur, helst en stor på en meter. Är inte detta lite olämpligt, speciellt när man ska resa och kan alver överhuvudtaget ha ödlor som husdjur?
Vad jag själv tror så är det väl bara tiraker på takalor som har ödlor som husdjur/mat, samt träskmänniskorna i Jargien.

/Favelan

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Föreslå en horndrake (en sån som finns på framsidan till grundboken), om du som SL står ut med det. Attribut och dylikt finns här (egentligen dumdrake med vingar, men skippa bara vingarna så går det nog bra). Så slipper du en gigantisk kameleont i alla fall /images/icons/smile.gif. Och alverna har ju sina molnryttare (thism) som rider på heavédrakarna... så just det är ju inte så skumt.
Inte riktigt en ödla, men va fan... /images/icons/smile.gif

Men det är lite överdrivet att låta spelarna springa omkring med egna pseudo-drakar, snart kommer allt möjligt hända ('Pappa, kan jag få ett grotttrol i julklapp?')

Favelan

Veteran
Drakar är en annan sak, som oxå kan vara praktist, men likväl svår styrda. Men här gäller det de små kamelionterna, eller vad de nu heter. Och de gynnarna kan säkert se roliga ut. Problemet finns det någon möjlighet att ha med sig sådana på ett äventyr, och skulle enalv ha någon sådan?

/Favelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
ödlor

Jag har en spelare vars RP (en alv) vill ha en ödla som husdjur, helst en stor på en meter.

En 1 meters ödla är inte särskilt stor. Vanliga leguaner blir oftast längre än 1m.
Leguaner är inte svårare att sköta än en vanlig hund eller en katt.
Leguaner tycker om lugn och ro, dom sitter helst på en pinne och blir tjocka.
Leguaner kan äta kött när dom är små, men inte när dom är stora.
Om leguaner äter kött när dom är stora så blir dom bruna och dör.

Nog om leguaner.

Ödlor finns nog mestadels runt djungelområden. Det lär finnas ödlor i djunglerna på Takalorr, i träsk områden.
Dessutom så kan det hända att handelsmän inom ett behörigt avstånd från dessa marker kanske har ödlor (osäker).

kan alver överhuvudtaget ha ödlor som husdjur?

Varför skulle alver inte kunna ha ödlor som husdjur ??
Alver har väl inget rashandikapp "dålig hand med ödledjur", eller ? /images/icons/wink.gif

Alver är väl lika bra på att ta hand om ödlor som människor är, och det finns onekligen människor som kan ta hand om ödlor så...

/Naug

Favelan

Veteran
Re: ödlor

Med "kan alver överhuvudtaget ha ödlor som husdjur?", menade jag om det fanns några etiska eller kullturella hinder hos alverna mot ödlor.
Tack för de övriga uppgifterna

/Favelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: ödlor

menade jag om det fanns några etiska eller kullturella hinder hos alverna mot ödlor.

Många världsliga kulturer (här på jorden) har ju betraktat ödlor (och framför allt ormar) som onda väsen.
På så vis så kan man göra antagandendet att det finns kulturer på Mundana som ungefär samma inställning till ödlor (och ormar).
På jorden så drogs denna bild av ödlor som onda väsen till en extrem punkt genom att måla en bild av en ödla som är stor som 100 man, och som andas eld.
Också känd som draken.

Däremot så ser man nog inte på drakar som jätte-ödlor på Mundana, utan bara korto och gott som 'drakar'.

Hur som helst, jag skulle komma nånstans med det här resonemanget också... *ser förvirrad ut*

Etiska hinder tror jag inte är något problem hos alverna. Så länge inte ödlan ofredar någon, eller är konsekvent elak och oartig så är det nog inga problem /images/icons/wink.gif

Kulturella hinder:
Jag har svårt att tänka mig ett folk som rider på tama små-drakar, har några kulturella problem med Leguaner /images/icons/wink.gif

/Naug, som spekulerar vilt om alver och ödlor.

Ezping Orm

Hero
Personligen tycker jag det låter som en bra idé, det kan säkert tillföra en hel del till äventyren. Ska nog låta en av mina spelare få släpa omkring på en ödla..