Nekromanti Öl

neuter

Swordsman
Som bekant kan Altors Dvärgar klara av att leva helt under jorden och livnär sig på grottlevande svampar. Finns det några belägg för att Dvärgar skulle brygga savmpöl, och i sådana fall : Är det gott ???

:)

"Soylent Green is people!"

Nexus_UBBT

Veteran
jag antar att det är upp till dig att hitta på det...

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."

Riddaren

Swashbuckler
Eftersom det är norden inspirerat skulle jag hellre sett att det skulle vara Mjöd

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

hatten

Swashbuckler
Re: Öl Mjöd istället ?

Varför inte Mjöd?
Mjöd kan man brygga på klassist viss endast vatten och honung.
Vist man kan blanda i säd och annat men rent vatten och honung som får jäsa är äkta enkelt Mjöd.
Och det finns underjordisk levade geting sorter *ler* såg på TV blinda och tja i VÅR värd så tillverkar de inte honung.

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

Riddaren

Swashbuckler
Re: Öl Mjöd istället ? (OT)

Det är just därför som Mjöd är förbjudet i Sverige. Man får tillverka vin (alkoholhaltiga drycker) av frukter, bär och liknande men inte av Honung :-(

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Krille

Super Moderator
Är du tysk?

Enligt tysk lag från 1498 så tillverkas öl av fyra ting: vatten, mältat korn, jäst och humle. Öl som tillverkas av något annat får inte kallas för öl. Eftersom svamp är ett typiskt något annat så skulle svampöl inte få kallas för öl i Tyskland (lagen gör för övrigt att diverse fruktöl eller öl med tillsatser inte får tillverkas i Tyskland eller importeras till Tyskland annat än med specialetiketter där ordet "öl" inte förekommer).

För övrigt är det mältningen, då korn får gro så att stärkelsen i kornet bryts ner till stärkelsesocker, som möjliggör jäsningen. Eftersom svamp inte innehåller särskilt mycket som kan göras om till stärkelse eller socker (inget alls, faktiskt) så är det ytterst tveksamt om man skulle kunna göra öl av svamp. På Jorden, alltså.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Bela

Warrior
Re: Är du tysk?

"Enligt tysk lag från 1498 så tillverkas öl av fyra ting: vatten, mältat korn, jäst och humle."

Är inte den lagen bayersk? Och om jag inte minns fel så kom lagen till för att skydda handeln med humle. Tidigare så hade liknande förbud tidsvis gjorts mot humle för att skydda handeln med andra kryddor.

Bela

Feuflux

omjonasson.se
med tanke på...

...att SL alltid har rätt kan man säga så här:
Om SL vill att det ska finnas dvärgiskt öl gjort på svamp så finna det/images/icons/laugh.gif

G

Guest

Guest
om man ska ha en bryggd jord på svamp måste ju svampen ha en viss effekt, typ som "magik mushrooms" som man kan göra soppa av, och, om de innehåller det hallucinogena ämnet psilosybin så får man ett rus, om än annorlunda från ett alkoholrus.

np.

smiles,
-mt

Nightowl

Champion
Öööööl

"Svampöl har en speciell egenskap: Det smakar så uselt att man inte tror på det efteråt. Att dricka svampöl går ungefär till så här:
Man beställer ett glas, lurad av en överentusiastisk dvärg.
Man betalar alldeles för mycket.
Man dricker.
Medan klunken... _vätska_ (öl är det definitivt inte hur man än sträcker definitionen, t.o.m. "dryck" är för generöst) slinker ned i strupen drabbas gom, svalg och näsa av en obeskrivlig smaksensation, essensen av vidrighet.
Man sitter förstummad, förblindad och bedövad, medan vätskan når magen och dödar valfri bit av tarmen.
Så infinner sig tanken: "Det KAN inte ha varit så vidrigt! Det FINNS inget som smakar så illa!"
Så man prövar igen.
Upprepas tills man kastar upp, vilket brukar vara i höjd med tredje klunken.

Eftersom dvärgar är som de är, antar de ofelbart att detta beror på att man som icke-dvärg inte tål deras "rediga brygd" i synnerhet om man är alv som jag.

Nä, skall man inta beroendeframkallande narkotiska ämnen i dvärgsammanhang finns det en hel massa skojiga svampar att röka, äta, snorta eller injicera. De är alla gruvligt (hehe) olagliga, och du kommer antagligen att få men för livet, men det är bättre än svampöl."

Belrian Vinadun, alvisk upptäcksresande

Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard

Sodivra

Champion
*stön* [nt]

Wooooaaahahahaahaaaa jag är så rolig! /images/icons/laugh.gif

/Jag är en jä.. hä.. hehe fniss fniss HAHAHAA!

Sodivra

Champion
Va?

Drycker inte, men undrar ändå varför? Låter konstigt.

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Krille

Super Moderator
Popcornkunskap

"Varför har ni denna enligt mig onödiga kunskap."

Vetefaen.

Jag håller helt med om att det är onödig kunskap, men kunskap är en lätt börda att bära. Jag slänger inte bort kunskap bara för att jag tror att den kanske är onödig (vem vet? Jag kanske sadlar om och bli ölbryggare senare i livet). Istället samlar jag den på hög.

Och helt onödig är ju inte sådan här kunskap - man kan ju alltid impa på folk på forum att man vet skillnaden på en överjäst och en underjäst öl, och det finns ju som sagt var en viss risk att man sadlar om till ölbryggare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>