Nekromanti Önskade forumfunktioner

Dilandau

Myrmidon
En funktion som jag saknar på detta forum men som finns på många andra (mutant.nus t.ex.) är möjligheten att se nya inlägg sedan ens senaste besök samlade på en och samma sida.

Eftersom det finns så många olika forum här, kanske det vore bäst man nya inlägg-listan begränsades till ens favoritforum.

Jag skulle även gärna se att "hoppa" rullgardinsmenyn även fanns längst upp på sidan, så man slipper scrolla hela vägen till botten. *lat*

seinet

Swashbuckler
En idé jag tänkte på på väg hem från skolan idag var ifall man kunde visa trådar i halvplatt visning... alltså, man klickar på ett ämne, man ser svaren, man klickar på ett svar, ett svar till svaret o.s.v. ner i inläggsträdet. Till slut har man en lång sammanhängande "kedja" av inlägg (se följande exempel)
<pre><font class="small">code:</font><hr>

+-[5]
|
+-[[color:\\"blue\\"]2[/color]]-+-[[color:\\"blue\\"]6[/color]]-+-[7]
| |
[[color:\\"blue\\"]1[/color]]-+-[3] +-[[color:\\"blue\\"]8[/color]]-[[color:\\"blue\\"]9[/color]]
|
+-[4]
</pre><hr>
Beskrivning: Först väljer man att titta på inlägg nummer 1 i tråden, därefeter väljer man svaret "2" för att man vill följa det, man läser vidare på svar "6", "8" och till slut på svar "9".

Dessa inlägg visas kronologiskt i plattvisning enligt följande 1-2-6-8-9.

Nu kanske detta låter väldigt luddigt, men jag har svårt att förklara just nu, kanske någon som är bra på att förklara och som förstår vad jag menar kan förklara det närmare?

/Seinet Wintermute - är trött

Krille

Super Moderator
"En funktion som jag saknar på detta forum men som finns på många andra (mutant.nus t.ex.) är möjligheten att se nya inlägg sedan ens senaste besök samlade på en och samma sida."

Med tanke på att det inte ens finns datorresurser för att tala om hur många nya inlägg det finns så misstänker jag att servern skulle avlida av överansträngning om man försökte visa de nya inläggen också.

Rickard

Urverk speldesign
<pre><font class="small">code:</font><hr>
+-[5]
|
+-[[color:\\"blue\\"]2[/color]]-+-[[color:\\"blue\\"]6[/color]]-+-[7]
| |
[[color:\\"blue\\"]1[/color]]-+-[3] +-[[color:\\"blue\\"]8[/color]]-[9]
|
+-[4]
</pre><hr>
Det var en smart lösning (och snygg ritning).. Man läser trådstrukturen från vänster till höger.. Första inlägget har nummer 1. Man får direkt svaren (2,3,4) på inlägg (1) i platt visning och kan klicka vidare för att läsa svaren på svaret (2) och läsa svaren på det inlägget (5,6).. Osv. med inlägg (6) och (8).. Man skulle kunna ha den här listan längst ner på sidan (logiskt, eftersom det är det man kommer till sist)..

Själv har jag ett förslag om att man ska kunna markera ett ord, trycka på (t.ex. en textfärg) och automatiskt få markeringen runt det ordet.. Det är inte så svårt att göra..

Sedan vill jag lite själviskt ha en markering som ser ut såhär: [Han].. Vad den gör får ni lista ut själva.. :gremlaugh:

/[Han] som har noll pedagogik och tycker det är ironiskt att han alltid försöker förklara saker för andra

Rising

Vila i frid
Hybrid:

"En idé jag tänkte på på väg hem från skolan idag var ifall man kunde visa trådar i halvplatt visning... "

http://www.visualbasicforum.com finns det en visningsmöjlighet som kallas "hybrid" som fungerar på det sättet. Man har dels en ruta med alla inlägg i en förgrenande trådstruktur, och under det får man läsa alla inlägg i Platt Visning. När man klickar på något inlägg i trådvyn, så visas enbart de inlägg som grenar sig ut från den punkten i fönstret med den platta visningen.

---

Vet ni vad det läskiga är? Jag hittade visualbasicforumet för bara några dagar sedan (i tisdags, tror jag) och direkt när jag såg Hybridfunktionen så fick jag en stark känsla av att "det här kommer jag nog behöva berätta om på rollspelsforumet någon gång" och så skrev jag upp länken på en liten papperslapp. (jag brukar aldrig hålla reda på sidor jag besökt)

Jag tänkte inte mer på det sedan, men nu, exakt nu, håller jag på och städar undan lite runt mitt skrivbord och hittade den där papperslappen, och tänkte "äh, skall jag spara den här?" och så kastade jag den sedan." Bara några minuter senare klickar jag på ditt inlägg och får omedelbart en kuslig känsla av att någon driver med mig...

---

Okej, det är kanske inte läge att ringa Arkiv X eller en Ding Ding Värld, men jag tyckte det var lite konstigt iaf....

/Rising
har låg tröskel för vad han kategoriserar som övernaturliga händelser

Troberg

Sinister eater
Re: Hybrid:

Vet ni vad det läskiga är? Jag hittade visualbasicforumet för bara några dagar sedan (i tisdags, tror jag) och direkt när jag såg Hybridfunktionen så fick jag en stark känsla av att "det här kommer jag nog behöva berätta om på rollspelsforumet någon gång" och så skrev jag upp länken på en liten papperslapp. (jag brukar aldrig hålla reda på sidor jag besökt)

Jag tänkte inte mer på det sedan, men nu, exakt nu, håller jag på och städar undan lite runt mitt skrivbord och hittade den där papperslappen, och tänkte "äh, skall jag spara den här?" och så kastade jag den sedan." Bara några minuter senare klickar jag på ditt inlägg och får omedelbart en kuslig känsla av att någon driver med mig...
Wow, du har såna därna psykosomatiska krafter!

Dilandau

Myrmidon
Jag fattade (tror jag *s*)! Låter riktigt bra faktiskt - men det är ju svårt att avgöra innan man testat det några veckor. I teorin känns det som en hit.

Dilandau

Myrmidon
Med tanke på att det inte ens finns datorresurser för att tala om hur många nya inlägg det finns så misstänker jag att servern skulle avlida av överansträngning om man försökte visa de nya inläggen också.
Asch! Varför måste du vara så där förnuftigt realistisk för! :)

När jag blir miljardär ska jag donera hen hel jäkla datorhall till rollspel.nu.

seinet

Swashbuckler

Inte riktigt så jag hade tänkt mig, hade mer tänkt mig att man får en platt visning av en speciell följd av svar... exempelvis hade en sådan visning kunnat vara

Önskade forumfunktioner
Re: Önskade forumfunktioner
Hybrid:

Alltså dessa inlägg i kronologisk ordning i platt form (+ kanske en lista med ytterligare svar till det sista inlägget i listan).

/Seinet Wintermute - Undrar ifall det var så som Dilandau uppfattade min idé