Nekromanti Ön mitt i havet

AnVili

Warrior
En ö på 1000 tunnland, med en stad med 500 invånare och en by på 110 invånare...........Hur många bönder kan det finnas utöver dessa invånare??? och hur många hantverkare??? :tekopp:

Krille

Super Moderator
"En ö på 1000 tunnland, med en stad med 500 invånare och en by på 110 invånare...........Hur många bönder kan det finnas utöver dessa invånare??? och hur många hantverkare??? "

Bönder lever i byar. Givet en stad på 500 pers (ynkans liten stad - det är på sin höjd en stor by) så borde du ha ett antal byar med totalt 5000 bönder - ca tjugotalet med 250 i varje. Och det kan inga 1000 tunnland försörja!

Med 1000 tunnland kan du på sin höjd försörja 500 pers (uppskattning: 2 tunnland per mage), och 450 av dem måste vara bönder. Annars uppstår matbrist.

Nästa storm kommer för övrigt förmodligen att hyvla av byns matjordsskikt, eftersom om du förvandlar alla öns tunnland till öker så finns det inget som håller kvar matjorden. En storm senare så har du alltså en ö utan åker alls. Förvänta dig svältkatastrof om en kort stund.

AnVili

Warrior
Hmmmm...... Två tunnland per mage är du.....Jag ska inte skriva vad jag tänkte........ :gremwink: Men en kvatratkiloneter per person........nej hur mycket tror du att dom äter?!

keraii

Veteran
nej hur mycket tror du att dom äter?!
Alltså, ett tunnland är inte en matbutik som man går till när man är hungrig. Ett tunnland måste man odla på och alla som vet något om naturens cykler och så vidare anar då att det som man odlar på tunnlandet måste räcka ett helt år. Så räkna då ut hur stor del av dessa två tunnland som man äter varor ifrån per dag. Och kom ihåg att det knappast växer snabbnudlar eller hamburgare direkt ur marken.

Bröd? Odla sädesslag.
Potatis? Sure, inga problem. Bara att sätta.
Kanske lite andra grönsaker? Bara att avsätta lite mera mark.
Kött? Lyxvara, men OK, låt kossan ta upp en del av marken också.

2 Tunnland blir ganska snabbt uppbrukat, även med en ganska medioker kost.

/Keraii

Krille

Super Moderator
"Men en kvatratkiloneter per person........nej hur mycket tror du att dom äter?!"

En hektar per person, faktiskt. Och underskatta inte mängden mat som behövs! En hektar = 10 000 kvadratmeter = ca 2 tunnland. En kvadratkilometer = 100 hektar = 1000 000 kvadratmeter = 200 tunnland.

i Västmark Online finns en artikel om jordbruk, och artikelförfattaren räknar med att en tunnland ger 50 skäppor i avkastning. Ta bort en tredjedel i skatt, sätt undan hälften för utsäde nästa år och man har ca 10 skäppor kvar att leva på per tunnland. Kruxet är att det går åt 1 skäppa i månaden om man lever i misär och året har tolv månader... Så, två tunnland per skalle borde ge rätt lagom med mat för en person, och kanske till och med lite överflöd.

Bjorn

Hero
Med 1000 tunnland kan du på sin höjd försörja 500 pers (uppskattning: 2 tunnland per mage), och 450 av dem måste vara bönder. Annars uppstår matbrist.
Fast till detta kan du väl förmodligen lägga en hel del fiskare också. Om det är 1000 tunnland mitt i havet altså. På en sådan liten ö så bor väl i princip alla rent definitionsmässigt "vid kusten".

Sedan så sa väl alldrig rent strikt ursprungspostaren att ön nödvändigtvis behöver vara självförsörjande. Utgår man från detta och gissar att de 110 invånarna i byn brukar 200-250 tunnland så är väl en rimlig gissning att det kan finnas ett drygt hundratal bönder i mindre samhällen eller enskilda gårdar.

Givetvis måste då staden (som vi kan anta har en hamn) importera en ansenlig mängd brödsäd men det är väl ingen omöjlighet givet att man har något tillräckligt intressant att handla med. (Silver, pärlor, guld, sällsynt trä, etc etc)

ALLA samhällen i Eon har faktiskt inte en "brutalfeodalistisk naturahushållning" (TM)
:)

/Bjorn

Krille

Super Moderator
"ALLA samhällen i Eon har faktiskt inte en "brutalfeodalistisk naturahushållning" (TM)"

Nä, men ALLA samhällen har en brutal-agrar naturahushållning. Fram till dess att någon uppfinner frysvagnen, järnvägen, ångmaskinen och ett stabilt penningväsende så har man faktiskt inte så mycket val.

AnVili

Warrior
En stor suck.....

Vad negativa ni är :gremgrin: Fast jag hade räknat med 3 personer per kvadratkilometer :gremcrazy:............

Bjorn

Hero
Tjaa romarna hade inga större problem med att importera stora mängder brödsäd kors och tvärs medelhavet med långt mycket mindre sofistikerad teknik än de flesta länder i mundana.

Sedan om man faktiskt läser i de olika lands och världsböckerna hur det faktiskt ÄR och inte bara drar slutsatser utifrån hur det borde vara kan man ganska snart hitta rätt starka indicier på att ett land som Asharien är en betydande nettoimportör av spannmål. (De flesta Ashariska hamnar har säd som importvara men ingen som exportvara t.ex.)

Sedan anser jag också att åtminstonde länder som Asharien, Jargien och Cirefaliska samfundet i princip HAR ett stabilt penningväsen och en stabil "pengaekonomi"...

/Bjorn

Krille

Super Moderator
"Tjaa romarna hade inga större problem med att importera stora mängder brödsäd kors och tvärs medelhavet med långt mycket mindre sofistikerad teknik än de flesta länder i mundana."

Jo, men så hade de ett helt imperiums resurser till sitt förfogande för att förflytta brödsäden. Det skulle förvåna mig om Roms en miljon invånare försörjdes av mindre än hundra miljoner andra romare. En effektivitet på 1% står sig rätt slätt gentemot feodalsamhällets 10%...

"Sedan om man faktiskt läser i de olika lands och världsböckerna hur det faktiskt ÄR och inte bara drar slutsatser utifrån hur det borde vara"

... så upptäcker man snabbt att Asharien är bankrutt - de importerar hur mycket som helst men exporterar ingenting.

Fast Mundanas folkmässiga och ekonomiska förhållanden har vi diskuterat förut, och jag hävdar fortfarande att de är knas. Sen må du hävda din Grace Kelly-romantik hur mycket du vill.

Krille

Super Moderator
Re: En stor suck.....

"Fast jag hade räknat med 3 personer per kvadratkilometer"

England hade 16 personer per kvadratkilometer under sitt "all time low" efter att Vilhelm Erövraren härjade i landet (ca 1088 ekr), och då var ändå stora delar av England öde, antingen på grund av att det var skogstäckt vildmark, öde hed, eller "laid waste" på grund av härjningarna. Inte ens digerdöden kunde sänka Englands befolkningstäthet till den nivån igen.

Ceram

Hero
ytmåttsklarhet [ANT]

1 kvadratkilometer = 100 hektar = 200 Tunnland :gremsmile:

Äntligen lite klarhet om det i mitt huvud, Tackar.

/Ceram, har ingen enhetskoll...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ponera att familjen kompletterar sin kost och sina magra inkomster med fiske, jakt och lite hantverk? Hur många medeltida människor var egentligen renodlade bönder?

Krille

Super Moderator
"Hur många medeltida människor var egentligen renodlade bönder?"

Uppskattningsvis... inte en enda. Det var väl därför som de kom ner till två tunnland per skalle.

Big Marco

Läskig
... så upptäcker man snabbt att Asharien är bankrutt - de importerar hur mycket som helst men exporterar ingenting.

Nu får du granska fakta (gluttar i Sjöfarare & Pirater) - Asharien exporterar ohemula mängder järn och timmer, tillsammans med tobak, plus lite annat i mindre skala (keramik och örter).

En tanke som for genom mitt huvud är den gamla devisen - tänk om Mundanas invånare inte har samma behov av födointag som Jordens? Då fallerar hela resonomanget. ,-)

Krille

Super Moderator
"Nu får du granska fakta (gluttar i Sjöfarare & Pirater)"

Skicka upp ett ex av bokhärket (och en Atlas medan du ändå är igång) så ska jag fundera på att granska fakta.

"Asharien exporterar ohemula mängder järn och timmer"

Blir inte alverna i Sunari sura om asharierna snor deras träd? För det finns väl inte så mycket annat trä i den där torra och dammiga hålan, speciellt inte som det lilla som finns säkerligen används för att tillverka det där järnet som de exporterar...

"En tanke som for genom mitt huvud är den gamla devisen - tänk om Mundanas invånare inte har samma behov av födointag som Jordens? Då fallerar hela resonomanget."

En annan devis for genom mitt huvud. Du kanske har hört den förut: "Eon - det realistiska rollspelet." :gremwink:

Eller tänker du göra som i Rosens Wenches&Warriors: en typisk Frazetta-barbar kan ta vilket djur som helst och rosta över en lavapöl och får då mat för en dag...

Liksom, det känns som att det är något som är dömt att fallera. Huruvida det är Mundanas intre logik eller resonemanget efter att ha tagit bort den inre logiken verkar göra detsamma...

AnVili

Warrior
Re: En stor suck.....

Nu fattar jag inte...........Hur många tunnland går det på en kvadratkilometer??? är inte det två stycken?? :gremconfused:

Big Marco

Läskig
Blir inte alverna i Sunari sura om asharierna snor deras träd?

Nä.

"Eon - det realistiska rollspelet."

Jepp. För mundaniterna. ,-)

Krille

Super Moderator
Enheter

"Nu fattar jag inte...........Hur många tunnland går det på en kvadratkilometer??? är inte det två stycken?? "

Näpp. Du blandar ihop enheter. Förmodligen har du blandat ihop hektar och kvadratkilometer, och de är inte samma sak.

En kvadratkilometer är ytan av en kvadrat med 1000 meter långa sidor = 1 000 000 kvadratmeter.

En hektar är ytan av en kvadrat med 100 meter långa sidor = 10 000 kvadratmeter.

Ett tunnland är ytan som kan sås av en tunna utsäde. Enheten varierar lite beroende på var man är, men den allmäna definitionen 4 936 kvadratmeter.

Således: 1 kvadratkilometer = 100 hektar = ca 200 tunnland. Det går alltså 200 tunnland (202,593 om man ska var mer noggrann) på en kvadratkilometer.

Krille

Super Moderator
"Eon - det realistiska rollspelet."

Jepp. För mundaniterna. ,-)"

Ah. På samma sätt som Toon är jävelrealistiskt för tecknade figurer. Jag fattar. :gremwink: