Nekromanti Öh... Spelforumet?

Rising

Vila i frid
Okej, jag har inte riktigt hängt med i svängarna på just det här forumet på sistone, men jag har för mig att jag för ett tag läste en massa trådar som förklarade att man inte skulle ha ett brädspelsforum här på wrnu längre eftersom det bara kolliderar med spelwebbens forum. Ett förslag som var utmärkt, tyckte jag, så jag noterade det bara med en gillande nick och gick vidare med att läsa andra inlägg.

Men... Vad hände med alla inläggen på det forumet?

När jag läste om att spelforumet skulle läggas ned så var själva forumet stängt, men det gick fortfarande att läsa inläggen som stod på forumet. Bra, tyckte jag, jag återläser nämligen ofta mina gamla inlägg, och det fanns en hel del sådana även på det unga spelforumet som jag ansåg vara värda (åtminstone för min egen del) att återkomma till. Men några dagar senare, när jag behövde se vilka värden som jag använt i mina gamla Flux-regler, så fick jag ett felmeddelande. "Jaha, det är förstås något temporärt vajsing just nu när de skall stänga ner ett helt forum," tänkte jag, och tyckte att det var helt i sin ordning. Men... Nu för tiden kan jag inte hitta dessa gamla inlägg hur jag än försöker. Jag väntar och väntar, men de verkar inte dyka upp någonstans.

Har de flyttats till spelwebbens forum, och varför kan jag i så fall (det var iofs ett par dagar sen) inte se dem där? Ligger de kvar här, och hur skall man då göra för att söka bland dem?

Säg inte att de är förlorade för alltid?

För i så fall kan ni dra av 100 XP från mig i utbyte mot att jag officiellt tänker kalla samtliga ansvariga bakom beslutet för en samling pruttskallar. Jag vore uppriktigt ledsen om det skulle förhålla sig på det viset.

Men de ligger väl någonstans, va?

Ackerfors

Alas, your rapids!
De är inte borta...

Nej, nej, du behöver inte oroa dig (fullt så mycket :gremwink: ), de finns kvar och inget är förlorat. Anledningen till att du inte kan läsa dem är att ingen har några läsrättigheter till det forumet. Det är så man gör när man stänger forum, typ. Så de finns kvar, hur som helst.

Sodivra

Champion
Re: De är inte borta...

Vi skulle ju kunna flytta över alla inlägg till.. rollspelarkultur, eller något.
Samma sak med Gemini till rollspel, om det skulle bli aktuellt att stänga det, till exempel.

Rising

Vila i frid

de finns kvar och inget är förlorat
Härligt. Tja, men då vet ni att iaf en person på forumet har ett jätteintresse av att få kunna läsa de inläggen igen. Inget brådskande intresse, verkligen inte, jag ser mycket hellre att inläggen hamnar på en plats där de passar in väl än att de snabbt skall transporteras någonstans med en massa stressrelaterade olyckliga buggar som följd. Så ta god tid på er, men jag ser gärna att frågan manar till diskussion och att vi någon gång kommer få se de kära inläggen igen.

Är det ingen annan jag som vill läsa de gamla spelforumsinläggen?

Johan K

Gammal & dryg

Jo, jag skulle åxå ha ett litet intresse av att läsa de inläggen.
En liten undran, kan man inte göra som så att man öppnar forumet så man kan läsa trådana men inte kunna skriva i det forumet ?
Låter inte det som en bra idé ??

Tyr

Hero

Du är inte ensam. Det var inte så länge sedan som jag var sugen på att läsa igenom lite gamla inlägg på det forumet, och jag blev besviken över att dom inte längre fanns tillgängliga.

Man kanske skulle kunna ha en länk i menyn på informationssidan som leder till "Låsta forum". Där kan man ha en forumslista med låsta forum såsom allmänna spelforumet och "aprilskämtsforumet". Man skulle ju också kunna ha länken längst upp mellan "indierollspelsforum" och "information", men jag tycker inte att den är tillräckligt viktig för att hamna uppe bland huvudlänkarna.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag håller med. Det är klart att man bör kunna få tillgång till intressanta inlägg på allmänna spelforumet även fast det är nedlagt. Än så länge har jag inte saknat det, men den dagen kommer säkert.

/Dimfrost

Netfeed

Swashbuckler

Det är så man gör när man stänger forum, typ.

det är det väl inte?
seriöst så borde man ju fortfarande kunna läsa gammla inlägg, ta bara bort skriv rättigheterna
för jag tror inte att UBB.threads inte är lika kompetent som phpBB och inte tillåta att man inte får läsa fourm även om det inte finns skrivrättigheter

om fallet är så att man kan sätta läsrättigheter men detta är inte gjort så är det imo ett kraftigt felsteg gjort av wrnu

seinet

Swashbuckler

Då forumsystemen på www.rollspel.nu och spelwebben är så lika borde det inte vara något större arbete att skriva ett litet skript som hämtar info från spelforumet och bara trycker in det i ett forum på spelwebben, nackdelen då är att man inte kan spara informationen om vem som skrivit inlägget då alla registrerade medlemmar på www.rollspel.nu inte har registrerat sig på spelwebben (och antagligen inte funderar på det hela över huvud taget).

Beslutet att inte ha ett allmänt spelforum här på www.rollspel.nu är något som redaktionen kommer hålla fast vid och vi kommer hänvisa till spelwebben som är vår systersida. Och även ifall man bara har det öppet för folk att läsa i så innebär det att det finns vilket det inte skall göra.

/Seinet Wintermute - Ifall någon tycker att jag verkar snurrig så har de personerna rätt, jag är trött (men inte alkoholpåverkad)

Dimfrost

Special Circumstances

Beslutet att inte ha ett allmänt spelforum här på www.rollspel.nu är något som redaktionen kommer hålla fast vid och vi kommer hänvisa till spelwebben som är vår systersida. Och även ifall man bara har det öppet för folk att läsa i så innebär det att det finns vilket det inte skall göra.
För mig är det centrala hos ett forum just skrivmöjligheten: om man inte kan diskutera finns forumet egentligen inte. Och om forumet finns arkiverat utan skrivrättigheter så lär det förebygga alla eventuella frågor kring ett sådant forum som kan tänkas uppstå i framtiden (naturligtvis lägger man ett inlägg överst som hänvisar till spelwebben och förklarar situationen). Att inte göra information tillgänglig tycker jag är en ytterst klumpig lösning.

/Dimfrost

Netfeed

Swashbuckler

håller med, man borde ju kunna läsa det som redan finns
det är ju meningen med ett forum, även om det är stängt så finns ju inläggen forutfarande, vilket kan göra dem intressanta för en del personer och som gör att man kan ta upp dem i andra disskusioner som länkar
det finns ju visa personer som gillar att länka till andra trådar där disskusionerna har varit av antigen en betydande karaktär eller bara trevlig/roliga eller whatever du nu kan komma på