Nekromanti Öland... nej jag menar Earthsea RPG

Dilandau

Myrmidon
Mig veterligen finns det inget officiellt rollspel baserat på LeGuins A Wizard of Earthsea mfl romaner. Enligt nörd-mytologin har LeGuin sagt att hon aldrig kommer tillåta något sådant (men jag har aldrig hittat någon källa för det uttalandet).

Däremot tycker jag att det borde finnas massa bra fan-jox där ute på nätet. Har inte hittat något annat än Earthsea and Ars Magica som är lite spännande, men inte så att man ställer sig och hoppas.

Har ni någon koll?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Försthandsinfo

Här får du en primärkälla:

Jag träffade LeGuin i Stockholm för ca 15 år sedan när hon besökte sin svenska förläggare. Jag ställde frågan. Hon svarade nej.

Jag förstår henne. The Tombs of Atuan är en alltför vacker berättelse för att förvanskas till ett grottröj i ett spel.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Försthandsinfo

Jag träffade LeGuin i Stockholm för ca 15 år sedan när hon besökte sin svenska förläggare. Jag ställde frågan. Hon svarade nej.
Framgick det om det var på grund av att hon inte gillade tanken på att någon annan skulle fippla med hennes skapelse (vilket hon enligt länken har något svårt med) eller om det berodde på att hon inte gillar rollspel?

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Försthandsinfo

Vad jag minns handlade det om att hon inte tyckte att rollspel var "rätt medium" för hennes världar. Förmodligen kände hon bara till AD&D och jag förstår i så fall hennes dubier.